Optimalisatiesoftware

Kelderman

Nieuw lid
24 jan 2016
2
0
Kent iemand gebruiksvriendelijke software (en liefst nog gratis ook..) die het mogelijk maakt om zaagplannen te maken.
In Sketchup is dat een heel gedoe, en ik vermoed dat er eenvoudiger oplossingen bestaan om bijvoorbeeld 45 MDF "stukken" efficiënt uit een aantal panelen te zagen.
Iemand suggesties?
Alvast bedankt.
 

WR1944

Oud hout
Ik ben nog van de oude school. Ik teken de onderdelen op schaal 1:5 of 1:10, knip ze uit en ga aan de slag. Als de nerfrichting van belang is zet ik een pijl in de gewenste richting. Met wat schuifwerk gebruik je optimaal een plaat. Je kunt het zelfs zo indelen dat je met de minst mogelijke zaagtafelomstellingen kunt zagen. Ik ga uit van een plaat van 2400 x 1200 zodat het verschil met 8' x 4' wordt gebruikt als compensatie voor de dikte van de zaagsnede. Vooral als je reststukken wilt gebruiken is dit een goede methode.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
+1 voor maxcut.

Bij een groot project met ettelijke 100-en panelen worden ze ook optimaal over de beschikbare platen verdeeld. Breedte van de zaagsnede en draadrichting kunnen worden aangegeven. Dan is handmatig werken niet echt meer doenlijk. Het programma optimaliseert desgewenst ook voor een minimaal aantal zaagsneden. Het geeft zelfs aan hoeveel meter zaagsnede je in totaal hebt. Die kan je evt. in een kostprijsberekening meenemen (denk aan herslijpen zaag per zoveel meter zaagsnede)
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Pluim voor MaxCut.
Heerlijk programma en is freeware.
Kan ook via DXF zaagschema's uitvoeren en inlezen in CNC zaagmachines.
Werkt ook goed met rondom schoonzagen, zaagbladdikte en kantenband.
Geeft tevens aantal meters kantenband.
En je kunt stikkers maken en printen zodat je de platen kunt stikkeren.
Wel eens 21 platen hout laten zagen en zodoende 185 losse onderdelen, dan zijn stikkers wel handig.
 

Kelderman

Nieuw lid
24 jan 2016
2
0
Net Maxcut gedownload en uitgetest. Werkt fijn; net wat ik zocht.
Ik ga ook nog de plugin van Sketchup zoeken en proberen.
Bedankt voor jullie advies!
 

Drieduimer

Nieuw lid
2 nov 2021
2
0
Moergestel
Dag,

Viad dit forum ben ik ook aan de slag geraakt met MaxCut. De eerste indruk is goed en ik ben er al flink mee aan de slag geraakt.

Nu heb ik een vraagje. Ik moet regelmatig platen zagen met schuine zijdes, welke ik ook graag zou opnemen in een zaaglijst geoptimaliseerd met MaxCut. Echter krijg ik deze mogelijkheid nog niet gevonden in het programma. Weet iemand of dit kan en hoe dit moet?
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl

jorisvh

Post veel
+1
Prima (gratis) software.

Ik gebruik meestal excel om, op basis van LxBxH van elke kast, de afmetingen van de panelen te berekenen (zijdes, bodem, rug, fronten, …). Dan paneellijst exporteren naar csv en importeren in cutlistoptimizer and Bob’s your uncle.
Een hele keuken met 3 verschillende soorten plaatmateriaal (korpussen, ruggen, fronten), geen enkel probleem.
De enige beperking die ik tegengekomen ben is max 10 berekeningen per 24u.

edit:
gratis versie laat ondertussen nog maar 5 berekeningen per dag toe.
maar voor 4,90€ kan je 3 dagen zoveel rekenen als je wil. Voor een sporadisch project volstaat dat ruimschoots, denk ik.
1BA02A8F-6630-4636-AADD-572226091616.jpeg7DB375CC-76DF-48EE-8213-0FA610219D92.jpeg
 
Laatst bewerkt:

jorisvh

Post veel
Nu heb ik een vraagje. Ik moet regelmatig platen zagen met schuine zijdes, welke ik ook graag zou opnemen in een zaaglijst geoptimaliseerd met MaxCut.
Ik vermoed dat je bedoelt dat je panelen met niet rechthoekige vorm wil zagen, bv kastdeur voor onder schuin dak, Ik heb geen ervaring met maxcut, maar met cutlistoptimizer is dit alvast (ook) niet mogelijk.
ik los dat op door een deel van het denkwerk zelf te doen.
  • ofwel maten van het paneel aanpassen naar de omsluitende rechthoek en achteraf de schuine zijde(s) zagen waardoor er dan wat verlies is
  • als dat gaat, panelen samen nemen en achteraf van elkaar zagen, bvb 1 paneel definiëren dat 2 deuren met dezelfde schuinte “ondersteboven” in elkaars verlengde bevat
Zo wil je in de praktijk ook liefst zagen, denk ik: eerst alles haaks van breedte en van lengte en dan pas met hoekgeleider aan de slag.

Dat laatste doe ik ook voor bvb 3 bovenliggende lades waarbij ik wil dat de houtnerf doorloopt. Dan geef ik die in als 1 paneel met de totale maat (som van de delen + # zaagbreedtes - # frontvoegen) en zaag achteraf de individuele fronten los. In geval van gefineerde plaat (en als ik er aan denk), pas na eerst de zijdes afgeplakt te hebben zodat er geen korte lengtes door de afplakker moeten want dat komt niet goed.
 

Drieduimer

Nieuw lid
2 nov 2021
2
0
Moergestel
https://www.cutlistoptimizer.com/ gebruik ik meestal.

Wat bedoel je met schuine zijdes? Geen rechthoek of verstek?
Ik bedoel platen waar geen rechthoekige vorm in zit. Voor bijvoorbeeld een kastenwand onder een schuin dak.

Zoals @jorisvh al noemt zal ik dus eerst de schuine platen moeten samenvoegen tot een rechthoek en deze in de optimalisatiesoftware opnemen. Daar was ik zelf al aan begonnen, maar ik was in de gedachte dat dit misschien ook de software zou kunnen.

Dankjewel voor jullie reactie.
 

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
144
45
Ik bedoel platen waar geen rechthoekige vorm in zit. Voor bijvoorbeeld een kastenwand onder een schuin dak.

Zoals @jorisvh al noemt zal ik dus eerst de schuine platen moeten samenvoegen tot een rechthoek en deze in de optimalisatiesoftware opnemen. Daar was ik zelf al aan begonnen, maar ik was in de gedachte dat dit misschien ook de software zou kunnen.
Ik denk dat (vrijwel) alle (betaalbare) optimalisatie pakketten uitgaan van min of meer dezelfde algoritmes en die zijn allemaal gebaseerd op vierkant/rechthoekige vormen.
 

robin w

Nieuw lid
19 sep 2023
3
0
Aalst
Pluim voor MaxCut.
Heerlijk programma en is freeware.
Kan ook via DXF zaagschema's uitvoeren en inlezen in CNC zaagmachines.
Werkt ook goed met rondom schoonzagen, zaagbladdikte en kantenband.
Geeft tevens aantal meters kantenband.
En je kunt stikkers maken en printen zodat je de platen kunt stikkeren.
Wel eens 21 platen hout laten zagen en zodoende 185 losse onderdelen, dan zijn stikkers wel handig.
Beste,
Ik heb Maxcut gedownload maar ik zit wat vast met het importeren van CVS bestand.
Zou u mij hierbij kunnen helpen?
Alvast bedankt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.