bouwverslag juwelenkistje

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
@Chenak, ik heb het principe eerder ook een keer toegepast, op de foto zie je het niet heel goed maar daar heb ik ook aan elke zijde enkele millimeters overgehouden. 2015-08-22 15.09.40.jpg
Dit had ik ook gedaan omdat je anders de railtjes kan zien en het wel heel precies moet maken anders gaat het inderdaad klemmen.

Moet zeggen dat dat kistje van jou wel iets moois gaat worden! Ik hoop op een bouwverslag ervan!
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Lars,
<offtopic>
Dit laatje heb ik ontworpen voor een haltafel en is dus een stuk groter.
Het wordt een combinatie van Amerikaans noten en essen, ben er zelf erg benieuwd naar.
Met SketchUp is het makkelijk...:p
Ik heb Rick al beloofd dat ik hem op de hoogte zou houden wat er van zijn mooie hout terecht ging komen.
Alle onderdelen heb ik nu ruw op maat gezaagd, binnenkort kan het echte werk beginnen.
Open dan een draadje hierover.
<offtopic>

Dat laatje op jouw foto ziet er erg strak uit, zoiets lijkt mij ook prachtig voor jouw huidige ontwerp.

Succes,
Hans
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
@Chenak, op sketchup lijkt alles makkelijk en ziet het er mooi en strak uit, de werkelijkheid ligt soms wat anders:( uit eigen ervaring weer ik ook dat verhoudingen er soms minder mooi kloppen dan in het echt. Ik wil de laatjes wil ongeveer dezelfde stijl doen als in de vorige afbeelding ik vind het ook wel passen bij de stijl. Ben alleen nog niet uit welke houtsoort ik hiervoor gebruik...

Ik ben benieuwd naar je draadje als je begint, amerikaans noten en essen is meestal wel een mooie combinatie:)
.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
zeg.....als je zo veel blijft internetten schiet het niet op he ;)
Kom voorzie ons eens van een berg foto's en leesvoer
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
Nieuwe update, er komt nog een wenge sierrandje op het kistje wat ik vandaag gedeeltelijk wilde maken. Uiteindelijk staarde een stuk ziricote me aan om gebruikt te worden. Dus de sierrandjes worden ziricote! Aan de ene kant ''zonde'' omdat ik aardig wat zaag verlies had maar het is wel een van mijn favo houtsoorten. Verder had ik nog geen plannen met het blok dus waarom ook niet eigenlijk:)
SAM_4669.jpg
Mooi blok ziricote:) Het was eerst bijna 2x zo groot maar een gedeelte is opgegaan aan messenheften. Zag er overigens ook niet verkeerd uit:)
SAM_4670.jpg
De eerste paar latjes, het hout ziet er misschien een beetje ''vies'' uit maar na het schuren wordt het aanzienlijk strakker en mooier. Moet ook wel zeggen dat dit hout wat minder fotogeniek is dan dat palissander/coromandel.
SAM_4671.jpg
Alle houtjes gezaagd die ik nodig had:)
SAM_4672.jpg
Nog een 45 graden hoek gezaagd zodat het mooi verstek komt te zitten. Tenminste dat hoop ik... Ik heb zeker niet de allerbeste zaag, het zag er op het oog allemaal wel redelijk uit maar het blijft afwachten dalijk....
SAM_4673.jpg
Een aantal randen wilde ik afronden maar een aantal ook niet. Bij elk stukje wel 10x gecontroleerd of ik de juiste zijde had en uiteindelijk is het allemaal goed gekomen:)
SAM_4675.jpg
Zo lijkt het net een stapel fancy brandhout:eek: En het is inderdaad enorm stoffig:p
SAM_4665.jpg
Deze moest ik ook nog maken, worden de bovenkant van de ''vleugels?'' die open kunnen.
SAM_4666.jpg
Natuurlijk wel weer even mooi afronden :)
SAM_4677.jpg
Nog bijna vergeten er een randje in te frezen :p
SAM_4667.jpg
Een foto van een stukje resthout:)
SAM_4668.jpg
Zomaar een foto eigenlijk :p

Ik hoop dadelijk te beginnen met de fineersels. Nog even nadenken hoe ik alles aanpak, wil nog een simpele vorm marqueterie in de zijkanten verwerken. Even kijken of ik dit ook van notenburl doe of palissander santos.
 
