Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Grenen werkblad, behandelen met?

Het werkblad is eindelijk verlijmd en (grotendeels) vlak.. Het ligt momenteel gewoon even los op het stalen frame:

Helaas wel een losgekomen lagertje gehad tijdens het gelijkfrezen van de voorkant:

Ik neem aan dat de rand nog wel wat abuse te verwerken gaat krijgen, dus ik ga het voorlopig zo laten.. Misschien dat er nog een hardhouten rand rondom komt, maar voorlopig ga ik ze enkel wat 'breken'.

Nu vraag ik me af met wat ik het grenen best kan behandelen zodat het minder gevoelig is aan vocht en vuil?

Ik zou het in de gekookte lijnolie zetten.

Hardwaxolie lijkt mij beter, lijnolie dringt wel goed in het hout maar maakt geen laagje op het hout waardoor je snel vlekken krijgt bij vocht. Hardwaxolie dringt goed in het hout, maar brengt ook een laagje op het hout aan. Dit is mijn ervaring bij grenen vloeren in ieder geval.

gekookte lijnolie, zeker weten.
    Rob

Ja voor een 'timmermanswerkblad' zou ik gewoon een meubelolie (bijvoorbeeld gekookte lijnolie, of een olie op basis van gekookte lijnolie) of danish oil nemen. Voor een keukenwerkblad een hardwaxolie.

Ik dacht in eerste instantie dat de doorgaans gebruikte meubelolie niet zo'n goed idee was, wel dus! Hoe zit het met het vergelen bij gekookte lijnolie? Want dat zou ik liever willen vermijden, indien mogelijk..

Zelf vind ik het vergelen geen probleem, maar als je het echt wilt vermijden kun je op basis van Tung olie gaan werken, of iets als verbeterde houtolie (=mix) gaan gebruiken.

Vergelen doet ie toch. Belangrijker is dat je alle kanten insmeert. Vooral in het begin.

Tungolie vergeelt ook. Grenen zelf vergeelt nog harder dan de olie. Als je een niet verkleurende afwerking wilt kom je bij sommige 2-componenten harscoatings uit. Prima spul - maar niet voor een werkbank. Wel voor kanopeddels ;-)

Zo, dat is duidelijk.. Morgen maar even een voorraad gekookte lijnolie inslaan, bedankt voor de input heren! Fijn dat er zelfs op zo'n beginnersvragen door meerderen een antwoord wordt gegeven.

Forum Rechten