Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 7 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 65

Weer een frees vraag.

Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een andere bovenfrees en heb ook de nodige topics al doorgelezen en op internet gekeken maar weet niet waar ik het beste mee af ben

Op dit moment heb ik 2 "goedkope" bovenfrezen (een Ferm (850Watt druk schakelaar) en een Push (580Watt aan/uit schakelaar)) de Push hangt ondersteboven in mijn freestafel(tje) en de Ferm gebruik ik voor het losse hand werk.
    De Ferm daar is vandaag de as blokkering van gesneuveld de spantang is nu alleen nog met 2 steeksleutels los en vast te draaien en hij maakt al een tijdje bij het aanzetten en uitzetten een gierend geluid dat zullen de lagers wel zijn.

De machines die op het twijfel lijstje staan zijn:
    Triton MOF001
    Festool OF1010
    Makita RT0700CX3J

Verschillende machines en ook prijzen, het wordt voor de hobby gebruikt en koop liever iets wat goed is dan rommel en heb ook wel iets met mooi gereedschap .

De Triton kan makkelijk versteld worden in een freestafel en is heel goed betaalbaar en lees er goede berichten over.
    De Festool de duurste en qua vermogen zit die ongeveer tussen beide in.
    De Makita is erg compleet door de verschillende voeten al vraag ik me af hoe vaak je dat allemaal gebruikt en het is de lichtste machine.

Van Triton heb ik niets van Makita heb ik een 18V accu boormachine en lamellen frees en van Festool heb ik een schroefmachine die echt super is.

Wat erg prettig zou zijn is dat de stofafzuiging goed werkt dat is bij de huidige echt een ramp.
    De meeste twijfel zit eigenlijk tussen de Triton en de Festool.

ik heb van de week de triton tra001 binnen gekregen. das een flinke jongen om onder een tafel te hangen. voor handwerk denk ik iets minder geschikt. heeft wel 2400w vermogen.
    hiervoor eigenlijk altijd met de dewalt versie van de genoemde makita bezig geweest. kon ik het meeste mee doen, mits ik uiteraard rekening hield met het vermogen en handeling die ik er van vroeg dus vaker met dunnere weg te nemen lagen werken (lees; eigenlijk niks gevonden wat ik er niet mee kon). het voetwisselen is makkelijk als je em afwisselend als kant en bovenfrees wil gebruiken het wisselen is zo gepiept en opzich best praktisch. gebruik m nu ook naast de triton voor de werkzaamheden waar ik een handrouter voor nodig heb.
    Als je gaat voor de festool, probeer dan een of1400 te pakken te krijgen, nieuw of tweedehands. dot meer power dan de 1010 en is meteen op de toekomst voorbereid voor handelingen die net iets eer vragen van je machine dan bij een 1010 of een triton mof001. Scheelt je wellicht aanschafkosten in de toekomst.
    Succes met de beslissing.

Wil het kiezen niet nog moeilijker voor je maken, maar heb je de Dewalt D26204K ook overwogen?
    Net zo compleet als de Makita maar met meer vermogen (900W), komt in de buurt van de Festool.

Heb hem tot nu toe alleen nog maar voor losse handwerk gebruikt maar wil hem ook gaan inbouwen. Dmv de stel ring van de vaste voet perfect in hoogte verstelbaar.
    Is snel te demonteren zodat ik makkelijk kan wisselen tussen de beide voeten.

Als ik in de toekomst een zwaardere nodig heb (voor in een tafel), overweeg ik de TRA001 van Triton.
    Laatst gewijzigd door MartinM; 30-01-16 om 21:53.

Ik heb zelf de lichte Triton bovenfrees (de 1400) en die bevalt mij prima. Ik heb hem zowel gemonteerd onder de freestafel, als los gebruikt. Als je omschakeld van onder de freestafel naar los gebruik moet je wel even de veer toevoegen of losmaken. Is niet heel lastig (10 seconden werk), maar het risico is dat je de losse veer ergens laat rondslingeren als de frees zelf onder de freestafel hangt.
    Wat erg goed werkt is het verwisselen van de frezen, de diepte instelling en er zitten flinke kunststof platen rondom de frees (dus veilig werken en een acceptabele stofverwijdering.
    Ik heb geen problemen dat het de lichte versie is, volgens mij zijn de meeste zaken prima te doen, al moet je wellicht in iets kleinere stapjes frezen. De grote triton vond ik veel te lomp.
    Wel heb ik er destijds een set accessoires kunnen bijkopen voor een heel schappelijke prijs met meer spantangen, guide bushes etc. Hierdoor kan ik nu alle diameters freesjes gebruiken. Dat soort dingen zijn bij Festool altijd erg duur.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MartinM Bekijk Berichten
    Wil het kiezen niet nog moeilijker voor je maken, maar heb je de Dewalt D26204K ook overwogen?
    Net zo compleet als de Makita maar met meer vermogen (900W), komt in de buurt van .
    Die bedoel ik! Staat ook op mijn werkplek!

