bouwverslag juwelenkistje

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Beste forumleden,

Ik plaats hier niet erg veel bouwverslagen maar vind het wel altijd erg leuk om verslagen te lezen van andere leden. Dus bij deze mijn eerste echt bouwverslag van een juwelenkistje.

Op 25 mei vier ik mijn 6 jarig jubileum met mijn vriendin. Na een juwelenkistje fiasco van vorig jaar wil ik er nu wel iets moois van maken. 25 mei duurt nog wel even en ik hoop genoeg tijd te hebben ervoor. Verwacht dus niet dat het binnen een paar weken af is. Maar ik hoop wel elke week een update te kunnen geven:)

Oke genoeg gepraat, hieronder de eerste schets van het ontwerp. Vaak 'freewheel' ik maar wat aan, ik begin ergens en dan zie ik wel waar het schip strand. Dit keer een wat serieuzere aanpak:
Naamloos.jpg
Zoiets moet het dus worden. Onderkant van wenge, de burl van essen en noten, en de oranje zwartige hout is van palissander of coromandel. In ieder geval heel mooi hout dus! De zijkanten moeten een soort ronding krijgen omdat het anders wat te blok-achtig wordt.
Het blad moet kunnen scharnieren zodat je een soort klep idee krijgt van 7-10cm diep. Daaronder wil ik dit maken:

SAM_4636.jpgSAM_4637.jpgSAM_4638.jpg
Omdat dat niet makkelijk genoeg is voor mij (ahum) wil ik aan de zijkanten nog dit doen:
jewelry-box-drawer-pulls.jpg
Soort van deurtjes aan de zijkanten eigenlijk.

Globale afmetingen zijn: lxbxh 22x34x36cm

Ik hoop dat ik vandaag de eerste stappen kan laten zien:)
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Lars, de onderste foto van het kastje met de deurtjes is heel mooi, maar bedenk dat je eerst zorgt dat je de greepjes en de scharniertjes al hebt voor dat je begint. Om achteraf teleurstellingen te voorkomen, ik weet niet of er misschien ook nog lade geleidertjes in zitten? Veel succes Lars, en bedenk accuratesse gaat boven snelheid om het af te krijgen. Persoonlijke mening ik zou het iets hoger maken als 36 cm omdat breedte en lengte maat maar weinig verschillen, maar dat is een persoonlijk mening.

Groet Pel.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Lars, de onderste foto van het kastje met de deurtjes is heel mooi, maar bedenk dat je eerst zorgt dat je de greepjes en de scharniertjes al hebt voor dat je begint. Om achteraf teleurstellingen te voorkomen, ik weet niet of er misschien ook nog lade geleidertjes in zitten? Veel succes Lars, en bedenk accuratesse gaat boven snelheid om het af te krijgen. Persoonlijke mening ik zou het iets hoger maken als 36 cm omdat breedte en lengte maat maar weinig verschillen, maar dat is een persoonlijk mening.

Groet Pel.

Pel bedankt voor de input, inderdaad wel handig om van te voren greepjes of knopjes te kopen. De ringengrepen die ik eerder heb gebruikt vind ik eigenlijk niet zo mooi. Echte knopjes zullen er wat beter uit zien.
Geleiders voor de laatjes wil ik er sowieso wel inmaken, met de plannen die ik in gedachten heb moet dat wel lukken:)
De vorige fout die ik had gemaakt was dat ik te snel wilde zijn en dat is vragen om problemen:( Nu hoop ik genoeg tijd te hebben en het kistje valt of staat ook wel met een goede afwerking of niet.
 
P

Pel

Guest
Inderdaad Lars, het komt op één dag niet aan, op een heel mensen leven, exact meten, afschrijven met mesje, of zeer spits potlood, en de rest komt op vakmanschap aan.

Groet Pel.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Net even in de garage lopen klooien en het begin is er:) Ik ben begonnen met de zijkanten van palissander/coromandel. Het zijn eigenlijk vier latjes met een ronding. Ik zat te twijfelen hoe ik dit moest doen, met de elektrische figuurzaag 9mm multplex mal zagen in de juiste ronding of een jig maken voor de bovenfrees? Na een vorig project heb ik besloten om een jig te maken. Met de figuurzaag gaat het ook maar een strakke ronding zagen is lastig en je hebt daarna stiekem nog behoorlijk wat werk om het echt mooi rond te maken. Verder moet ik er nog 4 maken en een mal voor de zijkanten met dezelfde radius om het daarna te fineren. Nu weer genoeg gepraat op naar de foto's!

SAM_4639.jpg
Deze stapel zou een jig moeten worden.... uhmm ben benieuwd of dat gaat lukken... gelukkig zijn het eigenlijk scrap stukken:)
SAM_4643.jpg
Op het MDF komt dalijk het te frezen materiaal te liggen. Ik heb dit vanaf de onderkant op de plank geschroefd met torx schroeven. Die schroeven echt als een malle! Voorboren doen ze zo goed als zelf en de kop heeft frees gleufjes dus dat gaat lekker makkelijk:)
SAM_4644.jpg
Nog een keer vanaf de bovenkant
SAM_4645.jpg
tussen de 9mm multiplex plankjes komt het plankje wat gefreesd moet worden. Wel even opletten dat het haaks staat op alles anders frees je rond scheef:(
SAM_4646.jpg
Dit is eigenlijk de 'arm' waarop de frees wordt gemonteerd. Heeft eigenlijk niet veel te houden en zorgt er alleen voor de rond wordt gemaakt.

