snijplank, cookie, butterflysplines, scheuren

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Forum,

Ik heb van een boom hier in de buurt een zgn "cookie" gekregen, dwz een plak gezaagd ergens uit een aftakking van de stam. Mooi stuk kops hout dus.
Wie hier kopshout zegt, zegt waarschijnlijk ook snijplank, ik dus ook:p

Ik wil er soort van 360graden life-edge kopshouten plank van maken, zonder schors ofcourse.
Ik heb het inmiddels gevlakt, nu het nog nat is.
Issues met zon stuk hout is natuurlijk scheurvorming, dat nu langzaam gaat beginnen.

Nu is mijn vraag, wanneer kan ik deze scheuren het best kan stabiliseren met de welbekende strikjes (zandloper/vlinder/butterflyspline etc.)

- Wachten tot het hout droog is, en gewoon laten scheuren en naderhand voorzien van splines? Risico dat plak ongeschikt wordt en het vlakken voor niks is geweest
- Half laten drogen (buiten>garage>kelder>zolder(=meubeldroog)), en fixeren op het moment vlak voordat de scheur te groot gaat worden?
- Direct fixeren, en risico lopen dat de spanning elders in de plak scheuren gaat geven, of dat misschien de splines uitscheuren?

Heeft iemand ervaring met het werken/bewerken van cookies?

Thanks Robert!
 
Laatst bewerkt:

JokkeWood

Actieve deelnemer
14 sep 2015
58
2
Robert,
Ik zou proberen zo'n schijf gecontroleerd te laten drogen. Zolang er geen oppervlakte is die ongelijk droogt krijg je geen scheuren. Als je een vochtige kelder hebt is dat ideaal. Probleem met het drogen is dat dit vaak te snel gebeurt, en de zijkant van je schijf heft een grotere oppervlakte waardoor ze sneller krimpt dan het hart waardoor er scheuren optreden. Als er dan toch een scheur zou komen, zou ik deze pas na het drogen vastzetten.

'droog' is ook een relatief begrip. Veel mensen denken dat 'droog' gelijk is aan 'uitgewerkt'. Hout is echter nooit uitgewerkt, het zal altijd blijven vocht opnemen en afgeven. De truc is om het hout op dezelfde vochtigheid te krijgen, als de locatie waar het zich de rest van zijn leven gaat bevinden.

Als je een massieve kast van 50j oud, kurkdroog, verhuist naar een vochtigere plaats is er ook veel kans dat de deuren niet meer sluiten omdat de kast vocht opneemt. De kast is wel droog in die zin dat er geen sap meer inzit, maar nooit uitgewerkt...
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Robert,
Ik zou proberen zo'n schijf gecontroleerd te laten drogen. Zolang er geen oppervlakte is die ongelijk droogt krijg je geen scheuren. Als je een vochtige kelder hebt is dat ideaal. Probleem met het drogen is dat dit vaak te snel gebeurt, en de zijkant van je schijf heft een grotere oppervlakte waardoor ze sneller krimpt dan het hart waardoor er scheuren optreden. Als er dan toch een scheur zou komen, zou ik deze pas na het drogen vastzetten.

Hoewel ik geen expert ben, heb ik wel mijn twijfels bij je antwoord. Bij een cookie heb je de dwarsdoorsnede van de stam/tak. De uitzetting/inkrimping van hout is loodrecht op de jaarringen. Bij een cookie zijn de jaarringen cirkels en is de inkrimping dus afhankelijk van de omtrek van die cirkels. Logischerwijs moet de cookie dus wel gaan scheuren.
Daarbij zal het vast gaan schimmelen in een vochtige kelder.

@Robert, sorry, heb geen antwoorden op je vragen. Het lijkt mij logisch dat de strikjes vooral zijn voor de sterkte en het optische effect. Niet om het hout in bedwang te houden (hout moet kunnen werken). Als dit waar is, dan is het logisch om ze er pas in te zetten als het hout de juiste vochtigheid heeft. Maar ik geef het woord graag aan de experts.
 

JokkeWood

Actieve deelnemer
14 sep 2015
58
2
Meron,

het klopt wat je zegt. Daarom dat gecontroleerd drogen belangrijk is. Als de jaarringen gelijktijdig krimpen, wordt de schijf gelijkmatig korter in omtrek. Als echter de buitenste ringen sneller drogen, of de schijf op plaatsen dikker is en dus trager droogt, wordt de kans op een scheur groot. Met vochtige kelder bedoel ik uiteraard geen schimmelplek :) Een bouwkundig gezien droge kelder kan wel een hogere vochtigheid hebben dan de gewenste 50% in huis. Vaak is buiten onder afdak drogen, en af en toe besproeien ook een optie. Het is en blijft geen exacte wetenschap , hout drogen
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Thanks heren, jullie bevestigen, wat ik al dacht/denk.

Ik heb wel eens gelezen dat als je met cookies werkt dat je ze opzettelijk scheef moet zagen, zo creeer je een plek die zwakker is.
Op die plek zou die dan kunnen schotelen of scheuren, schotelen kan je later uitvlakken, scheurttie toch ben je wel met 1 scheur al klaar.
Ik kan het helaas nergens terug vinden hier.

Ik heb ooit paar jaar geleden op een beurs, gezien dat er cookies verkocht werden voor veel te veel euro's, 2cm dik, ong 20cm diameter, deze waren wel allemaal ongeschonden.
Hoe dat kon vroeg ik me toen al af, maar nooit gedacht dat ik zelf ooit met zo'n schijf zou werken. Dus of het de houtkeuze is of de techniek?

Nu als het een snijplank gaat worden, zou het wel prettig zijn als de scheuren klein blijven, om een bruikbare plank op te leveren.
Het stuk wat ik heb, heeft 1 kleine haarscheur, waarschijnlijk al gebeurd tijdens het kappen.
Wat vochtigheid betreft is het nu op "garage niveau", dus nog 2 stations tot meubeldroog (kelder en zolder).

inmiddels heb ik het in 2 keer gevlakt tot een goede 3á4 cm dik, nu goed een week geleden en het lijkt stabiel te blijven.
Binnenkort gaattie naar binnen en ga ik er handmatig met de bevel-up schaaf over, ben benieuwd...
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ik heb eens ergens gelezen van iemand die snijplankjes maakt van schijven (cookies), dat hij ze behandelt met pentacryl. Ben wel eens benieuwd of het echt werkt. Iemand ervaring hiermee? En ook niet onbelangrijk: is het plankje dan wel nog voedselveilig?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.