Weer een frees vraag.

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Van Festool heb ik buiten een schroefmachine verder nog niks, als afbuiging gebruik ik nu een standaard stofzuigerslang en die is best stug ;) maar iets passends komt ook wel.

De centreerring kun je toch meer dan uitstekend centreren met een speciaal centreer hulpstuk? Dat is zo'n puntig ding. Zie het probleem niet zo.
Dat zij de verkoper ook dat je dan zo'n centreer hulpstuk nodig bent en ik zie dat ook niet als probleem, en daarbij wordt die hobby matig gebruikt dan mag het ook wat langer duren ;)
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
394
Dordrecht
Dat zij de verkoper ook dat je dan zo'n centreer hulpstuk nodig bent en ik zie dat ook niet als probleem, en daarbij wordt die hobby matig gebruikt dan mag het ook wat langer duren ;)

Ik zit in een wat andere situatie en snelheid is belangrijk, daarbij is bij bijna ieder merk een goed centrerende ring standaard. Lijkt me een vrij simpele update voor Festool, dus jammer dat dat niet vlotter wordt opgepakt.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Dat zij de verkoper ook dat je dan zo'n centreer hulpstuk nodig bent en ik zie dat ook niet als probleem, en daarbij wordt die hobby matig gebruikt dan mag het ook wat langer duren ;)
Het gaat niet zo zeer om de snelheid van het opzetten maar om de precisie.
Met de centreerdoorn kun je de kopieerring precies in het midden te plaatsen.
Mvg,:).
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Van Festool heb ik buiten een schroefmachine verder nog niks, als afbuiging gebruik ik nu een standaard stofzuigerslang en die is best stug ;) maar iets passends komt ook wel.


Dat zij de verkoper ook dat je dan zo'n centreer hulpstuk nodig bent en ik zie dat ook niet als probleem, en daarbij wordt die hobby matig gebruikt dan mag het ook wat langer duren ;)

Kan je de kopieerringadapter van axminster niet gewoon laten zitten als je hem niet gebruikt? Dan blijft-ie gecentreerd en kan je er een kopieerring in draaien als je die nodig hebt.
Ik heb 'm nog niet maar staat wel op mijn verlanglijstje.
 

Grizzly

Actieve deelnemer
30 jan 2015
115
0
Oosthuizen
Ik zou toch serieus de Triton MOF001 overwegen. Deze is veel meer allround inzetbaar dan de 1010 en hij kost bijna de helft.
Spantangen 8mm en 1/4inch worden standaard gratis meegeleverd, alsmede nog een aantal andere zeer bruikbare zaken.

De stofafzuiging kan ik je vertellen, is perfect. Net als de beveiligingen en de super eenvoudige hoogte verstelling als je hem onder de tafel hebt hangen. Gewoon een zwengeltje van bovenaf erin en zeer nauwkeurig en makkelijk in hoogte te stellen.

En als je eens wat meer pk nodig hebt, dan zijn die extra 40% meer watt dan de Festool echt welkom.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Begin je me weer aan het twijfelen te brengen :p
Zit er wel aan te denken om een MOF001 aan te schaffen maar dan voor onder de werkbank dus wat dat betreft zou de aanschaf nu niet zo verkeert zijn, dan heb ik weer een goed werkende bovenfrees en is er meer ruimte in de euro's dan kan die OF1010 alsnog aangeschaft als daar behoefte aan zou zijn.
Dit weekend maar even over nadenken :)
Wat is een goede online zaak om zoiets te bestellen? bij gebrek van winkels in de buurt waar ze hem verkopen.
 

cocobolo

Actieve deelnemer
3 mrt 2012
138
5
Apeldoorn
Ik heb een Festo OF900E, een Festool OF1010, een Metabo (type weet ik even niet), een DeWalt (ook type even niet voor de geest) en tot slot nog een Porter Cable (110V machine uit amerika geïmporteerd) . Deze machines heb ik nog steeds.
Daarnaast heb ik een Triton MOF001 gehad, maar die is snel weer de deur uitgegaan.

