Nieuwe schuurmachine voor het kaalschuren van een grenen vloer

rows

Nieuw lid
25 jan 2016
14
0
Ik ben op zoek naar een nieuwe schuurmachine en heb eigenlijk geen budget, ik koop wat ik nodig heb zeg maar.

Zelf ben ik een hobbyist, dus wat ik nu ga kopen heb ik waarschijnlijk over 30 jaar nog steeds. Ik moeten een ca 60 vierkante meter gaan kaalschuren, waar nu een dekkende lak op zit. Ik ben reeds in het bezit van een Festool RTS 400 EQ-plus en die bevalt mij zeer goed, maar ik zit zelf totaal niet aan merken vast. Dat gezegd hebbende kom ik trouwens wel steeds bij Festool uit als het gaat om schuurmachines. Aangezien vloeren schuren niet een alledaagse activiteit zal worden wil ik eigenlijk absoluut geen bandschuurmachine, maar meer een goede aanvulling op mijn huidige RTS 400 die ik ook voor andere zaken kan gaan gebruiken.

Momenteel kijk ik naar een Excenterschuurmachine ETS EC 150/5, wat is jullie mening daarover om deze voor bovenstaande te gaan gebruiken? Zijn er hier ook mensen die het verschil goed kunnen uitleggen tussen de ETS EC en zonder EC aanduiding? gaat mij vooral om het gebruik. Of zou een Rotex beter op zijn plaats zijn? kan je met beide goed langs plinten schuren?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Rotex langs een plint zou ik niet doen, het schuurpapier is iets groter dan de zool en dan krijg je krassen op je plinten
rotex schuren is toch net mijn favoriet, als je ff niet oplet ben je een kuil aan het schuren
natuurlijk kun je zo een vloer met alles schuren maaaaaaar er gaat wel veel tijd in zitten
Er gaat overigens ook een aardig stukkie schuurpapier aan te pas komen, lak gaat in de korrel zitten, dus veel wisselen (= kostbaar)

Je kunt ook naar een Rupes Planetaire machine kijken, die heb ik ook staan
Fijne machine, 200mm zool, planetair is bij rupes wat bij festool rotex is, maar zoals gezegd....goed opletten


Waarom huur je niet een vloeren schuurmachine ?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
60 m2 met een kleine schuurmachine is echt niet te doen. Huur zo'n grote bij de boels oid. Korrel 40 en je 60 m2 is met een uurtje kaal, daarna kan je weer opbouwen. Ik heb van de zomer 40 m2 gedaan en met alleen een excenter was ik nu nog bezig geweest.

Zo'n grote echter is wel oppassen geblazen, je hebt zonder moeite zo de kuilen in vloer zitten bij de minste aarzeling, het is nochtans goed te doen met wat voorzichtigheid. De randen heb ik wel gedaan met een excenter en dat vond ik al heel veel werk. Het resultaat was/is prachtig, maar had er niet aan moeten denken om dat allemaal op mn knietjes te moeten doen!
 

rows

Nieuw lid
25 jan 2016
14
0
Bedankt voor je reply Toxiq, ik heb al gekeken naar een huurmachine, maar dan krijg ik gelijk weer zo n bandschuurmachine en dan wel zon hele zware voor de professional. Aangezien ik het niet gewend ben om daar mee te werken, krijg ik een berg en dal resultaat ben ik bang. Daarnaast wil ik het per kamer gaan doen wat betekend schuren, beitsen lakken en volgende kamer, en dat is met huren altijd erg lastig te regelen.

Je bedoelt de RUPES EK 200AS electrische planetaire schuurmachine met afzuiging - NIEUWSTE MODEL?
 

rows

Nieuw lid
25 jan 2016
14
0
Ik heb een klein stukje gedaan met mijn RTS 400 en het viel mij helemaal niet tegen moet ik zeggen. Granat korrel 80 en gaan. Nu is die RTS idd te licht, maar een paar tikjes zwaarder lijkt mij prima te doen eigenlijk. Daarnaast als ik kuilen aan het schuren ben met een zware bandschuurmachine ben ik pas echt ver van huis......
 

rows

Nieuw lid
25 jan 2016
14
0
Die korrel 80 van Granat liep trouwens helemaal niet vol bij de vierkante meter die ik heb gedaan. Gebruik er wel stofafzuiging bij, misschien dat dat scheelt;-)
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Het valt echt mee hoor, dat kuilen schuren. Ik heb 1 kuil geschuurd, dat was toen ik net 5 minuten bezig was. Was in de slaapkamer waar het bed kwam te staan. Daarna ging het heel soepel.

nu moet ik wel zeggen dat ik geen tijd had om het rustig aan te doen. Ik had anderhalve week om de vloeren te doen en het hele huis te schilderen en behangen. Daarnaast moest ik alle v-groeven nog met de hand uitkrabben en heel veel kit tussen de vloerdelen verwijderen Als er eenmaal meubels in staan is sws elke oneffenheid niet meer te zien.

