Weer een frees vraag.

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een andere bovenfrees en heb ook de nodige topics al doorgelezen en op internet gekeken maar weet niet waar ik het beste mee af ben :(

Op dit moment heb ik 2 "goedkope" bovenfrezen (een Ferm (850Watt druk schakelaar) en een Push (580Watt aan/uit schakelaar)) de Push hangt ondersteboven in mijn freestafel(tje) en de Ferm gebruik ik voor het losse hand werk.
De Ferm daar is vandaag de as blokkering van gesneuveld de spantang is nu alleen nog met 2 steeksleutels los en vast te draaien en hij maakt al een tijdje bij het aanzetten en uitzetten een gierend geluid dat zullen de lagers wel zijn.

De machines die op het twijfel lijstje staan zijn:
Triton MOF001
Festool OF1010
Makita RT0700CX3J

Verschillende machines en ook prijzen, het wordt voor de hobby gebruikt en koop liever iets wat goed is dan rommel en heb ook wel iets met mooi gereedschap :D.

De Triton kan makkelijk versteld worden in een freestafel en is heel goed betaalbaar en lees er goede berichten over.
De Festool de duurste en qua vermogen zit die ongeveer tussen beide in.
De Makita is erg compleet door de verschillende voeten al vraag ik me af hoe vaak je dat allemaal gebruikt en het is de lichtste machine.

Van Triton heb ik niets van Makita heb ik een 18V accu boormachine en lamellen frees en van Festool heb ik een schroefmachine die echt super is.

Wat erg prettig zou zijn is dat de stofafzuiging goed werkt dat is bij de huidige echt een ramp.
De meeste twijfel zit eigenlijk tussen de Triton en de Festool.
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
ik heb van de week de triton tra001 binnen gekregen. das een flinke jongen om onder een tafel te hangen. voor handwerk denk ik iets minder geschikt. heeft wel 2400w vermogen.
hiervoor eigenlijk altijd met de dewalt versie van de genoemde makita bezig geweest. kon ik het meeste mee doen, mits ik uiteraard rekening hield met het vermogen en handeling die ik er van vroeg dus vaker met dunnere weg te nemen lagen werken (lees; eigenlijk niks gevonden wat ik er niet mee kon). het voetwisselen is makkelijk als je em afwisselend als kant en bovenfrees wil gebruiken het wisselen is zo gepiept en opzich best praktisch. gebruik m nu ook naast de triton voor de werkzaamheden waar ik een handrouter voor nodig heb.
Als je gaat voor de festool, probeer dan een of1400 te pakken te krijgen, nieuw of tweedehands. dot meer power dan de 1010 en is meteen op de toekomst voorbereid voor handelingen die net iets eer vragen van je machine dan bij een 1010 of een triton mof001. Scheelt je wellicht aanschafkosten in de toekomst.
Succes met de beslissing.
 

MartinM

Nieuw lid
27 aug 2015
18
0
Alkmaar
Wil het kiezen niet nog moeilijker voor je maken, maar heb je de Dewalt D26204K ook overwogen?
Net zo compleet als de Makita maar met meer vermogen (900W), komt in de buurt van de Festool.

Heb hem tot nu toe alleen nog maar voor losse handwerk gebruikt maar wil hem ook gaan inbouwen. Dmv de stel ring van de vaste voet perfect in hoogte verstelbaar.
Is snel te demonteren zodat ik makkelijk kan wisselen tussen de beide voeten.

Als ik in de toekomst een zwaardere nodig heb (voor in een tafel), overweeg ik de TRA001 van Triton.
 
