Werkblad buitenkeuken

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Graag had ik even gebruik gemaakt van jullie kennis en wijze raad ;)

Voor een buitenkeuken zou ik een massief werkblad willen maken van 80x240 waarin dan een gat wordt gefreesd voor een BBQ.
Het onderstel van deze buitenkeuken bestaat uit op elkaar geplaatste beton U-blokken die tegen een muur geplaatst zijn. Op dit zou het werkblad dan moeten komen. Dit alles komt onbeschermd in weer en wind te staan.
Ik had gedacht om als hout Afrormosia te gebruiken, het is mooi, geschikt voor buiten en volgens de statistieken minder gevoelig aan krimp en "werken" en alles te verlijmen met D4 bruislijm. Jammergenoeg is dit hout ook niet goedkoop.

Probleem is echter hoe zorg ik er voor dat dit werkblad mooi en recht blijft?

Is Afrormosia een goeie keuze volgens jullie?

Mijn eerste idee was om het werkblad te verlijmen uit planken van 30mm dik en dan onderstaand profiel te gebruiken tegen het werken van het geheel.
00843100_0.jpgProbleem is dat deze profielen kostelijk zijn en samen met het hout veel te duur wordt.

Dan dacht ik om planken van 20mm dik te nemen en deze op elkaar te verlijmen. Dus 2 keer 80X240 in 20mm dik te verlijmen zodat ik 2 keer de oppervlakte heb en dan deze op elkaar te lijmen. Op deze manier wordt het hout wat duurder, maar zijn die profielen niet meer nodig?
Ik kan er bijvoorbeeld voor zorgen dan bovenlaag en onderlaag elkaar overlappen. In de bovenste laag begin ik met een volle plank om zo verder te verlijmen en met de onderste begin ik met een halve plank zodat, eens deze op elkaar gelijmd zijn, de naden overlappen.
Of is het beter om voor de bovenste laag in de lengte te werken en voor de onderste in de breedte met de kopse kanten in de breedte en dan zo op elkaar gekruisd te verlijmen?

Wat denken jullie, is optie 2 haalbaar en zal dit een mooi vlak resultaat hebben in alle weersomstandigheden, en welke variant van lijmen pas ik dan toe? Of is er nog een 3de betere optie? Of is er geen beginnen aan en moet er sowieso enige vorm van bescherming voorzien worden, zoals een ademende hoes ofzo?

Hopelijk is mijn uitleg een beetje verstaanbaar en alvast bedankt om mee te helpen denken.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Ik zou gewoon om en om volhout gebruiken 40mm dik en dan 25mm dikke stalen kokertjes infrezen en met strips fixeren. Staal kost niet de wereld en is zeker zo sterk.
Je kunt het blad ook nog doodzagen als extra zekerheid.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
blad1.jpg

De lijmmethode die u voorstelt is het meest stabiel. (zie foto)
Waarom geen gewone houtlijm. Ik ben niet zo'n voorstander van bruislijm.
blad2.jpg

Zoals Emilio bedoeld.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Als je alles in 1 richting legt al dan niet half overlappend (lijkt mij wel een het mooiste en dikste resultaat geven) dan maakt het werken niet uit denk ik, alles zal evenredig uitzetten/krimpen
Het blad wordt als het ware iets breder (of smaller) als het werkt, als je zorgt dat dit kan op je U-blokken dan is het goed prima ?

Bruislijm zou ik ook niet doen, heb ik zelfs icm met buitenlucht slechte ervaringen mee, neem een goede/watervaste houtlijm
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Bedankt voor het meedenken.

Aan doodzagen had ik ook al gedacht, dat is inderdaad een kleine moeite. Als ik zou lijmen zoals op de foto van BobMartin, is dit echter waarschijnlijk niet nodig?

Heb al verschillende keren met D4 bruislijm gewerkt voor buiten, geen idee dat dit problemen kon opleveren, dacht dat deze juist hiervoor diende?
Dan zou ik beter D3 witte houtlijm gebruiken?

Het L-profiel is ook een goed idee, zal wel stukken goeikoper zijn dan die Hafele profielen.
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Voor een BBQ tafel zou ik denk ik niet eens voor een 'massief' blad (verlijmde planken) gaan, maar voor losse planken met kleine kier - een soort rooster of vlonder-effect.

Wat zou volgens jou het voordeel zijn hieraan? Omdat elke plank dan apart kan werken?

Niet zo heel interessant als echt werkblad door alles wat tussen die kieren kan terecht komen.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Hout + lijm, zonder verf ? 365 dagen in weer en wind is naar mijn idee vrij riscovol. Als je het s winters binnen zet, scheelt dat al erg veel op de levensduur. Ik zou m maken zoals op de foto maar met planken naast elkaar met een dikke 3 a 4 mm er tussen. Verbinden met metalen profiel en rvs of verzinkte schroeven.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Wat zou volgens jou het voordeel zijn hieraan? Omdat elke plank dan apart kan werken?

Niet zo heel interessant als echt werkblad door alles wat tussen die kieren kan terecht komen.