Laatst bewerkt:

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
Alvast een voorproefje van het fineer, dit is eigenlijk van een ander project maar het fineer komt het uit hetzelfde boek:)
SAM_4678.jpg
SAM_4679.jpg
SAM_4682.jpg
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
Vandaag niet zo heel veel gedaan, 2 plaatjes gezaagd die de zijkanten moeten vormen:
SAM_4684.jpg
3,6mm dik multiplex van de Hornbach, kwaliteit is niet super maar zeker goed genoeg waarvoor het wordt gebruikt. Ik had geen zin om nog meer uit te geven aan vliegtuig multiplex of iets dergelijks.
SAM_4685.jpg
Omdat de plaat multiplex te dun was moet ik het ''opdikken'' Ik heb nog meerdere vierkante meters aan fineer dat ik nooit gebruik. Ik weet ook niet welke soort het is maar interessant vind ik het in ieder geval niet:p Prima te gebruiken dus:)
SAM_4686.jpg
Een paar stukken uitgesneden en ''gevoegd'' Met opzet heb ik het zo gesneden omdat het op deze manier beter buigt wat later van pas komt.
SAM_4687.jpg
Lekker ruim gesneden, na het verlijmen kunnen de randen worden weg gesneden.
SAM_4688.jpg
Even artistiek lijm gesmeerd....
SAM_4691.jpg
En nog een keer...
SAM_4690.jpg
Uiteindelijk wordt het dan toch egaal wit! Ik gebruik geen roller maar de goedkoopste kwast bij de Action, werkt prima :)
SAM_4692.jpg
Dit gedeelte is gereed, moet over een tijdje niet vergeten om het etiket eraf te halen, daar hecht de lijm natuurlijk niet op...
SAM_4694.jpg
Zelf gebouwde pers, behoorlijk groot ding en weegt een kilo of 50. Werkt wel perfect! Een tijdje geleden gemaakt omdat ik een fineer werk had verknald omdat ik het niet goed geklemd kreeg:( Nu nooit meer last van:):)
SAM_4695.jpg
Klaar op geperst te worden! Ik leg er altijd plastic onder omdat daar de lijm niet aan hecht. Papier moet je altijd weer wegschuren en bij plastic hoeft dat niet.
SAM_4696.jpg
Nu nog een paar uur wachten en dan is de lijm 100% droog. Ik ben wel eens ongeduldig geweest en dan kan het fineer los gaan zitten omdat het wil opkrullen.

tot zover deze update :)
 
P

Pel

Guest
Handige pers Lars, ik zie dat je het rustig aan doet, en dat is prima zo, accuratesse gaat immers voor snelheid. Mooie stukken fineer voor de zijkanten, het wordt zeker een heel mooi kistje / kastje.

Groet Pel.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
Heel veel tijd heb ik er nu niet altijd voor, grote kans dat er over een tijdje een week niks gebeurd, maar dat is ook niet erg als het pas in mei af hoeft te zijn:)
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
mini update:
SAM_4697.jpg
Net de gefineerde delen uit de pers gehaald. Zag er goed uit alleen is er een afdruk van de tape zichtbaar, maakt gelukkig niks uit aangezien het niet in het zicht zit.
SAM_4698.jpg
Even de randen bijsnijden klein beetje schuren en dan hoop ik dat ik dadelijk de essenburl erop kan plakken! Ik doe geen marqueterie omdat het geheel al druk genoeg is eigenlijk:)
 
Laatst bewerkt:

