Eiken vloerplanken schoonschuren...schaven...?

loeffen

Actieve deelnemer
31 mrt 2015
54
0
Bunde (limburg)
Op zoek naar ervaringsinfo en met hoop op advies.

Een poos geleden heb ik een kleine 25m2 houtplanken gekregen die enkele tientallen jaren dienst gedaan hebben als parketvloer. Het zijn gelakte eikenplanken (met lijmresten aan de onderkant) van 1 tot 2m lang en 10 tot 15cm breed en 1,2mm dik. Kort daarna heb ik bij een aldi(of was het lidl) aanbieding een bandschuurmachine gekocht en deze gebruikt om een aantal van de kleinere plankjes schoon te schuren. Dat schoonschuren met de bandschuurmachine was wel te doen voor 'n paar plankjes maar enkele vierkante meters ???

Kan me een aantal betere 'oplossingen' bedenken
[1] huren van een flinke bandschuurmachine en dan op een dag alles schoonschuren
[2] zelf aanschaffen van een goede/betere bandschuurmachine waarmee het mogelijk wat gemakkelijker gaat
[3] aanschaf van een schaafmachine
[4] aanschaf van een metabo lakfrees
[5] aanschaf vlak/vandikte bankje

wat zouden jullie doen??
groeten
leon
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.418
685
Emst
Bij 1,2mm dikte blijft alleen voorzichtig schuren over.
Doe het met je eigen bandschuurmachine en zet je blijk op oneindig.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
1,2mm is wel erg dun, ik hoop dat het 12mm moet zijn. :) Maar met 12mm zou je prima moeten kunnen schaven, alleen blijft er dan wel relatief weinig over. Ik zag laatst een filmpje over een z.g.n. drum sander, wellicht is dat een optie?

Oh, en die lijmresten, daar wordt de vlak/vandiktebank niet blij van denk ik.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
25 vierkante meter hout met lijmresten beter niet schaven of je moet geld willen uitgeven aan slijpen/nieuwe schaafmessen.
Lakfrees heb ik nooit meegewerkt.
Misschien met een verf fohn eerst verwarmen en krabben en daarna schuren, dat scheelt schuurwerk.
Ik googelde even; lijmresten op waterbasis laten intrekken met warm water en andere lijmsoorten: coca cola!
Laten inwerken en verwijderen met een plamuurmes.
Misschien vreemd maar kijk hier maar even; http://traprenovatie.com/blog/lijmresten-verwijderen-trap/
Dus ook voor de lijmsnuivers onder ons; even flink cola drinken en je bent weer boven jan!
En nou niet pepsi of die van het eigen merk nemen maar meteen de grootste troep nemen; real coke! :D
Ik zou wel eerst even een klein stukje proberen en laat even weten weten hoe het is gegaan, ik ben wel benieuwd.

Groeten Willem
 
Laatst bewerkt:

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Timmerman Koos heeft eens een filmpje gemaakt van de lakfrees, lijkt mij niet echt geschikt in dit geval. Met een elektrische handschaaf wordt het ook niks denk ik. Vlak/vandikte bank kan, als ik het goed heb was het Toxic die dat ook heeft gedaan met tweedehands vloerdelen voor zijn werkplaats. Je zal de messen wel regelmatig moeten scherpen.
Wat je ook kan doen is de lijmresten eraf krabben met een scherpe verfkrabber (bv. een van 6cm), de vloer leggen en vervolgens met een parketschuurmachine eroverheen gaan. Schijnt alleen niet zo makkelijk te zijn, je schuurt snel kuilen in de vloer dus voorzichtigheid geboden!
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Als de TS inderdaad er weer een vloer van wil maken, dan zou ik de vloer eerst leggen en dan met een schuurmachine (parket of rotex/andere roterende machine) schuren. Voor ander gebruik zou ik zelf denk ik lijm krabben en dan door een vlak/vandikte bank (laten) halen.

Maar de hamvraag is: Wat ga je met de vloerdelen doen? :D
 

loeffen

Actieve deelnemer
31 mrt 2015
54
0
Bunde (limburg)
Dank jullie wel voor de adviezen!

Het gaat inderdaad om 12mm:) ik ga sowieso lijm met water /cocacola en verffone proberen te verwijderen en daarna dus schuren (met blik op oneindig zoals "de haan" suggereerde) of toch schaven/vandikte ...

Tot nu toe wat stukjes plank gebruikt voor het knutselen van kistjes en dat is best wel gelukt dus nu het plan voor een (boeken)kast dus vandaar de vraag ... maar 'ns zien hoe verder. Ik zal sowieso wat foto's posten als ik ermee aan de gang ga.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Dank jullie wel voor de adviezen!

Het gaat inderdaad om 12mm:) ik ga sowieso lijm met water /cocacola en verffone proberen te verwijderen en daarna dus schuren (met blik op oneindig zoals "de haan" suggereerde) of toch schaven/vandikte ...

Tot nu toe wat stukjes plank gebruikt voor het knutselen van kistjes en dat is best wel gelukt dus nu het plan voor een (boeken)kast dus vandaar de vraag ... maar 'ns zien hoe verder. Ik zal sowieso wat foto's posten als ik ermee aan de gang ga.

Leuk, ik ben benieuwd!
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Dank jullie wel voor de adviezen!

Het gaat inderdaad om 12mm:) ik ga sowieso lijm met water /cocacola en verffone proberen te verwijderen en daarna dus schuren (met blik op oneindig zoals "de haan" suggereerde) of toch schaven/vandikte ...

Tot nu toe wat stukjes plank gebruikt voor het knutselen van kistjes en dat is best wel gelukt dus nu het plan voor een (boeken)kast dus vandaar de vraag ... maar 'ns zien hoe verder. Ik zal sowieso wat foto's posten als ik ermee aan de gang ga.

Ben heel benieuwd of de colatruc werkt enne....hoe het mengsel eruit ziet als de lijm aan het oplossen is, buh jakkes.
Laat de gemeente maar niets weten anders krijg je nog gezeik over chemisch afval.;)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik googelde even; lijmresten op waterbasis laten intrekken met warm water en andere lijmsoorten: coca cola!

Geloof er maar niks van. Je hebt een echte verf- of lijmrestenverwijderaar nodig om de meeste oude ingedroogde lijm- (en verf-) resten, zeker die op oplosmiddelbasis, te verwijderen zonder te schuren of een anderszins zware mechanische aanpak. Je _kunt_ het zelf maken, de klassieke aanpak is methyleenchloride met geconcentreerd loog, en het werkt goed, maar ik ben niet verantwoordelijk voor de chemische en toxicologische gevolgen...
 

loeffen

Actieve deelnemer
31 mrt 2015
54
0
Bunde (limburg)
Die cola truc was weinig succesvol. Ik heb afgelopen voorjaar een schaafmachine aangeschaft en dat ging wel goed en snel. Mocht ik nog eens zoiets gaan doen dan is de hier ook geadviseerde vlakvandikte bank volgens mij de beste oplossing
 

gg-enrique

Actieve deelnemer
15 nov 2013
102
0
Klarenbeek
Ik doe dit werk met de vlakbank. Gaat uitstekend en snel. Heb overigens wel vaak vloerdelen 20mm niet verlijmd. Maar eenmaal geschaafd zijn ze als nieuw.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.