Tree Branch Bookshelf

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Tree Branch Book Shelf

Zoals we meerdere gebruikers van dit forum wilde ik ook een Tree Branch Bookshelf voor de kamer van mijn dochter maken. Er zijn veel verschillende voorbeelden te vinden op het internet en ik heb een aantal voorbeelden gecombineerd om zo een eigen ontwerp te maken. De uiteindelijke tak is gemaakt van 20 mm eiken uit Zwolle ;). De meeste planken waren 100 mm breed, enkele planken waren 150 mm. De uiteindelijke maat is 1250 mm bij 860 mm en 120 mm dik. Er zit bijna 7,5 meter hout in.

Tree%20Branch%20Book%20Shelf01_zpsizgcn3qs.jpg


Schets

Tree%20Branch%20Book%20Shelf02_zpsucexnxhu.jpg


Schets met maten

Het was lastig om vanaf het papier te bepalen of het ontwerp goed was. Daarom heb ik het ontwerp eerst op een reststuk van 9mm multiplex gemaakt. Na een paar kleine aanpassingen was het ontwerp goedgekeurd door mijn dochter. Het stuk 9mm is vervolgens gebruikt als mal en uiteindelijk als boormal voor het bevestigen van de tak.

Tree%20Branch%20Book%20Shelf04_zpss7gnwsvu.jpg



Het uittekenen van de maten op de 9 mm multiplex.

Tree%20Branch%20Book%20Shelf05_zps1yazbrdh.jpg


Test aan de muur.

Tree%20Branch%20Book%20Shelf0_zpsfoelifgo.jpg


Vervolgens is de voorkant uitgezaagd met mijn invalzaag. De stukken zijn verbonden met domino’s en enkele met pocketholes.

Tree%20Branch%20Book%20Shelf07_zpsqhemvckx.jpg


Met behulp van mijn MFTC de stukken aan elkaar gelijmd. De blauwe tape is om aan te geven wat de bovenkant is.

Tree%20Branch%20Book%20Shelf08_zps73a13jkg.jpg


De tak heeft natuurlijk de meest vreemde hoeken. Dus opmeten en overzetten….

Nadat zo de hele voorkant was opgebouwd, ben ik aan de zijkanten begonnen. Ik liep tegen twee problemen. Het eerste probleem is dat mijn Dewalt DWS778 afkortzaag maar tot 48 graden kan zagen en ik voor dit project veel grotere hoeken moest zagen. Dit heb ik opgelost door een jig te maken.

Tree%20Branch%20Book%20Shelf23_zpsp2j9nhoo.jpg


Voorkant jig



Achterkant jig



Tree%20Branch%20Book%20Shelf10_zpsj3y6mb35.jpg


Jig in actie

Het andere probleem was dat de planken 10 cm hoog waren en mijn zaag maar tot 85 mm ging. In de praktijk lukte het bij de meeste stukken om het toch te zagen. Bij de stukken waar het niet lukte heb ik het doorgezaagd met een Japanse zaag. De zaagsnedes kwamen aan de binnenkant, dus het was niet zo’n probleem dat deze niet zo mooi waren. Een lintzaag zou het project een stuk gemakkelijker hebben gemaakt…

Tree%20Branch%20Book%20Shelf13_zpsem3f5n8p.jpg


Tree%20Branch%20Book%20Shelf14_zps6zldc07y.jpg


De opbouw van de tak, gezien van de achterzijde.

Tree%20Branch%20Book%20Shelf19_zpsqxaazobu.jpg


Tree%20Branch%20Book%20Shelf20_zpsnbc5aozy.jpg


Meer details.

Tree%20Branch%20Book%20Shelf17_zpslun2kupt.jpg


De complete tak van de achterzijde. De zijkanten zijn vastgezet met domino’s, pocketholes en gewone schroeven.

Tree%20Branch%20Book%20Shelf18_zpsqnhbpl3k.jpg


Complete tak aan de voorzijde.

Voor het ophangen van de tak heb ik 2 stukken in de tak gelijmd en hier schuiven 2 haken over. Bij het einde van de tak was geen ruimte voor een haak en heb ik een uitstekende schroef gebruikt. Door de haken is de tak onzichtbaar bevestigd en kun je de tak niet van de muur trekken. Je kunt deze wel iets omhoog schuiven en dan van de muur halen. Om te voorkomen dat een van mijn dochters dit per ongeluk zou doen, heb ik aan de bovenzijde van de tak diagonaal een gat geboord, waarin een schroef de muur in gaat.

Tree%20Branch%20Book%20Shelf21_zpsvdvq0xmi.jpg


IMG_1899_zpsv7sk2bet.jpg


Uiteindelijk bleek de tak niet goed aan te sluiten in de hoek, omdat deze geen 90 graden was. De kier is gedeeltelijk opgevuld met een passtuk en met wat fineer.

Het resultaat:

IMG_1893_zpsmsjhowcx.jpg


IMG_1895_zpsconttsl6.jpg


De tak is afgewerkt met Skylt Original Ultramatte PU-lak. Met dank aan Lars voor het fineer.
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Bedankt! Het was ook leuk om te doen. Beetje meten, dan zagen, paar domino's en dan weer door. Het is niet heel moeilijk, maar genoeg uitdaging om erbij te blijven.

Nee, die uil komt niet uit het kleed. Maar het had gekund :D. Mijn jongste dochter is gek op dat soort uitjes, dus die komen vaker terug in ons huis.
 
P

Pel

Guest
Leuk gemaakt, als boeken plank hoe breed is de tak op z,n breedst?

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
De tak is 12 cm breed. De meeste boeken van mijn dochter zijn 18 cm of minder en ze mogen van mij uitsteken. Met 12 cm blijven ze staan. Als ik de tak nog eens zou maken, dan zou ik misschien voor 15 of 16 cm gaan. Maar dan moet de voorkant proportioneel meegroeien en zou de tak ook langer moeten zijn.
 
P

Pel

Guest
Je zou er rvs busjes achter kunnen zetten, en met draadeinden of lange telefoon bouten vast kunnen zetten?

Groet Pel.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Leuk , eigenlijk vind ik het ontwerp al een tijd leuk, maar nog nooit overnagedacht hoe het te maken, maar dat is toch een hele kluif:p
tja ik zou er ook wel een paar boeken in willen hebben.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Je zou er rvs busjes achter kunnen zetten, en met draadeinden of lange telefoon bouten vast kunnen zetten?

Groet Pel.

Ik wilde de bevestiging niet zichtbaar hebben en dan is mijn optie de gemakkelijkste. Draadeinden of bouten gaat niet werken. Je kunt ze niet onzichtbaar vastmaken en de boekenplank mag er ook niet vanaf schuiven. De schroef die zichtbaar is, is enkel om te borgen en zit bijna tegen het plafond. Die is dus niet zichtbaar, tenzij je 2,35m bent.

Leuk , eigenlijk vind ik het ontwerp al een tijd leuk, maar nog nooit overnagedacht hoe het te maken, maar dat is toch een hele kluif:p
tja ik zou er ook wel een paar boeken in willen hebben.

Het is wat werk, maar niet heel moeilijk. Het was leuk om te doen. Vooral alle hoeken juist krijgen was leuk. Ik zal morgen eens een foto maken met wat boeken. Nu slaapt er iemand en die wil ik niet wakker maken....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.