even voorstellen

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Hoi iedereen,

ik begon in mijn zoektocht naar een nederlandstalig houtbewerkers forum al bijna de hoop op te geven. maar ik heb jullie toch uiteindelijk gevonden. :D

ik ben een beginnend amateuristische hobbymatig meubelmaker en vanuit mijn zeer korte ervaring heb ik altijd een hoop vragen over dit mooie ambachtelijke vak.

het is nu een beetje laat voor mijn volledige achtergrond (niet dat hij zo uitgebreid is) maar ik zal morgen een poging wagen.

geen idee hoe ik foto's moet uploaden ... poging 1:

Attached files
 

Joelski

Nieuw lid
25 jul 2008
8
0
Hallo gkauer, welkom op het forum. Nog een Hagenaar erbij :D

Chique bureau hoor, ik zou het zeker niet vervelend vinden om daar achter te kunnen zitten. :cool:

Waar heb je het hout voor je project kunnen vinden? De Haagsche Fijnhouthandel op de Binckhortslaan toevallig?
Ik heb gisteren een poging gedaan tot een eerste bezoekje maar stond helaas voor een gesloten deur :cry:

Heb je nog goede adresjes in of omgeving Den Haag voor materialen en houtbewerkings gereedschappen?

Geniet van je mooie bureau,
Groeten,

Joël
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Joelski zei:
Waar heb je het hout voor je project kunnen vinden? De Haagsche Fijnhouthandel op de Binckhortslaan toevallig?
Ik heb gisteren een poging gedaan tot een eerste bezoekje maar stond helaas voor een gesloten deur :cry:

Heb je nog goede adresjes in of omgeving Den Haag voor materialen en houtbewerkings gereedschappen?

die tafel heb ik gemaakt op een cursus (de ook het hout leverden/ op voorraad hadden).
Verder ben ik ook erg op zoek naar een goede houtleverancier in den haag en meubelmakers gereedschap. ik heb me wild gezocht naar een gereedschap speciaalzaak, maar tot nu toe lijkt de baptist de enige echte speciaalzaak te zijn (en die is gewoon te ver weg voor mij)
ik wil ook binnenkort naar de haagste fijnhouthandelom te kijken wat ze zoal hebben. Ik zag op de site dat ze alleen iepen verkopen in stammen ... niet echt handig voor een project. maar ik moet gewoon en keer langs gaan. alleen jammer dat ze op zaterdag dicht zijn.

maar ik zoek verder en hou je/jullie op de hoogte als ik iets in de buurt vind.
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
nu eindelijk de rest van mijn verhaal. ik ben begonnen met mijn eigen meubelmakers site en daar had ik dit stukje voor geschreven. het is misschien wat uitgebreid voor een forum post dus ik neem het je niet kwalijk als je deze overslaat.

copy&paste/
Tot een aantal jaren geleden bestond mijn dagelijks leven tot mijn grote genoegen uit mijn werk in de automatiserings sector en het hebben van twee grote hobby's nl. films kijken en computergames spelen. Met het meubelmaken was ik nog nooit in aanraking gekomen.

Maar toen begon het...........mijn vriendin kocht een grote printer en die moest ergens in haar werkkamer staan. Het bureau was niet groot genoeg, dus werd de nieuwe machine op een ranzig wiebelend tafeltje gezet van bamboe, riet en een glasplaatje. Het meubeltje werd nog wel bedekt met een schattig tafelkleedje maar in ons geheugen wisten we wat voor een vreselijk ding ze in haar werkkamer had staan. "Ik zal een keer iets voor je maken wat beter is!" vertelde ik haar. Zo lief als mijn vriendin is aaide ze me over mijn rug en keek me glimlachend aan alsof ze me al had vergeven dat ik deze belofte niet waar zou maken.
Tijdens een weekend in het najaar van 2005 kreeg ik het in mijn bol en begon na het lezen van een bouwmarkt krantje een klein open kastje te tekenen.
Niets ingewikkelds...mdf....schroeven... lijm. De plaat werd in de bouwmarkt op mijn aanwijzingen in de juiste stukken gezaagd en ik hoefde dus slechts het geheel in elkaar te zetten. Simpeler kon het niet! Ook al was het een simpel kastje, toch kreeg ik een bepaald gevoel van voldoening. Ik wilde hier meer mee doen. Op internet ben ik gaan zoeken naar het onderwerp meubelmaken en houtbewerken en in de boekenwinkel bleek de categorie "hobbie/doe het zelf" te bestaan.

Nadat ik voor mezelf had bewezen dat dit niet een bevlieging was (het zou niet de eerste keer zijn), ben ik op zoek gegaan naar een plek waar ik de praktische kant van het meubelmaken kon vinden. Ik vond een meubelmakers cursus bij "De Schrijn" in Langbroek (ten zuid oosten van utrecht). Hier heb ik een veeltal cursussen gevolgd onder begeleiding van verschillende ervaren meubelmakers.
Tijdens de beginners cursus heb ik een aantal basis vaardigheden geleerd en heb ik mijn eigen houten gereedschap gemaakt (o.a. :hamer/zaagplankje/futselplank/kruishout).
Bij de vervolg cursus heb ik een simpele kist gemaakt met zwaluwstaart verbindingen.
Daarna ben ik doorgegaan met de gevorderden cursus. Tijdens deze cursus heb ik voor het eerst zelf bedachte meubels gemaakt. Aangezien het niet was toegestaan om met de machines om te gaan zonder de machinale cursus te hebben gevolgd (m.u.v.: lintzaag/langgatboor/langbandschuurmachine/handfreesmachines), is het machineren toen nog door de begeleiders gedaan. Omdat ik uiteraard het omgaan met houtbewerkingmachines wilde leren ben ik vervolgens de machinale cursus gaan doen waar ik van iepenhout een klein tafeltje met een laatje heb gemaakt.

Vlak voor de zomervakantie van 2008 (tijdens de machinale cursus) heb ik besloten de deeltijd meubelmakers opleiding te gaan volgen bij het Hout- en Meubileringscollege in Amsterdam.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.