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
Nu beslissen welk vellen burl ik kies... Voor de houtmaniakken onder ons (iedereen bijna denk ik?!) wat foto's:
SAM_4709.jpg
SAM_4699.jpg
SAM_4700.jpg
SAM_4701.jpg
SAM_4705.jpg
SAM_4702.jpg
SAM_4707.jpg
SAM_4708.jpg
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
SAM_4728.jpg
Deze gaat het worden:)
SAM_4729.jpg
Er kunnen 2 plaatjes uit 1 stuk maar ik vind het mooi als de ene kant ongeveer hetzelfde is als de andere kant.
SAM_4730.jpg
Ruw op maat gesneden alleen nog even lijm erop smeren en het fineer wat soepeler maken met wat water.
SAM_4732.jpg
Klaar om de pers in te gaan!
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
de delen zijn uit de pers na ongeveer 4 uur:)
SAM_4733.jpg
Rechtstreeks uit de pers, de ene is voor de looks opgedraaid
SAM_4734.jpg
De mooie plaatjes essenwortel, ik ga nu verder aan de andere kant, daar maak ik geen foto's van aangezien we dat proces nu wel hebben gezien denk ik :p
 

Timberframe

Actieve deelnemer
3 dec 2013
86
4
Soesterberg
Gaaf project(je) Lars!! Ziet er nu al heel knap uit met die bijzondere houtsoorten (ik ben nog niet verder dan vuren, grenen en een stukje Surinaams eiken (dat werkt naemlijk niet) gekomen.....
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Lars ben benieuwd hoe het kistje eruit ziet als het af is, leuk om zoiets voor je vriendin te maken trouwens.
Aangezien jij wel vaker met fineer werkt vroeg ik me af waarom je toch witte houtlijm gebruikt ipv dierenlijm?
Ik heb ooit één keer gefineerd en toen was het iets dat achter in een meubel werd gebruikt en dus nooit meer los zou gaan maar omdat jij redelijk vaak met fineer werkt is dierenlijm dan misschien wel iets om aan te schaffen.
Die komt bij jou in ieder geval wel op.

Groet Willem
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
Gaaf project(je) Lars!! Ziet er nu al heel knap uit met die bijzondere houtsoorten (ik ben nog niet verder dan vuren, grenen en een stukje Surinaams eiken (dat werkt naemlijk niet) gekomen.....

Bedankt je voor reactie, ik ben ook begonnen met vuren maar eigenlijk al snel overgestapt naar de wat exotische houtsoorten omdat ik die mooier vind:) Of je nu iets van vuren of palissander maakt in basis is het hetzelfde:)
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
Lars ben benieuwd hoe het kistje eruit ziet als het af is, leuk om zoiets voor je vriendin te maken trouwens.
Aangezien jij wel vaker met fineer werkt vroeg ik me af waarom je toch witte houtlijm gebruikt ipv dierenlijm?
Ik heb ooit één keer gefineerd en toen was het iets dat achter in een meubel werd gebruikt en dus nooit meer los zou gaan maar omdat jij redelijk vaak met fineer werkt is dierenlijm dan misschien wel iets om aan te schaffen.
Die komt bij jou in ieder geval wel op.

Groet Willem

Ik heb er wel over zitten denken maar witte houtlijm is wel makkelijk en goedkoop. De voordelen van beenderenlijm wegen voor mij niet echt op tegen de eenvoud en kosten van de standaard hout lijm:)


Kleine opdate:
Ben nu bezig met het bovenblad, de zijkanten van essenwortel kwamen prima uit de pers nu alleen nog schuren schuren en nog eens schuren... Daar had ik vandaag geen zin in dus maar begonnen met het bovenblad:
SAM_4735.jpg
Dit moet het blad gaan worden...
SAM_4740.jpg
Even wat repen gezaagd met de juiste breedte.
SAM_4741.jpg
Even uittesten of de machine wel haaks zaagt. Dat was natuurlijk niet zo en ik ben minstens 30min bezig geweest totdat het juist was.
SAM_4742.jpg
Extra houtje en stopblokje gemonteerd op de juist afstand.
SAM_4743.jpg
De eerste reep is gezaagd en zag er prima uit!
SAM_4745.jpg
En de zaagsnede was ook niet slecht:)
SAM_4746.jpg
En toen kwam het gedonder... drie keer raden de bende was dus niet mooi haaks:( Heb nog met ringetjes geprobeerd om een betere snede te krijgen maar perfect is het niet. Maar beter dan dit lukt haast niet met een Bosch pts10. Ik hoop vanavond nog een verder vervolg. Ik wil nog de ronding maken in de latjes.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.