Nachkastjes

Robert B

Nieuw lid
5 mrt 2015
18
0
Noord-Holland
Nachtkastjes

Allen,

Ik ben aan een nieuw projectje begonnen en wilde de vorderingen met jullie delen. Ik heb tot nu toe alleen maar vragen gesteld. Hopelijk volgen jullie het met interesse.

Ik wil 2 nachtkastjes maken. Niet helemaal waar trouwens. Ik wil eigenlijk een tafel maken. Maar gezien het feit dat ik redelijk beginner ben leek het me handig het eerst eens klein aan te pakken. 2 nachtkastjes in dezelfde stijl als de tafel dus.

Het wordt een blad gemaakt van eikenhouten planken, middenin multiplex met een laag dun eikenhout (voorzien door Masave hout, thanks btw!). Onderstel met 1 lade, onderin wordt het geheel bijeen gehouden door een mooie plaat eikenhout (wederom multiplex met eik erop). Kun je ook nog eens wat op leggen, wat wil je nog meer?

Ik ben dit weekend begonnen met het blad. Hier wat foto's:

Tja, eikenhouten planken... Need I say more?
DSC_0926.jpg

Bespaar me het commentaar a.u.b. Ik weet dat dit amateuristisch is...
Eikenhout_zagen.jpg

Het hout:
Tafelblad_hout.jpg

Later zet ik dit in elkaar...
Alhethout.jpg

Multiplex + eik + gezaagd = mooi
Multiplex_gezaagd.jpg

De omstandigheden ter plekke:
Hygrometer.jpg

En het past!
2plankenomeikenhoutframe.jpg

detail.jpg


Ik wilde de poten eerst 'gereed' kopen, maar budgettechnisch (qua geld, zeg maar) zit ik wat krap. 150 euro voor 8 poten werd me wat te gortig. Toevallig liep ik langs een container waar ik dan gelijk maar een zware balk uit getrokken heb. Die wil ik gebruiken om de poten uit te halen. Hopelijk nog in goede conditie, maar dat zie ik wel als ik ze ga bewerken. Iemand enig idee wat voor soort hout dit is trouwens?

Die dikke balk in het midden:
Balk.jpg

Closeup:
Balk_closeup.jpg


Om nog wat meer geld te sparen heb ik op marktplaats een houten schaaf gekocht. Na roestvrij maken en slijpen werkt hij als een malle.
Schaaf.jpg

En ja, het voelde fijn om die krullen te zien verschijnen...
Schaaf_detail.jpg

Hoe dan ook, ik ga volgend weekend weer aan de slag. De rest van de planken om de frames heen, en daarna een verbinding op de hoeken. Ik houd jullie op de hoogte.

Here goes nothing!
 

Bijlagen

  • DSC_0933.jpg
    DSC_0933.jpg
    53,1 KB · Weergaven: 581
Laatst bewerkt:

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Leuk om te zien hoe ver je komt met beperkte middelen en zelfs een beetje nostalgie
Voor de houtsoort zal je een beter foto moeten maken
Lekker bezig !
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Ik ben benieuwd naar de volgende update en hoe het eindproduct eruit moet komen te zien.
 

paulus

Actieve deelnemer
29 dec 2011
82
4
Wijchen
Ik ben zelf ook wel van 'oud hout ergens opduiken en hergebruiken'. Dus leuk om te volgen.

Groet Paul.
Ps. blijkbaar niemand in huis heeft er problemen mee dat de maagdelijk witte bank gebruikt wordt als werkbank :confused:
 

JokkeWood

Actieve deelnemer
14 sep 2015
58
2
Goed bezig! simple machines en recup hout ,zelf een beetje nadenken , daar kom je een heel eind mee!
Trouwens, Paul Sellers heft een geweldige reeks youtube filmpjes over het afstellen van zo'n schaaf: https://www.youtube.com/user/PaulSellersWoodwork
Ik zie het niet zo goed op de foto, maar misschien zit je beitel een beetje scheef, aan de houtkrul te zien (heel rafelig)
 

Robert B

Nieuw lid
5 mrt 2015
18
0
Noord-Holland
Foto's

Dank voor de leuke reacties allen.