Zo'n Rupes is wel het einde, heb mn tafel met een luchtgedreven model geschuurd, wat een heerlijkheid en erg snel en mooi!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Die bedoel ik inderdaad Rows, is heb de A (zonder S)
afzuiging gebruik ik ook maar zonder lak heeft het papier zeker een langere standtijd
Ik vind Sia prettiger, goedkoper en een langere standtijd (maar meningen kunnen verschillen)
met meerdere kamers is huren inderdaad lastiger
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Op mijn festool rotex zitten beschermers. Hierdoor schuur je niett tegen g glas en plinten. Ik heb de ro90. Ik zou voor de huur van een prof machi in e gaan.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
180
29
Ik zou ook een grote machine huren en het anders plannen. Maar als dat geen optie is dan is een rotex 150 goed geschikt. Bij de roterende schuurmachines van festool zit een opzetstuk zodat je vlak langs plinten kunt schuren zonder te krassen. Met een rotex op de grove stand kun je echt goed lak verwijderen.
 

Gobert

Actieve deelnemer
12 feb 2015
170
0
Omgeving Arnhem
De Rotex heeft die bescherming sinds de laatste model update van enkele jaren geleden. De machine is een vlotte schuurder, maar 60 m2 is toch wel een grote klus....
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Je vroeg om de verschillen tussen Rotex en ETS. Een Rotex 125 en/of 150 is een hybride; kan grof en snel afnemen maar ook tot fijn schuren. Een ETS is meer een afwerkschuurmachine. In de ETS-reeks zijn de EC's de nieuwste, die hebben borstel-loze motoren waardoor ze lichter en handzamer zijn dan de oudere modellen (en ook duurder).
 

rows

Nieuw lid
25 jan 2016
14
0
Dank je wel Bert, dat was inderdaad nog een vraag van mij. Super al die reacties, want los van het feit dat de meeste een machine zouden huren, zie ik al wel dat ik voor een Rotex model moet gaan ipc excentrisch. Dat zet mij al veel meer op het goede spoor.:) Zijn de Festool\Rupes Rotex de machines to have of zijn er meerdere merken die in aanmerking komen? Nogmaals ik heb niet echt budget, maar het moet wel redelijk blijven.

Nogmaals het anders plannen gaat niet lukken in ons huishouden, dus ik moet het opknippen per kamer. Goede logistiek en het normale leven gaan niet altijd samen. Daarnaast vind ik het ook leuk om zo nu en dan eens wat goed gereedschap te kopen, wat ik ook op een andere klus weer kan gebruiken zonder afhankelijk te zijn van huurgereedschap (rommel)
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Als het gereedschap is dat voor meerdere toepassingen moet dienen dan zou ik voor een RO125 (of eventueel RO150) gaan. Die is lekker breed inzetbaar en gaat echt lang mee.
Bij hobbymatig gebruik denk ik dat je nooit meer een vervangende hoeft te kopen.
 

rows

Nieuw lid
25 jan 2016
14
0
Hmm, zit nu net te kijken bij Toolnation naar de FestoolRO 150 FEQ-Plus Rotex excenterschuurmachine + 5 jaar dealer garantie! Mooie machine hoor, maar wel stevig aan de prijs met €545,-, maar goed dat is nog niet direct een deal breaker.
 

Gobert

Actieve deelnemer
12 feb 2015
170
0
Omgeving Arnhem
Ik heb oa een RO125 voor hobbygebruik. Ofschoon ik eerst moest wennen aan de machine ben ik er na enkele keren gebruik toch vriendjes mee geworden. De vriendschap heeft zich inmiddels ontwikkeld tot een echte love-affaire.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Hmm, zit nu net te kijken bij Toolnation naar de FestoolRO 150 FEQ-Plus Rotex excenterschuurmachine + 5 jaar dealer garantie! Mooie machine hoor, maar wel stevig aan de prijs met €545,-, maar goed dat is nog niet direct een deal breaker.

Die krengen zijn en blijven duur. Wat je kan doen is wachten op een aanbieding dat je er bijvoorbeeld een doos schuurpapier bij krijgt, dat scheelt ook 5 tot 7 tientjes. Een andere optie is Marktplaats en soortgelijke sites, daar gaan ze vaak voor 300/350 weg. Maar dan moet je goed testen voor gebruik. Ik heb zo ooit de voorganger van de FEQ gekocht op Marktplaats, de RO150 E, die doet het naar 3 vloeren, de trap en de rest nog meer dan goed. :)

Wat merken aangaat, Festool blijft m.i. het meest doordachte, Rupes schijnt populair te zijn onder schilders (maar is t.o.v. Festool ook niet goedkoop i.t.t. wat ik altijd dacht) en de rest durf ik niet te zeggen, alleen dat Bosch blauw en Makita vast geen slechte profi machines in de markt zetten.

- - - Updated - - -

Ik heb oa een RO125 voor hobbygebruik. Ofschoon ik eerst moest wennen aan de machine ben ik er na enkele keren gebruik toch vriendjes mee geworden. De vriendschap heeft zich inmiddels ontwikkeld tot een echte love-affaire.

Herkenbaar! :) Na een paar keer wil je niet anders meer. ;)
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Vergeet ook niet te kijken naar mirka ceros /deros, ik heb geen ervaring met de machines, wel met de schuurvellen, en die zijn erg goed.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.