Ikea BLUM scharnier boorafstand(en)

filly

Nieuw lid
27 jan 2016
2
0
Dag, ik ben een set maatwerkdeuren voor een door mijzelf versmalde set Metod bovenkasten aan het maken en heb daar deze scharnieren bij gekocht. Ztz zijn dat BLUM cliptop scharnieren. De boormaten onderling zijn duidelijk af te lezen aan de productsheet van Blum, de maat tot de rand van de deur echter niet direct. Ik zou de zijkant van de deur flush met de zijkant van de kast willen hebben als deze gesloten is. Als ik naar de eerste tabel op het laatste vel van de specificaties kijk, dan lees ik horizontaal de dikte van de deur (in mijn geval 18mm) en dus een afstand tot de rand van 7 mm. Klopt dat met de ervaringen, of lees ik wat verkeerd? De tabel is in zoverre onduidelijk dat er geen beschrijving bij de horizontale as staat (alleen front overlay, maar die zou ik dus op 0 willen hebben). Jullie hulp wordt zeer gewaardeerd.
 

Bijlagen

  • clp0002-td-038_td_dok_bau_$sen_$aof_$v2.pdf
    1,1 MB · Weergaven: 79

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Ja die 7 mm klopt bij montageplaat 0 mm en Frontopdek 18 mm.
Als de buitenkant van de deur dik 18 mm (FS) wordt afgerond met R=1 dan staat in de 2e tabel staat aangegeven dat er 0,8 mm voeg F nodig is.
Anders kan de deur geen 110° doordraaien.
 

filly

Nieuw lid
27 jan 2016
2
0
Bedankt voor je bericht. Voordat ik die flinke gaten ga boren: wat bedoelen ze/je met montageplaat 0 mm? En hoe bewerkstellig ik die voeg van .8? Resulteert dat uit die boorafstand van 7mm? Overigens gaan deze deuren niet verder open dan 90 graden, omdat ze in een nis ingebouwd worden. Alvast bedankt van een mede-Rotterdammer.
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
De Blum montageplaatjes heb je in 4 diktes. Diegene van 0 mm heb je nodig voor een frontopdek van 18 mm.
Die voeg van 0,8 mm ontstaat hierdoor inderdaad vanzelf.
Ikea vermeld niet welke dikte montageplaatjes ze meeleveren, maar meestal is dat 0 mm.
Anders kun je eerst even een proefje maken op wat reststukjes hout.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.