Laatst bewerkt:

koekjes op pad

Actieve deelnemer
Ik heb zelf de lichte Triton bovenfrees (de 1400) en die bevalt mij prima. Ik heb hem zowel gemonteerd onder de freestafel, als los gebruikt. Als je omschakeld van onder de freestafel naar los gebruik moet je wel even de veer toevoegen of losmaken. Is niet heel lastig (10 seconden werk), maar het risico is dat je de losse veer ergens laat rondslingeren als de frees zelf onder de freestafel hangt.
Wat erg goed werkt is het verwisselen van de frezen, de diepte instelling en er zitten flinke kunststof platen rondom de frees (dus veilig werken en een acceptabele stofverwijdering.
Ik heb geen problemen dat het de lichte versie is, volgens mij zijn de meeste zaken prima te doen, al moet je wellicht in iets kleinere stapjes frezen. De grote triton vond ik veel te lomp.
Wel heb ik er destijds een set accessoires kunnen bijkopen voor een heel schappelijke prijs met meer spantangen, guide bushes etc. Hierdoor kan ik nu alle diameters freesjes gebruiken. Dat soort dingen zijn bij Festool altijd erg duur.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Bedankt voor de reacties.
Bij aanschaf ga ik alleen voor nieuw en dan wordt me de Festool OF1400 toch wat te duur die OF1010 is echt wel de max voor wat ik er voor uit wil geven.
De Triton TRA001 is ook meer een machine voor een freestafel dan voor het losse hand werk lijkt mij, daarom leek mij de MOF001 wel mooi zelfde mogelijkheden alleen handzamer.
DeWalt niet naar gekeken, net even gekeken maar dan zou ik denk ik toch eerder voor de Makita kiezen dan de DeWalt heb ik een beter gevoel bij.

@koekjes op pad, dat is dus het middelste model ze hebben ook nog een JOF001 die is 1010Watt eigenlijk gelijk aan de Festool OF1010 qua wattage.
Bij aanschaf van wat voor een frees dan ook wil ik er een systener bij hebben die op oude of nieuwe Festool systeem past dan kan daar de veer zo in ;)
Heb je wel een punt de extra's voor Festool zijn inderdaad duurder.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
De 1000 watt van de Festool zullen voor het meeste handwerk voldoende zijn. Sterker nog, een te zware frees is vaak niet prettig vanwege het hogere gewicht.

Onder een tafel worden andere eisen gesteld aan de machine. Een spanmogelijkheid van 12mm bijvoorbeeld.
Wil je een machine met voldoende vermogen en de mogelijkheid om incidenteel onder een tafel te hangen, zou je ook nog naar de Bosch GOF1250CE kunnen kijken. 1250 Watt, maar maximaal 8mm spantang. Die machine heeft net als veel andere Bosch frezen een fijnverstelling die onder een tafel ook werkt, van onder af dan. Ik heb zelf een POF800 en die hangt ook onder een tafel.

Daar kom ik tot nu toe aardig mee weg, alhoewel ik de tafel nog niet zo lang geleden heb gemaakt, dus dat moet zich nog meer bewijzen.

De Bosch heeft ook een goede afzuiging met dezelfde aansluitmaat als Festool. Als LCE uitvoering is deze met digitale hoogteuitlezing en LED verlichting, maar die is duurder als de OF1010 van Festool. De Bosch kun je met of zonder Lboxx kopen, dan heb je wat prijsvoordeel als je de koffer niet nodig hebt. De Bosch is 3,4kg, de Festool 2,7kg, dus voor kanten frezen is de Bosch misschien al te zwaar.

Tsja, een machine voor alles is er duidelijk niet, en gebruik je zowel veel de tafel als uit de hand, dan zou ik nu de meest geschikte machine voor handwerk kiezen, en in de toekomst een zware frees onder de tafel hangen.

De Bosch GOF1250CE en de Festool OF1010 staan op mijn lijst om de POF800 te gaan vervangen, die vind ik namelijk niet fijn in de hand liggen, en deze modellen hebben beiden een pistoolgreep.

Succes met je keuze.

EDIT lees erover heen dat je een systainer wil, dan zou ik voor de Festool gaan.
 
Laatst bewerkt:

AdrieH

Actieve deelnemer
21 apr 2014
43
0
Heb zelf de ook de Makita RT0700CX. Hangt meestal onder een freestafeltje en functioneert goed voor het kleinere/lichtere freeswerk. Om sleuven te frezen etc. is ie echt te licht daarom wordt ie te zijner tijd vervangen door waarschijnlijk een Triton.
Uit de hand frezen gaat daarentegen ook weer prima, het is een lekker klein handzaam ding. Maar ook hier geldt: alleen voor het fijnere werk geschikt vind ik.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
@trilliwilli, dan zou de Triton wel helemaal te zwaar zijn met zijn 4,7Kg.