Ik heb het bij andere topics al eens eerder gezegd, ik kon helemaal niets met de Triton en ik vond het een vervelende machine in het gebruik (als handfrees). Daarbij moet wel gezegd worden dat ik voordat ik de Triton kocht, de festo al zeker 20 jaar had dus ik ben compleet verslingerd aan de enorm handige pistoolgreep. Maar dat is persoonlijk, anderen vinden dat juist niet prettig. Ik weet dat veel mensen wel erg enthousiast zijn over de Triton (ik had hem overigens gekocht om onder een freestafel te hangen waar hij waarschijnlijk ook prima voor is, maar de plannen werden gewijzigd) maar er zijn ook veel mensen enthousiast over de Triton : dat betekent dus dat het heel persoonlijk is. Uitproberen dus.

De Festo centreerdoorn werkt prima voor die enkele keer dat ik met kopieerringen werk.
De ovale aansluiting voor de stofzuigerslang werkt probleemloos met de Festool slang.

Ik weet niet of het helpt, al die verschillende meningen :rolleyes: Succes/sterkte :)
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Ga wel eens zoeken waar die goedkoop weg te halen is :)

@cocobolo, al die verschillende meningen wordt het inderdaad niet makkelijker van ;) het mooist zou zijn een winkel in de buurt waar je ze allemaal vast zou kunnen houden en eventueel een stukje proberen.
Qua prijs is zo'n triton nog wel goed te doen dus dat scheelt al weer en onder de werkbank maakt het niet uit hoe die vast houd dus een miskoop zal het niet snel zijn, die pistoolgreep van die Festool lijkt mij ook super.
Wordt nog vervolg :)
 

cocobolo

Actieve deelnemer
3 mrt 2012
138
5
Apeldoorn
Ga wel eens zoeken waar die goedkoop weg te halen is :)

@cocobolo, al die verschillende meningen wordt het inderdaad niet makkelijker van ;) het mooist zou zijn een winkel in de buurt waar je ze allemaal vast zou kunnen houden en eventueel een stukje proberen.
Qua prijs is zo'n triton nog wel goed te doen dus dat scheelt al weer en onder de werkbank maakt het niet uit hoe die vast houd dus een miskoop zal het niet snel zijn, die pistoolgreep van die Festool lijkt mij ook super.
Wordt nog vervolg :)

Je bent altijd welkom om bij mij een Festool te proberen maar de Triton kan dus niet meer ;-)
En ja, als hij gewoon onder de werkbank komt te hangen (sorry, niet goed gelezen), geen enkel probleem natuurlijk, dan is de hoogteverstelling veel makkelijker dan met een Festool !
 

Grizzly

Actieve deelnemer
30 jan 2015
115
0
Oosthuizen
Voor het fijne handwerk als bovenfrees heb ik die 1hp Bosch.
De MOF001 hangt 90% van de tijd onder de tafel en komt er alleen onderuit als ik zwaarder werk moet doen.
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Ik heb sinds enkele dagen een (2dehands) Festool of 1010 en ik ben er enorm tevreden van.
Ligt perfect in de hand, is licht en de stofafzuiging is echt geweldig.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Bedankt voor de reacties.

@cocobolo, bedankt voor het aanbod. De OF1010 heb ik in de handen gehad in de winkel :) alleen zat die vast aan de stelling :( maar je kunt wel voelen hoe die vast houd.

Ben er voor nu wel uit hoop ik haha
Gezien de prijs ga ik nu toch voor de Triton MOF001 die staat toch op het lijstje voor onder de werkbank maar is uit de hand ook te gebruiken al is die niet licht. Dan kan de spaarpot weer aangevuld worden om daarna een OF1010 te kopen.
Nog even zoeken waar ik hem ga bestellen.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Ben aan het kijken/zoeken waar ik die Triton MOF001 kan bestellen maar kan maar 2 adressen vinden.
GereedschapPro (237,50) en Bovenfrezenshop (222,64)
Wie weet nog meer winkels?
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Ben aan het kijken/zoeken waar ik die Triton MOF001 kan bestellen maar kan maar 2 adressen vinden.
GereedschapPro (237,50) en Bovenfrezenshop (222,64)
Wie weet nog meer winkels?

ik heb deze frees bij Toolstation gekocht foutje ik heb de TRA en deze kost daar 258,00 en de JOF001 160,00
 
Laatst bewerkt:

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
@Grizzly, daar ga ik hem ook bestellen of er moet nog een adresje voorbij komen waar die goedkoper is maar dat verwacht ik niet ;)

@Pieter, leek mij ook onzin anders was die al wel van de site van Triton af geweest leek mij.

Vanavond maar bestellen :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.