cycloon slang en stofzak vraagje

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
218
15
culemborg
Ja, daar is er weer een. Een cycloon vraagje.

Ik heb na veel inspiratie op dit forum een dust commander gekocht en vandaag ook een ijzeren 200 liter vat met deksel. (Veel te groot bedacht ik me later)

Ik wil dat natuurlijk graag gaan aansluiten, maar ik kom er niet helemaal uitgegoogled waar ik een losse slang kan kopen die tussen mijn stofzuiger (makita 446L) en de cycloon komt (en past)

Ik wil de slang graag redelijk kort houden. Heeft iemand tips? De binnendiameter van de standaard slang is 36mm volgens mij.

Wat doen jullie trouwens. Met of zonder stofzak in stofzuiger als de cycloon er tussen zit? 95% van het stof is trouwens vuren schuursel.

Ben benieuwd!
Groeten, Dirkjan
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Zelf heb ik ook de Dust Commander, en deze heb ik verbonden met een Ø51mm slang (binnendiameter).
Dat is de maximale maat die de stofzuiger accepteert, dus groter heeft geen zin.

Het mooie bleek toen de wartels en slang binnen kwamen, want de wartel past direct op de Dust Commander. Ik had al verwacht dat ik hier een verloop voor moest maken, maar dat hoeft dus niet.
In de stofzuiger kan rechtstreeks een Ø58mm aansluiting, alhoewel Starmix een eigen bayonet heeft, passen de standaard aansluitingen hier dus in. Die zijn hetzelfde als die van Festool, Nilfisk/Alto en Gibli.

Ik heb de verlengbuizen van Festool namelijk ook, en hier weer een starmix zuigmond op, dus dat past allemaal. De Ø50mm standaard van zowel Starmix als Festool verbinden dus met Ø58mm verbindingen.

De wartels en slang heb ik besteld bij www.stofzuigerhuis.nl
De wartel is nummer VA7603900504 en kost €12.98.
De slang is nummer VA0350404200 en kost €12.98 per meter. Ik heb 1,60 meter tussen de stofzuiger en cycloon, maar dat hangt natuurlijk af hoe je deze plaatst.

Hier de cycloon met zuiger:

IMG_0674 (Kopie).jpg

Hier de aansluiting op de zuiger:

IMG_0673 (Kopie).jpg

Hier de aansluiting op de cycloon:

IMG_0672 (Kopie).JPG

De horizontale aansluiting is van Festool, nummer 493047, dat is verbindingsmof D50/D50 VM-AS. Hier heb ik een aluminium ring voor gedraaid, maar het zou met aluminium tape eromheen wikkelen wellicht ook wel lukken.

Ik heb overigens twee van deze verbindingsmoffen, en 5 meter slang met 4 wartels besteld, dus ik kan op de cycloon ook een dikke slang aansluiten, en deze met de dikke zuigbuizen gebruiken om de vloer te zuigen, en met de verbindingsmof kan ik de Festool Ø27mm slang die ik voor de machines gebruik hier weer insteken, zodat ik 8 meter slang tot mijn beschikking heb. Ik kom niet gauw tekort:D
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
218
15
culemborg
Hoi William, bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik heb de cycloon aangesloten maar het werkt nog niet heel goed. 95% komt nog in de stofzuiger terecht. Ik denk dat de deksel van het 200 liter vat niet goed aansluit.

Deze week is onze dochter geboren. Het gaat dus wel eventjes duren voordat ik een update kan geven :)

De diameter van de slangen had ik helemaal niet goed in mijn eerste bericht. Goed dat jij dat beter in de gaten had.

Groeten, Dirkjan
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
De opvangbak waar de cycloon op staat moet 100% luchtdicht zijn.
En voor een stofzuiger ook niet te groot anders kun je niet genoeg vacuum trekken
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
218
15
culemborg
Ik heb de rand nu inderdaad met een rubber tochtstrip dichtgemaakt. En het werkt als een tierelier! Mijn ton begint vol te raken en er zit helemaal niks in de stofzuiger. (Zo lijkt het tenminste) helemaal goed!
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
En zo hoort het.
In de stofzuiger zal alleen een dun laagje heel fijn stof komen als je het goed doet.
 

langezwap

Actieve deelnemer
14 aug 2015
80
0
Gingelom
Ik heb juist nog een klein vraagje, wat is de buitendiameter van die dustcommander, die van mij is 54 mm maar ik vind maar geen aansluitstukken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.