Makita zit in een MBox (systener) en past onder de nieuwe Festool systeners, Triton heb ik volgens mij ook al systeners van voorbij zien komen alleen als dat onderling past weet ik niet.
Zie nu pas dat de Makita nog minder vermogen heeft dan die Ferm en die vond het soms al iets te :(
Wordt het lijstje wel korter van :)

Van de week maar eens even naar de speelgoed winkel voor mannen :) kijken wat hun advies is en wat ze hebben.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Heb zelf sinds kort de triton jof001 van 1010 watt.
Dit is een prima en licht gewicht machine.
De mof001 is mij net wat te zwaar voor uit de hand.
De Jof001 bevalt prima.
Genoeg power om grotere freesjes te pakken en toch licht genoeg om horizontaal te werken.
Wel is de hoogte verstelling niet zoals de mof en tra001 deze kan alleen vrij invallen of met fijnverstelling.
De afzuiging is prima.
De inval diepte is het zelfde als de mof001 dus daar hoef je het niet voor te doen.
Prijs is €164
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Voor het gebruik van systainers zit je uiteraard niet vast aan Festool.

Makita heeft de Mbox, alhoewel ze bij Makita nog niet wakker zijn, en meer als de helft van de machines zit nog in waardeloze incourante koffers. Wordt tijd dat ze alles of met Mbox, of kaal gaan leveren, net zoals Bosch dat doet met de Lboxx.

Ook Metabo heeft de Metaloc, die combineert met de systainer. En Triton heeft ook de originele T-loc systainer in oranje kleur.

Als je dan een lijst maakt met kandidaten, kom je op de volgende:

-Festool OF1010EBQ-Plus met systainer €425,-
-Metabo OFE1229Signal met Metaloc €445,-
-Bosch GOF1250CE met Lboxx (om het eerlijk te houden) €401,-
Waarbij de Festool naast de parallelgeleider ook al de geleider voor de rails erbij heeft zitten.
De Triton is de absolute prijspakker, maar alleen met 1/2" en 12mm spantangen, dus een 8mm kost je €32,- en een systainer van Triton is €50,-, die komen er dan wel bij om het compleet te maken.

Houd ook rekening met wat je in de toekomst wil doen met de frees. Kopieërringen kun je voor allemaal wel krijgen, maar ik weet bijvoorbeeld niet of je een geleider voor rails voor de Triton kunt krijgen.
De optionele geleider van Bosch past op zowel Bosch/Mafell als op Festool/Makita rails.

Het is handig dit mee te nemen in het besluit om voor een goedkopere of duurdere machine te gaan. Je wil er in de toekomst ook mee voorruit kunnen. Alle machines zijn op zijn minst goed of perfect, en hebben een goede service erachter zitten.

Dat Festool duur is, valt in dit vergelijk dan wel weer mee. Oké, de adviesprijs is veel hoger, maar dit zijn de actuele prijzen van Tooln#tion.

Het voordeel van systeem bij Festool gaat bij de bovenfrezen dan wel weer mank, de kopieërringen zijn niet uitwisselbaar met de zwaardere freesmachines, en ook de afstand van de stangen is anders, dus geleiders voor deze moet je ook voor elke machine apart kopen. Daar gaat je bankrekening.

Bij Bosch zijn de kopieërringen wel op alle modellen uitwisselbaar, en tevens als SDS snelwisselsysteem zonder uitlijnen. Ook de geleiders zijn onderling uitwisselbaar.

