Gereedschap voor de halve prijs in de USA, hoezo?!

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Als wij een zaagtafel denken te willen kopen, struinen we het hele internet af, gaan we de lokale handel voorbij en bestellen we het voor een paar tientjes minder in België of Duitsland.
Je kan wel zeggen dat we de lokale handel voorbij gaan, maar de lokale handel verkoopt vaak niet eens het "fatsoenlijke" elektrische gereedschap.
Dat kun je dan wel vinden bij de bouwmaterialen handel (waar aannemers kopen dus) maar aangezien je daar als particulier bijna geen korting krijgt, scheelt dat wel meer als een paar tientjes.
Zo was er niet lang geleden in ongeveer de helft van de staten een verkeersregel dat je bij rood rechtsaf mocht slaan als het kruisende verkeer en de voetgangers dat toelieten. Dat leidde tot ongelukken en dus processen en dus uiteindelijk tot een nation wide invoering van de "rechtsaf door rood" regel.
Wat ? Rechtsaf door rood mag niet meer in de VS ?
Wist ik niet....

Die 4 way stop kruisingen word je wel helemaal gek van vind ik zelf.
 
Laatst bewerkt:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
En we hebben een handelscultuur, dus de tussenhandel moet er ook aan verdienen, mijn mening is wel dat daar het meeste prijsverschil ontstaat.

Even een voorbeeldje van deze handelscultuur cq dozenschuivers.

Vorig jaar wilde ik een speelgoedkist maken voor mijn jongste kleindochter. Om de kleine vingertjes te beschermen moest het deksel voorzien worden van soft-close scharnieren. Een vriend van mijn zoon is vertegenwoordiger voor oa BLUM spullen. Hij had ze echter niet en verwees me door naar Häfele. Inderdfaad die had ze, maar na bellen bleek dat ze niet aan mij als particulier wilden leveren. Ze verwezen me door naar de BOMIJ. Daar naar toe en ja hoor ze konden dat bestellen. Zo gezegd, zo gedaan en een week later kreeg ik een telefoontje dat de spullen binnen waren. De schrik sloeg me om hart toen ik de prijs hoorde van € 94 voor 2 scharnieren. Ik kon er niet meer vanaf omdat ze voor mij besteld waren. Tot overmaat van ramp monteerde ik de binnenwerekn verkeerd om waardoor de scharnieren naar de gallemiezen gingen.
Vervolgens ben ik gaan zoeken mbv van het artikelnummer dat in de scharnieren stond en kwam uit bij SUGATSUNE in Japan. Daar verwees een allervriendelijkste medewerker me door naar hun dochter in Engeland. Deze waren direct bereid me als particulier een set te sturen voor € 20 incl verzendkosten.
Ik ben zelf jarenlang productmanager geweest en weet wel hoe in- en verkoop in elkaar steekt. Sugatsune Japan verkoopt aan Sugatsune UK voor € 10 maar laat ze zelf in China maken voor een bedrag van € 1-3. Sugatsune UK verkoopt aan Häfele voor € 20, die weer doorverkoopt aan Bomij voor €40 en die mij weer incl BTW € 94 rekent. De baliemedewerker vond het ook wel een grof bedrag en ik kreeg € 4 korting!

Ik koop dus nooit meer iets bij die aardige lokale handelaren om de hoek maar struin het internet af naar de goedkoopste aanbieder. Een Bosch zaagtafel met onderstel scheelde me zo € 300 door deze in Duitsland te bestellen.
 
P

Pel

Guest
@Pieter. Erg dure soft-close scharnieren geworden Pieter, vooraf vragen wat gaat het mij kosten bespaart m.i. veel financiële ellende. Omdat het onderdeel voor een cadeau van kind is, en het zich misschien zou kunnen verwonden, dan wordt een mens vaak kortzichtig of impulsief en moet het er zo snel mogelijk komen. Ik ben ook door schade en schande wijs geworden, ik denk dat iedereen wel eens vroeg of laat leergeld betaald.

Groet Pel.
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Ja, dat heb ik op het werk ook.
Speciale O-ringen voor een Union pomp.
Union komt uit de VS, maar de NL importeur/servicepartner is Geveke.
Union heeft natuurlijk ook geen O-ringen fabriek, dus die koopt ze in en doet daar % marge op, Geveke importeert ze en verkoopt ze weer aan ons met extra %marge .

Tegenwoordig meet ik ze op en bestel ik ze bij Eriks in Alkmaar, die levert universele O-ringen die per mm oplopen in grootte.
Paar €dubbeltjes per stuk dan, en ik heb ze de volgende dag in plaats van over een paar weken.....
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Tegenwoordig meet ik ze op en bestel ik ze bij Eriks in Alkmaar, die levert universele O-ringen die per mm oplopen in grootte.
Paar €dubbeltjes per stuk dan, en ik heb ze de volgende dag in plaats van over een paar weken.....
Kan je bij Eriks als particulier bestellen? En hoe zit dat met order- en verzendkosten?
Ik heb cross dowels (NL-naam onbekend) nodig en via internet vind ik ze alleen bij Eriks.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik ben even een weekendje bij m'n dochter in Eindhoven en vanmiddag met haar man naar de nieuwe Hornbach geweest kijken. Daar lagen ze (M6x17mm) voor €0,17/stuk.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Quote: Da's meer dan 2 keer zoveel en niemand kan mij wijsmaken dat het voor Bosch goedkoper is in de USA dan in Europa om te produceren dus leg het mij maar uit?