Bedankt voor de reacties.
    Bij aanschaf ga ik alleen voor nieuw en dan wordt me de Festool OF1400 toch wat te duur die OF1010 is echt wel de max voor wat ik er voor uit wil geven.
    De Triton TRA001 is ook meer een machine voor een freestafel dan voor het losse hand werk lijkt mij, daarom leek mij de MOF001 wel mooi zelfde mogelijkheden alleen handzamer.
    DeWalt niet naar gekeken, net even gekeken maar dan zou ik denk ik toch eerder voor de Makita kiezen dan de DeWalt heb ik een beter gevoel bij.

@koekjes op pad, dat is dus het middelste model ze hebben ook nog een JOF001 die is 1010Watt eigenlijk gelijk aan de Festool OF1010 qua wattage.
    Bij aanschaf van wat voor een frees dan ook wil ik er een systener bij hebben die op oude of nieuwe Festool systeem past dan kan daar de veer zo in
    Heb je wel een punt de extra's voor Festool zijn inderdaad duurder.

De 1000 watt van de Festool zullen voor het meeste handwerk voldoende zijn. Sterker nog, een te zware frees is vaak niet prettig vanwege het hogere gewicht.

Onder een tafel worden andere eisen gesteld aan de machine. Een spanmogelijkheid van 12mm bijvoorbeeld.
    Wil je een machine met voldoende vermogen en de mogelijkheid om incidenteel onder een tafel te hangen, zou je ook nog naar de Bosch GOF1250CE kunnen kijken. 1250 Watt, maar maximaal 8mm spantang. Die machine heeft net als veel andere Bosch frezen een fijnverstelling die onder een tafel ook werkt, van onder af dan. Ik heb zelf een POF800 en die hangt ook onder een tafel.

Daar kom ik tot nu toe aardig mee weg, alhoewel ik de tafel nog niet zo lang geleden heb gemaakt, dus dat moet zich nog meer bewijzen.

De Bosch heeft ook een goede afzuiging met dezelfde aansluitmaat als Festool. Als LCE uitvoering is deze met digitale hoogteuitlezing en LED verlichting, maar die is duurder als de OF1010 van Festool. De Bosch kun je met of zonder Lboxx kopen, dan heb je wat prijsvoordeel als je de koffer niet nodig hebt. De Bosch is 3,4kg, de Festool 2,7kg, dus voor kanten frezen is de Bosch misschien al te zwaar.

Tsja, een machine voor alles is er duidelijk niet, en gebruik je zowel veel de tafel als uit de hand, dan zou ik nu de meest geschikte machine voor handwerk kiezen, en in de toekomst een zware frees onder de tafel hangen.

De Bosch GOF1250CE en de Festool OF1010 staan op mijn lijst om de POF800 te gaan vervangen, die vind ik namelijk niet fijn in de hand liggen, en deze modellen hebben beiden een pistoolgreep.

Succes met je keuze.

EDIT lees erover heen dat je een systainer wil, dan zou ik voor de Festool gaan.
    Laatst gewijzigd door trilliwilli; 31-01-16 om 10:04. Reden: Toevoeging edit
    Met vriendelijke groet,

William
    .

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door trilliwilli Bekijk Berichten

EDIT lees erover heen dat je een systainer wil, dan zou ik voor de Festool gaan.
    of je koopt de triton/ makita die je wilt en scoor een losse systainer...

Makita heeft toch de classic systainer?

Heb zelf de ook de Makita RT0700CX. Hangt meestal onder een freestafeltje en functioneert goed voor het kleinere/lichtere freeswerk. Om sleuven te frezen etc. is ie echt te licht daarom wordt ie te zijner tijd vervangen door waarschijnlijk een Triton.
    Uit de hand frezen gaat daarentegen ook weer prima, het is een lekker klein handzaam ding. Maar ook hier geldt: alleen voor het fijnere werk geschikt vind ik.

Forum Rechten