Grenen werkblad, behandelen met?

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Het werkblad is eindelijk verlijmd en (grotendeels) vlak.. Het ligt momenteel gewoon even los op het stalen frame:



Helaas wel een losgekomen lagertje gehad tijdens het gelijkfrezen van de voorkant:



Ik neem aan dat de rand nog wel wat abuse te verwerken gaat krijgen, dus ik ga het voorlopig zo laten.. Misschien dat er nog een hardhouten rand rondom komt, maar voorlopig ga ik ze enkel wat 'breken'.

Nu vraag ik me af met wat ik het grenen best kan behandelen zodat het minder gevoelig is aan vocht en vuil?
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Hardwaxolie lijkt mij beter, lijnolie dringt wel goed in het hout maar maakt geen laagje op het hout waardoor je snel vlekken krijgt bij vocht. Hardwaxolie dringt goed in het hout, maar brengt ook een laagje op het hout aan. Dit is mijn ervaring bij grenen vloeren in ieder geval.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ja voor een 'timmermanswerkblad' zou ik gewoon een meubelolie (bijvoorbeeld gekookte lijnolie, of een olie op basis van gekookte lijnolie) of danish oil nemen. Voor een keukenwerkblad een hardwaxolie.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Ik dacht in eerste instantie dat de doorgaans gebruikte meubelolie niet zo'n goed idee was, wel dus! Hoe zit het met het vergelen bij gekookte lijnolie? Want dat zou ik liever willen vermijden, indien mogelijk..
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Zelf vind ik het vergelen geen probleem, maar als je het echt wilt vermijden kun je op basis van Tung olie gaan werken, of iets als verbeterde houtolie (=mix) gaan gebruiken.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Tungolie vergeelt ook. Grenen zelf vergeelt nog harder dan de olie. Als je een niet verkleurende afwerking wilt kom je bij sommige 2-componenten harscoatings uit. Prima spul - maar niet voor een werkbank. Wel voor kanopeddels ;-)
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Zo, dat is duidelijk.. Morgen maar even een voorraad gekookte lijnolie inslaan, bedankt voor de input heren! Fijn dat er zelfs op zo'n beginnersvragen door meerderen een antwoord wordt gegeven.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb een werkbank met een 4 cm eiken blad en onderstel van essen, 18 jaar oud en nog nooit met olie behandeld.
Als ik meubels maak werk ik ze wel af met olie of was.
Ik vraag me ook af waarom je een werkblad wel met olie afwerkt?
Je gaat er toch op schaven, schuren, zwaluwstaarten maken enz.
Kan als je dat leuk vindt maar het is een werkbank geen eettafel of iets voor in de keuken ivm vocht.
Voor bescherming is het niet nodig lijkt me.
Misschien is er iemand die mij het nut van het inoliën van een van een werkbank kan uitleggen?
Behalve dan dat de kleur en tekening van het hout mooier wordt?
Wellicht weet ik dan waarom ik m'n werkbank toch nog moet inoliën.
 
Laatst bewerkt:

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Wel.. Aangezien er in mijn geval ook wel eens wat aan auto-onderdelen gaat gewerkt worden.. Het gaat geen wonderen verrichten, maar toch net iets beter bestand zijn tegen het eventuele vuil. In extreme gevallen ga ik werken met een rubberen mat die ik even over het werkblad heen leg.

Dat, en dan het bijkomstig feit dat het werkblad minder gevoelig is aan vocht/krimpen en uitzetten nadat het behandeld is, maakt dat het mij een goede keuze leek.
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Behandla werkbladolie van Ikea bevalt mij uitstekend voor dit soort toepassingen. Het is een impregnerende olie-achtige substantie die snel droogt en een film acherlaat.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Let op als je de randen gaat breken en je wilt daarna een rand eromheen zetten dan houdt je den randje tussen tafel en lijst.
Dus even denken wat je doet.
Ik zou voor een hardhouten rand gaan.
Alleen schroeven zonder lijm dan kun je hem nog een keer vervangen
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Inderdaad, maar dat randje wordt sowieso weer verwijderd omdat ik een sponning zou frezen (ook al omwille van het voorval met het losgelopen lagertje). Ik zou de rand dan zo willen monteren:

 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Intussen het blad behandeld met olie en bevestigd op het frame, de 'buitenkant' van de bankschroef ook maar meteen voorzien van een laagje olie. Het vergelen valt uiteindelijk nog mee, het is duidelijk te zien maar niet in de mate dat het stoort. Nogmaals bedankt voor het meedenken!

 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ziet er strak uit, mooie bankschroef ook! Als je die stootrand in gaat frezen zou ik de bankschroef denk ik wel even weghalen. En het met een liniaal doen, dan krijg je een mooi strakke hoek i.p.v. een afgeronde. ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.