Het gaat niet om de 'maak'kosten, maar om marketing, distributie enz. De VS (en reken Canada daar maar bij, ondanks de sterke koersschommelingen tussen US en Can dollar) vormt één grote, homogene markt waarin je met twee, drie talen zo'n beetje de hele bevolking kunt bereiken (ik reken Mexicaans-spaans en Quebeçois-frans maar even mee). Waar één spotje tijdens de Super Bowl door de helft van de bevolking gezien wordt, waar een paar grote ketens bijna overal winkels hebben (inkoop-power!), waar doe-het-zelven dieper geworteld is dan in de rest van de wereld (elke high school heeft een woodshop, metalshop, autoshop, etc.) — en dan hebben we het nog niets over de pioniersgeest ('ik schiet mijn eigen vlees bij elkaar, bouw mijn eigen hut', enz.).

En ons deel van de wereld is ondanks ijverig werken aan Europa nog steeds een lappendeken van markten, die elk op een aparte manier aangesproken moeten worden, waar elk land een eigen verkooporganisatie behoeft, waar niet echt sprake is van concurrentie, waar zelf doen achterdochtig bekeken wordt en meestal afgedaan als hobbyïsme, waar scholieren enkel in laatste instantie ervoor kiezen een vak waarin met de handjes gewerkt wordt het hunne te maken, enzovoorts…

Dat is waarom Amerikanen minder betalen voor die spullen. Gelukkig zijn Australiërs en Nieuw-Zeelanders nog weer slechter af dan wij!

Ik geloof wat je vertelt maar ik zit toch met wat vragen en opmerkingen.
Qua afstand is van Oost naar west in Amerika zeker net zo'n afstand als in Europa van oost naar west dus distributie kan niet zo'n verschil maken.
Taal maakt volgens mij niet veel uit, zo'n handleiding in 10 talen ipv 1 taal verklaart niet de meer dan dubbele prijs.
En als de marketing dan zo duur is dat dit de meer dan 2 keer zo hoge prijs verklaart dan hoeven ze van mij geen reclame te maken.
Zet gewoon een spotje op youtube, da's ten eerste heel goedkoop en ten tweede ziet de hele wereld dit dus dat scheelt meteen een stuk aan marketing,
Wat is marketing waard als daar je produkt 2 keer zo duur van wordt?
Dan koop ik liever iets anders.
Ik heb ook wel'ns met al die reclame gedacht;"maak meer geen reclame en biedt het maar heel goedkoop aan", daar heb ik veel meer aan.
Zo zou een machine dus een stuk goedkoper kunnen.
En wat zijn de marketing kosten van Bosch blauw dan terwijl ik hier in Nederland er nooit reclame van zie, misschien in een vakblad maar daar kan zo'n zaagtafel niet 2 keer zo duur van worden?
Wij hebben hier ook grote ketens zoals de bekenden (ik zal geen namen noemen) maar die slagen er in tegenstelling zoals in Amerika niet in om goede merken voor een lage prijs te verkopen.
Zoals al eerder gezegd; die verkopen Bosch blauw niet en zaagtafels is zowiezo niks bij de bouwsupers.
Ik wil wedden dat als Amazon hier zaagtafels gaat leveren dat ze niet op het prijspeil van Amerika zullen zijn ondanks dat Amazon voor heel Europa tegelijk kan inkopen.
Ook bij Amazon de kost zon Bosch GTS nog steed bijna 2 keer zo duur als in de states terwijl Amazon in Europa toch aardig groot inkoopt.
De Amerikaan is misschien meer is van zelf doen maar hier in Europa wonen wel zo'n 700 miljoen mensen en in Amerika de helft en ik heb ook sterk het idee dat het zelf doen in veel andere landen dan in Nederland wel van toepassing is?
Het oosten van Europa, Scandinavië, Frankrijk, Groot Brittannië, Duitsland, Oostenrijk en waarschijnlijk nog wel andere landen doet men veel zelf heb ik het idee maar misschien is dan nog de markt kleiner, dat zou kunnen maar scheelt het dan nog zoveel als je in de prijs ziet?
Volgens mij heeft het prijsverschil ook te maken met grenzen in Europa en ondanks een vrij handelsverdrag is het ook een mooie manier om je markt af te schermen voor de concurrentie?
Je ziet toch ook dat voor dezelfde vw in Nederland 1/3 meer betaald wordt dan in Duitsland om van de vs nog maar te zwijgen want daar zijn auto's nog goedkoper.
Daar zit natuurlijk ook een stuk bpm in, vraag me af hoelang Nederland dat nog volhoudt?
 
