welke natslijpmachine

JLP

Nieuw lid
23 dec 2012
6
0
Heeft er iemand ervaring met de goedkopere (combi) natslijpmachine's zoals power plus, kinzo enz?

gr Jeroen
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik heb zo,n goedkoop ding.
Ik krijg er de beitels voor de draaibank er goed en vlug scherp op.
De droge steen die er op zit gebruik ik nooit.
Ik gebruik alleen de watersteen, die wordt aangedreven door plastic tandwielen.
De steen is in mijn ogen niet zuiver bevestigd.
Kwalitatief stelt het niets voor.
Als de steen versleten is ga ik naar een betere kijken (2e hands)
 

Clifdon

Nieuw lid
4 sep 2012
17
1
Ik zit me de laatste tijd ook te verdiepen in slijpmachines. Een Tormek t7 lijkt me geweldig maar die prijs val ik van achterover. Zeker als ik dan nog accesoires moet kopen om messen te kunnen slijpen.
Wat ik eigenlijk wil kunnen slijpen zijn.
-beitels
-schaafbeitels
-vlakbankbeitels(heb ik nog niet maar moet er snel komen)
-messen maaimachine
-koksmessen e.d.

Omdat ik messen mee wil nemen kijk ik naar een Tormek. Als ik alleen voor beitels zou kijken lijkt mij een creusen ook wel afdoende.
Voor beitels verwacht ik niet vlijmscherp maar voor messen en schaafbeitels wil ik wel vlijmscherp.

Wel zag ik dat een setje goede wetstenen ook niet per se goedkoop is. Ook daar zal ik dan bepaalde houdertjes voor moeten hebben om beitels en messen in de juiste hoek te krijgen.
 

JLP

Nieuw lid
23 dec 2012
6
0
de goedkope machine die ik bedoelde is de Powerplus POW5103 , € 54,95 bij TS24.nl.
ik wil 'm gebruiken voor beitels en schaafbeitels.

gr Jeroen
 
P

Pel

Guest
Jeroen bedoel je deze? Voor een mes of steekbeitels zal dat wel gaan maar, voor schaafbeitels voor in een schaafmachine zal m.i. niet gaan.

pow5103a.jpg
Groet Pel.
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Ik moest vroeger bij mijn vader de zandsteen die door het water liep handmatig rond-draaien.
En nu na ruim 50 jaar met hout werken verbaast het mij iedere keer weer dat mensen nat willen slijpen.
Ik slijp alles droog en tegenwoordig ook met een CBN slijpwiel.
Het was vroeger niet altijd beter, vaak wel gezelliger.

Groetjes Rien
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
@Rien ik heb hier nog zandstenen liggen, gebruik ze nooit meer.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.