Kieren zou ik ook niet doen, dat is echt een drama met een werkblad, daar komt van alles tussen, of de kieren zo groot houden dat je het makkelijk schoon kunt maken, maar als je dan eens een berg stokbrood moet snijden ligt alles daaronder vol met kruimels
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Idd - geen last van werken - dat hout buiten gaat toch geen lang leven beschoren zijn, althans niet intact. ALs je de planken los laat krijg je geen scheuren, kun je overal bij (om het te schuren en lakken of olien eenmaal per jaar of zo). Met die hitte van de BBQ zul je werken niet kunnen voorkomen. Voor de aflegruimte direct naast je BBQ zijn die kieren m.i. niet erg - wil je daar (verder weg) naast het oppervlak ook als werkbank gebruiken, dan kun je daar altijd wat overheen leggen. Hou er wel rekening mee dat de hoogte van een echt werkblad anders is dan de hoogte waarop je een BBQ wilt inhangen om daar goed op te kunnen werken. Persoonlijk zou ik voor twee aparte opstellingen gaan, een met de BBQ en een los werkstation - of iig iets met twee verdiepingen.
 

blackarmor

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
189
2
kapelle op den bos Belgie
afrormosia kan toch wel iets hebben kwa weer . ik heb hier nog een panneeltje van 3 overschotjes ( balken van 20 op 5 van iemand die verandas enz zet verlijmd met d4 en dat blad staat nu al een jaar eigenlijk in weer en wind aan de kant
enige dat er aan is is dat 1 kant grijs ziet maar nog recht en geen scheuren oid in
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Binnen halen tijdens de winter ga ik sowieso adviseren.

Uit nieuwsgierigheid, waarom zijn enkelen onder jullie geen voorstander van D4 bruislijm voor buiten? Wat zijn jullie slechte ervaringen?
 

pw64kleinmeubel

Actieve deelnemer
15 dec 2015
105
0
Apeldoorn
D 4 bruislijm is Hygroscopisch en zal dus vocht aanzuigen better is het om D4 houtlijm te nemen Km 45 van bison bijvoorbeeld of Houtmax of confixpro nadeel van de laatste 2 is de kleur
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Bedankt voor de tips, ik ga voor het doodzagen in combinatie met de stalen L-profielen.

Ik had echter nog 1 vraag : de voor en zijkanten worden afgewerkt met opstaand stuk. Voor de voorkant geen probleem, daar frees ik lamellos in en dat wordt dan gelijmd. Maar hoe doe ik de zijkanten want dat zijn de kopse kanten van het werkblad?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
D 4 bruislijm is Hygroscopisch en zal dus vocht aanzuigen better is het om D4 houtlijm te nemen Km 45 van bison bijvoorbeeld of Houtmax of confixpro nadeel van de laatste 2 is de kleur

Uitgeharde bruislijm is niet hygroscopisch, en verse bruislijm heeft juist vocht nodig om uit te harden. Vocht is niet het probleem van bruislijm. Problemen van bruislijm zijn de slechte vuleigenschappen, het gevaar van van elkaar wegdrukken van lijmvlakken als gevolg van de gasontwikkeling, de vlekvorming als gevolg van het uittreden van de bruislijm, de mindere eindsterkte, de korte levensduur (snelle veroudering) van de lijmverbinding. Voor degelijk constructiewerk binnen en buiten zijn er betere lijmsoorten dan PU lijmen. Eigenlijk zou ik kort door de bocht willen zeggen dat PU lijmen alleen geschikt zijn om snel iets in elkaar te gooien - ga je voor degelijk, duurzaam en goed afgewerkt, kies je iets anders dan PU lijm.
 

pw64kleinmeubel

Actieve deelnemer
15 dec 2015
105
0
Apeldoorn
in mijn optiek bedoelen we het zelfde Als het niet goed vullend is krijg je haarvaten waarin het vocht optrekt sorry dat ik me misschien de eerste keer niet goed heb uitgedrukt.
Zelf ben ik erg tevreden over de confix pro van novatio
 

Toonie

Actieve deelnemer
7 jan 2014
32
0
ga je voor degelijk, duurzaam en goed afgewerkt, kies je iets anders dan PU lijm.

Nu ben ik als lijmen leek toch wel benieuwd geworden aan wat voor soort lijmen ik moet denken. voor zowel binnen als buiten:eek: Sorry als ik je topic vervuil
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
WP_20160304_12_39_44_Pro.jpg
Ik was van plan de middelste te gebruiken. Maar niet ideaal dus? Wat gebruik ik dan beter?
 

tuoh

Oud hout
Een hele goede pu lijm voor buiten en andere extreme toepassingen is de 2K expert van bison, deze komt nooit meer los, ook niet onder de slechtste conditie's. Belangrijk is wel om de juiste mengverhouding aan te houden, niet lukraak wat bijeen kieperen, dat loopt faliekant af!

asset_7058_4.gif.270x330_q95_autocrop.jpg

Een ander merk pu lijm dat wel voldoet is de "Balcotan 100" is helaas moeilijker te vinden tegenwoordig. Wat beide lijmen gemeen hebben is dat ze niet, of nauwelijks "bruisen"
Voor de minder extreme klussen is er ondermeer de D4 Pvac (witte) lijm, zou ik wel niet gebruiken voor horizontale vlakken buiten.
 
Laatst bewerkt:

pete

Actieve deelnemer
14 mrt 2013
82
0
De arnhemse fijnhouthandel heeft goede resultaten en een test met rapid tack pk/75 van bostik.
Wel erg veel pasta gebruikt in de test.http://www.af.nl/voorraad/lijmen/tack/
Zelf denk ik dat al die pasta pu lijmen ongeveer gelijk zijn.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.