Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

Grote boomstamplaat vlakken zonder vlak/vandiktebank

Ik weet dat de term 'vlakken' met de bovenfrees al vaker genoemd is op het forum maar ik kwam voornamelijk vlakken van schijfjes tegen.

Hierbij 2 fotos's, het blad is 260 cm lang en de breedte is aardig in te schatten als je het potlood bekijkt ;-)

Indien je het principe goed uitvoer is geen blad te groot of te lang. Wel ga je elke mm terug vinden aangezien dit aan het begin 0.5 mm verschil kan zijn en aan het eind een 8-10 mm.

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      vlakken 1.jpg
Bekeken:   611
Grootte:   66,6 KB
ID:        42146Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      vlakken 2.jpg
Bekeken:   614
Grootte:   58,1 KB
ID:        42147

mvg wilco

Prachtig zelf van die foefjes verzinnen . Je hebt wel eer van je werk zo

Hoe heb je ervoor gezorgd dat de balken evenwijdig met het blad lopen?
    En hoe zitten ze vast?
    Measure twice,
    Cut once,
    Then force it to fit.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Nice! Dat trucje heb ik ook wel eens gebruikt maar dan voor kopshout (stamschijf).
    Wat voor freesbit gebruik je?

@3d mazter: Je kunt een waterpas gebruiken om de geleiders parallel te krijgen en er is ook een trucje met 2 diagonale draadjes spannen. Als het geheel in één vlak ligt raken de diagonalen elkaar exact, wanneer het een 'wokkel' is dan liggen de diagonaaldraden uit elkaar en kun je het bijstellen.

@peterl; Als je uit gaat van de basis van een cnc frees,.. je gaat naar links en rechts en voor naar achter vanuit 1 basis dus een x en y as. heel simpel eigenlijk

@3dmazter; je kan dit met een waterpas doen, draadjes is ook mogelijk, maar ik probeer vaak een externe hoogte te pakken, bijv van een vlakke vloer of een metaal onderstel/schraag. Dan haal je daar de maat vandaan die je voor het bovenblad gebruikt, en hierna omdraaien en hoogte nemen van de gevlakte kant. zo neem je minuscule foutjes wel over maar deze zijn verwaarloosbaar.

@ hans; Ik gebruik een freesbit van amana uit amerika. Daar is dit een stuk beter ontwikkeld met grote koppen, breede schachten en wel lengte van de schacht om ver genoeg naar beneden te gaan.
    Ik moet wel eerlijk zijn dat ze niet goedkoop zijn en je zit met invoerrechten ed. Het is wel een monster bit, vooral met starten aangezien het een best gewicht is ( 45 mm doorsnede) dus je moet wel weten wat je aan het doen ben ;-)

http://www.amanatool.com/products/ro...x-1-2-inc.html

Goed bedacht Wilco.
    Je bent ff bezig maar wel oké als je een groot blad in een geheel wilt doen want je zegt dan wel als je geen vlak van dikte bank maar dit soort groottes kan je alleen in een fabrieksmatige omgeving laten vlakken.
    Ook een mogelijkheid in deze opstelling is het doen met een bandschuurmachine denk ik, in een soort op diepte verstelbaar raam mits er niet teveel vanaf moet of geen bovenfrees hebt.

Hallo

leuk om te zien, en een mooi blad! Iets van 90 cm breed of zo?

Ik ben ook van plan een opstelling met een dergelijk proncipe te maken.
    De breedste vandiktebank is volgens mij 630mm, groter heb ik nog nooit gezien. En dat zijn ook al heel kostbare (en grote, zware) machines.

Het enige alternatief is volgens mij een bedrijf met een CNC-frees het te laten doen, maar dat is dus hetzelfde principe als dit.
    Ieder alternatief op basis van schuren lijkt me niks zodra een blad meer dan een fractie rond staat.

Ik zit al een beetje te zoeken af en toe naar een geschikte bovenfrees.
    Heb jij nog suggesties wat wel en geen aanraders zijn?

Ik zat eigenlijk ook al een beetje te filosoferen naar een manier om het te automatiseren op een goedkope manier, want het lijkt me wel een erg eentonig werk als je het regelmatig zou willen doen.

groeten Bo

Hi bo, blad is gemiddeld 85 cm breed. Er zijn wel verschillende vandikte banken van die breedte alleen vaak geen vlak banken dus het neemt geen 'platte' vorm aan. Verder kan je met de breedband schuurmachines gaan werken maar deze gaan al gauw naar de 10-15 duizend euro voor een gebruikte en krijgt een niet recht blad ook niet recht.

Als je een frees zoek zou ik ik direct de triton aanraden met 2400 watt, omgerekend 3,26 pk. Heeft een 1'' spantang en 12mm spantang meegeleverd, kost heel weinig voor zo een monster en garantie is super via toolstation.nl !

de 1'' raadt ik aan omdat de amerikaanse frezen met grof formaat vaak deze schacht hebben.

Als ik heel reëel moet antwoorden; je bent 10 min bezig met met opstellen en 10 min per kant bezig, je bent dan vaak drukker bezig met omdraaien ( in je eentje dan). De tijd gaat hem voornamelijk in de dingen hier om heen zitten zoals zaagsel opruimen, evt schoonwerk afdekken, en je onderarm even laten rusten;-)

mvg wilco

http://www.toolstation.nl/shop/p54513?table=no

De half inch spantang bedoel je waarschijnlijk 1/2" = 12,7 mm?

Fons

Forum Rechten