Ik heb 2 foto's gemaakt van het geschaafde deel van de balk. Hopelijk goed genoeg voor iemand om iets over te zeggen.
DSC_0962.jpg

DSC_0963.jpg

Ik dacht eerst eiken, maar de balk is niet zo zwaar als je dan zou verwachten... Geen idee wat het kan zijn.

Verder @JokkeWood:
Heel erg bedankt voor de kijktip, wat een baas! Precies de uitleg die ik nodig had en weer een bron van informatie er bij.
 

Sjoerd

Actieve deelnemer
23 dec 2010
100
1
Mijn eerste gedachte is Meranti, maar vergeleken met de echte kenners hier op het forum weet ik er maar weinig vanaf! ;)
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
meranti was ook het eerste dat ik mij op kwam. Is ook niet een enorm zware houtsoort dacht ik, iets van 600kg per m3 ofzo.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Meranti komt in verschillende kwaliteiten
De lichtere kwaliteit is eigenlijk alleen voor het interieur dus prima poten
 

Robert B

Nieuw lid
5 mrt 2015
18
0
Noord-Holland
Update

Tijd voor een update.

Het eerste blad was toch wat groot dus heb ik besloten om wat in te korten. Om dat voor elkaar te krijgen heb ik maar een hulpmiddel gemaakt, de vorige keer liep toch niet helemaal lekker.
Nieuw_apparaat.jpg


Ook deze werkte niet geheel naar believen: het hout drukt initieel de zaag wat weg, waardoor je ongelijkheid in het verstek krijgt. Uiteindelijk wel goed genoeg, maar ik begin steeds meer te zien hoe belangrijk het juiste gereedschap is.

Hier ongelijmd:
Nietgelijmd.jpg

Niet perfect, maar gezien de omstandigheden en het feit dat dit gewoon een probeer avontuur is eigenlijk gewoon goed genoeg, en zeer leerzaam.

Hier een foto van het lijmen. Ook hier heb ik denk ik andere middelen nodig.
Lijmen.jpg

En het resultaat:
Gelijmd.jpg

Het was net droog, gelijk even een stukje geschaafd. als ik de lijm wegschaaf ziet het er best oké uit.

Dit was het eerste blad. Bij de volgende wil ik het anders aanpakken: ik huur een verstekzaag en een lamellenfrees. Eens kijken wat voor verschil dat oplevert.

Binnenkort ga ik schaven om er 1 mooi geheel van te maken: het eikenhout in het midden steekt ongeveer 1mm uit boven de planken.

Tot de volgende update!

P.s. @JokkeWood: Bedankt voor de tip over Paul Sellers. Schaven gaat nu lekker.
@derest: bedankt voor de reacties over de houtsoort.
 

Robert B

Nieuw lid
5 mrt 2015
18
0
Noord-Holland
Excuus voor de lange stilte. Na overpeinzing toch tot de conclusie gekomen dat ik eerst een werkbank nodig had. Daar ben ik sinds een tijdje mee aan de slag. Zodra deze af is ga ik weer verder en houdt ik jullie op de hoogte. Hier wat foto's van de werkbank.

Eerst het frame met het blad:
Werkbank totaal.jpg

Daarna een bak voor gereedschap en / of schaafsel (cirkelzaag kapot, dus met de hand)
Cirkelzaag kapot.jpg

Met bak.jpg

En gaten voor de holdfast en benchdogs (gaten ontvangen beiden):
Holdfast achter.jpg

Holdfast midden.jpg

En het resultaat:

Totaal met bak.jpg

Binnenkort weer door met de nachtkastjes. Hoop dat iemand het nog volgt na zo'n lange pauze...
 

Bijlagen

  • Holdfast achter.jpg
    Holdfast achter.jpg
    65,8 KB · Weergaven: 140

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Ik volg het nog steeds hoor! Die werkbank ziet er prima uit, daarmee kun je wel een mooi nachtkastje maken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.