Keuzes, keuzes, keuzes.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Bedankt voor de uitgebreide uitleg/opsomming en ja met al die keuze mogelijkheden wordt het er niet makkelijker op ;)

Ondertussen ben ik ook weer wat aan het internetten geweest al wordt je daar ook niet veel wijzer van haha
Morgen of woensdag wil ik proberen een bezoek te brengen aan de speelgoedwinkel :) ze verkopen daar Bosch makita Festool en nog wat merken allemaal pro spul dan kan ik ook wat spullen in de handen pakken.

Begin steeds meer richting een "lichte" machine te denken voor het losse hand werk en er dan een keer een middel/zware Triton bij voor onder de freestafel.

Wordt vervolgd.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Moet je bij of1010 trouwens nog steeds de kopieerringen handmatig centreren? Dat was indertijd voor mij reden om een of1400 te kopen, daar gaat het wel gewoon simpel en vlot.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Bij de OF1010 moet je inderdaad de kopieerringen handmatig centreren.

Begin december ben ik in het Festool Experience Center in Waddinxveen geweest voor een demonstratie van de bovenfrezen en de Domino.
Dit kan op afspraak en is kosteloos. Was erg leuk en dan krijg je de mogelijk om alle vragen te stellen en alle machines met alle opties te bekijken.
De OF1010 is de oudste frees wat ontwikkeling betreft. De stofafzuiging is ovaal, daar zijn ze weer van terug gekomen, en de ringen kunnen niet gecentreerd worden.

De OF1400 heeft een betere stofafzuiging en de snel wisselbare ringen, waarmee ook de additionele stofkapjes gewisseld kunnen worden. Ook het ratelsysteem voor het wisselen van frezen is hier geïntroduceerd.
De OF2200 is de nieuwste ontwikkeling, waar de complete zool snel gewisseld kan worden.

De verwachting is dat de OF1010 vervangen gaat worden voor een nieuw model, maar zeker niet voor 2017 volgens de Festool medewerker. Het huidige model is nog zeer populair en wordt nog goed verkocht.
Mafell heeft de LO50E, wat in principe de OF900 van Festool was, reeds uit het programma genomen, maar de opvolger laat op zich wachten.

Bij het bezoek aan Festool ben ik wel gevallen voor het handzame gewicht en de pistoolgreep van de OF1010, mijn huidige Bosch is een ramp met induiken. Je moet de aan uit schakelaar met een tweede knop vrij geven, en het induiken gaat met een veerbekrachtige hendel die je ontgrendeld moet houden, dat is mij slecht bevallen. De Festool is daar veel prettiger in.

Mijn advies is dan ook, welke frees je ook kiest, om hem op zijn minst in een winkel vast te houden, en er zeker van te zijn dat die lekker in de hand ligt.
Dan kan een Dewalt of Makita je ook goed bevallen, en je koopt er een goede frees aan.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Hoop dat ze de 1010 een beetje vlot gaan updaten dan. Een lichte frees is vaak net even wat prettiger bij handwerk. Ik zou dan ook voor 2 separate machines gaan als dat betaalbaar blijkt.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Afgelopen maandag wezen kijken naar een bovenfrees.

Bosch blauw hadden ze er niet op voorraad staan als lichte machine wel een Makita type weet ik zo niet en de Festool of1010. De Makita en Festool in handen gehad en de Festool houd het lekkerst vast en zoals het er nu uitziet gaat het de Festool dan ook worden :rolleyes: alleen moet die even wachten :( had in eens uitgaves aan de auto.

Ik denk dat dit een goede keuze zal zijn ook richting de toekomst. Het nadeel van het centreren van de kopieer-ring vind ik niet zo'n probleem ik heb dit nog nooit gebruikt, de ovale afzuiging is wel minder maar daar is misschien wel een hulpstuk voor te maken.

Nu dus even sparen en dan aanschaffen :)
 

Gobert

Actieve deelnemer
12 feb 2015
170
0
Omgeving Arnhem
De centreerring kun je toch meer dan uitstekend centreren met een speciaal centreer hulpstuk? Dat is zo'n puntig ding. Zie het probleem niet zo.
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
De ovale stofafzuiging van de OF 1010 werkt prima met een Festool D27 slang want die heeft een rubberen aansluiting die makkelijk vervormt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.