Laatst bewerkt:

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Via internet wordt het inderdaad niet bij Eriks.
Maar misschien lukt het als je langsgaat bij de vestiging in Alkmaar ?
Nee heb je, ja kun je krijgen.

Fabory is officieel ook niet voor particulieren, maar als je langsgaat dan lukt het vaak wel is mijn ervaring.
Ik heb er wel eens wat weggehaald.
 

WR1944

Oud hout
............ Wat ? Rechtsaf door rood mag niet meer in de VS ?
Wist ik niet....

Die 4 way stop kruisingen word je wel helemaal gek van vind ik zelf.

Even aandachtig lezen. ;) Het is in heel USA ingevoerd juist omdat het in de ene staat wel mocht en in de andere niet. Dat leidde tot problemen want als je het in je eigen staat gewend bent kan je in een andere staat problemen krijgen. En andersom leidt het tot frustaties als je rechtsaf wilt en een auto voor je blijft wachten voor het rode licht. Daar had ik in het begin natuurlijk ook moeite mee.
Die 4-way kruisingen vind ik perfect. Wie het eerst komt, het eerst maalt. Democratischer kan het niet. Alleen dat volledig tot stilstand komen voor de streep wordt niet altijd even netjes gedaan. En de verkeerslichten aan de overkant van het kruispunt is ook een hele verbetering. Geen stijve nek meer van het steil omhoog kijken.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
O ringen en andere rubberproducten Technirub . Hebben een webshop en leveren ook aan partikulieren.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Die 4-way kruisingen vind ik perfect. Wie het eerst komt, het eerst maalt. Democratischer kan het niet. Alleen dat volledig tot stilstand komen voor de streep wordt niet altijd even netjes gedaan. En de verkeerslichten aan de overkant van het kruispunt is ook een hele verbetering. Geen stijve nek meer van het steil omhoog kijken.

Precies. Het is heel even wennen - die 4-way stops - maar ik zou ze zo hier willen. En dat full stop, ach, op een country road in the middle of nowhere staat er toch nooit een state trooper te posten. Binnen de bebouwde kom houdt men zich er door de bank genomen prima aan. Ik heb er als Europeaan meer moeite mee...
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Dit gaat uiteraard over gereedschap, maar vrijwel alles is in Europa veel duurder dan op andere continenten denk ook auto's en auto -accesoires, kleding etc. Toen ik nog veel reisde nam ik ook altijd van alles mee, zelfs toebehoren voor mijn Europese auto (Volvo) waren in de US wel tot 30% goedkoper. Wat doen we eraan? Emigreren?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Ik doe qua hobby weinig met elektrisch gereedschap (zakelijk trouwens ook niet veel), maar als ik de prijzen van Lie Nielsen vergelijk tussen de USA en hier bij bv Baptist, vind het best mee vallen.
Zeker als je er nog verzendkosten en invoerbelasting bij rekend.

Volgens mij gaan die goedkope prijzen vooral op voor bulk en massa. Zodra het handgemaakt is valt het wel mee.

Als er bij ons op de zaak een Hilux pick-up uit gaat (ca. 280.000 km) dan wordt deze door een noordafrikaan opgekocht en naar afrika gescheept.
Vervolgens kopen ze hier in Europa de vervangings onderdelen n laten die er daar op zetten (bumpers, spatborden enz).
Dat is omdat die onderdelen in Afrika duurder zijn. Terwijl de manuren niks kosten.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.632
693
Antwerpen
nog eens een oud paard van stal halen : importeren vanuit USA

Ik hoop dat ik binnenkort het "een en ander" vanuit Amerika kan laten meebrengen door een vriend die terug verhuist naar Europa en een container laat verschepen (plaats genoeg :)).
Ik zou alleen cordless tools kopen, dus bv een Makita frees (link naar Amazon), incl battery en lader.
Makita.jpg
De lader (DC18RC) is vlg. mij dezelfde als in EU dus daar kan ik denk ik niks fout mee doen.
Klopt mijn redenering ?
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
bij de meeste is dat geen probleem .. wel best checken .. veel laptopvoedingen / gsm laders / accutool laders hebben een voltage van 100 tot 240 volt meestal . ( zou er moeten opstaan .. als er enkel 110-120 volt op staat zou ik het niet riskeren )
 

Harold999

Actieve deelnemer
11 apr 2015
60
2
Shoppen bij Duitse of zelfs Engelse webshops heeft bij een aantal merken powertools ook zin. Zo denkt bijv. de Nederlandse importeur van Mirka dat Nederlanders achterlijk zijn en wel dik €100,- meer willen betalen voor een Deros dan een Duitser of Engelsman.
 

Bond

Actieve deelnemer
23 sep 2017
51
1
Kijk even op amazon.de, daar heb ik m'n accu kantenfrees ook vandaan. Scheelde 100 EU met in nl kopen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.