Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11

Optimalisatiesoftware

Kent iemand gebruiksvriendelijke software (en liefst nog gratis ook..) die het mogelijk maakt om zaagplannen te maken.
    In Sketchup is dat een heel gedoe, en ik vermoed dat er eenvoudiger oplossingen bestaan om bijvoorbeeld 45 MDF "stukken" efficiënt uit een aantal panelen te zagen.
    Iemand suggesties?
    Alvast bedankt.

Ziet er handig uit, het werkt alleen niet met Mac helaas.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Ik ben nog van de oude school. Ik teken de onderdelen op schaal 1:5 of 1:10, knip ze uit en ga aan de slag. Als de nerfrichting van belang is zet ik een pijl in de gewenste richting. Met wat schuifwerk gebruik je optimaal een plaat. Je kunt het zelfs zo indelen dat je met de minst mogelijke zaagtafelomstellingen kunt zagen. Ik ga uit van een plaat van 2400 x 1200 zodat het verschil met 8' x 4' wordt gebruikt als compensatie voor de dikte van de zaagsnede. Vooral als je reststukken wilt gebruiken is dit een goede methode.

Gebruik ook maxcut.
    Erg handig programma.
    Maakt duidelijke zaagschema's.
    Measure twice,
    Cut once,
    Then force it to fit.

Er is ook een Sketchup plugin die dit doet. Op de Mac gebruik ik CabinetCut (niet gratis).

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Ik heb net de gratis versie van Maxcut gedownload en een eerste probeerseltje ziet er veelbelovend uit. Ik ga er eens een testje mee doen als ik kastjes uit multiplex ga maken.

http://www.free-optimize.nl/

deze gebruik ik al jaren. Makkelijk in gebruik en gratis. De diktes van zaagsnedes zijn te bepalen, verschillende plaatsoorten en ruchting van de houtnerf.
    Laatst gewijzigd door jelmer; 24-01-16 om 19:35.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011
    +1 voor maxcut.

Bij een groot project met ettelijke 100-en panelen worden ze ook optimaal over de beschikbare platen verdeeld. Breedte van de zaagsnede en draadrichting kunnen worden aangegeven. Dan is handmatig werken niet echt meer doenlijk. Het programma optimaliseert desgewenst ook voor een minimaal aantal zaagsneden. Het geeft zelfs aan hoeveel meter zaagsnede je in totaal hebt. Die kan je evt. in een kostprijsberekening meenemen (denk aan herslijpen zaag per zoveel meter zaagsnede)

Pluim voor MaxCut.
    Heerlijk programma en is freeware.
    Kan ook via DXF zaagschema's uitvoeren en inlezen in CNC zaagmachines.
    Werkt ook goed met rondom schoonzagen, zaagbladdikte en kantenband.
    Geeft tevens aantal meters kantenband.
    En je kunt stikkers maken en printen zodat je de platen kunt stikkeren.
    Wel eens 21 platen hout laten zagen en zodoende 185 losse onderdelen, dan zijn stikkers wel handig.

Forum Rechten