SAM_4647.jpg
De jig is klaar! De arm draait met m8 bout die gemonteerd is op het timmerpaneel op de eerdere foto's. Het ziet er eigenlijk niet uit en de vraag was of het ook werkte...
SAM_4648.jpg
Stukje mdf geprobeerd en het ging eigenlijk best wel goed:) de frees heeft te weinig vermogen om in 1 keer alles weg te frezen maar in meerdere keren ging het prima.

SAM_4653.jpg
Na een tijdje bleef er dit stukje over
SAM_4654.jpg
Het mooie hout in de zelfde breedte en lengte gezaagd en kan nu ook worden gefreesd. Waarschijnlijk zaag ik het eerst globaal met de figuurzaag zodat ik met de frees nog maar een paar millimeter hoef weg te halen.

Ik denk dat dit het is voor vandaag, ik hoop binnenkort weer een update :)
 

Bijlagen

  • SAM_4651.jpg
    SAM_4651.jpg
    58,4 KB · Weergaven: 1.238

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
lekker ben jij, zat al op het puntje van mijn stoel dit mooie project eens lekker te volgen, stopt ie er mee :D

Schiet op, er is nog een stukje weekend over :p
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
lekker ben jij, zat al op het puntje van mijn stoel dit mooie project eens lekker te volgen, stopt ie er mee :D

Schiet op, er is nog een stukje weekend over :p

Haha, hmm opzich heb je wel een punt... ik ga nog heel even aan de slag!
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
speciaal voor Toxiq nog een mini vervolg. Heb nog de ronding ruw uitgezaagd op de figuurzaagmachine, viel een beetje tegen:( Ik had alleen hele fijne zaagjes en de plankjes zijn daar eigenlijk te dik voor:( En dat ding maakte ook een behoorlijke herrie wordt misschien toch een keer tijd om dat ding na te lopen...
SAM_4656.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
:D
Hij is fijn...

Iets groters kopen wellicht
Mijn Inca lintzaag gaat er uit, geheel nagekeken door Pieter, voorzien van een zaaggeleiding van Axminster, 2 zaaglinten van tufsaws niet zo veel gebruikt...
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
:D
Hij is fijn...

Iets groters kopen wellicht
Mijn Inca lintzaag gaat er uit, geheel nagekeken door Pieter, voorzien van een zaaggeleiding van Axminster, 2 zaaglinten van tufsaws niet zo veel gebruikt...

Ik wil al een lange tijd een lintzaag maar dat kost ook weer een smak geld dat ik nu niet heb:( Maar qua grootte is een Inca wel wat ik zoek dus wie weet als het zover is als je de zaag gaat verkopen en ik wat geld heb:)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Je hebt de mal al van mdf. Waarom kopiëer je het niet. Het eerste kistje vind ik op zich al een juweeltje. Zet ik op mijn to do list.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Je hebt de mal al van mdf. Waarom kopiëer je het niet. Het eerste kistje vind ik op zich al een juweeltje. Zet ik op mijn to do list.

Ik heb wel eens wat problemen gehad met het bevestigen van de lat op de mal maar ik twijfel nog steeds of de ronding verder doe met de jig of niet. Met de mal moet je het wel goed kunnen bevestigen op de latjes. Ik dacht eerst dat dat niet zo gaan omdat het allemaal in het zicht zit en je dan geen schroefgaten wilt zien, maar er komt een gleuf in en daar kun je dan in schroeven. In ieder geval iets om over na te denken.
Het eerder gemaakte kistje van tineo en randjes ebben was helaas redelijk gefaald maar vind het uitschuif idee wel leuk:) dus dat gebruik ik nu weer
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Hallo Lars,
Ik weet niet precies hoe groot jouw latjes zijn, maar de template vastplakken met tape gaat over het algemeen heel goed.
Zoveel kracht komt er nu ook weer niet op te staan.

Ook ik zal zit topic met interesse blijven volgen, ik zit namelijk ook te broeden op een ontwerp voor een mooi kistje.

Succes!
Hans
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Hallo Lars,
Ik weet niet precies hoe groot jouw latjes zijn, maar de template vastplakken met tape gaat over het algemeen heel goed.
Zoveel kracht komt er nu ook weer niet op te staan.

Ook ik zal zit topic met interesse blijven volgen, ik zit namelijk ook te broeden op een ontwerp voor een mooi kistje.

Succes!
Hans

Bedankt voor de reactie, de tape is een goeie tip:)
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
nieuwe update, ik heb net de ronding van de latjes netter gemaakt nog niet precies hoe ik het wil maar het zit in de buurt. Ik heb het uiteindelijk toch met de jig geprobeerd en dat ging wel redelijk goed:) Daarna nog een groef in gefreesd waar de zijpanelen in moeten. Dit kon eigenlijk alleen maar met de jig, een of andere reden is de groef niet heel erg strak op sommige plekken. Misschien had ik toch een iets stabielere jig moeten bouwen. Maar goed hier is wel overeen te komen en waarschijnlijk is dit haast niet meer zichtbaar bij het in elkaar zetten. Weet tijd voor wat foto's!
SAM_4657.jpg
De vier latjes met ronding en groef, als je goed kijkt zie je wat oneffenheden.
SAM_4658.jpg
Het in gefreesde groefje, op dit stukje is het prima gegaan.
SAM_4659.jpg
Vanaf de kopse kant. Je ziet wat afbrokkeling bij de linkerboven hoek, gelukkig rond of hoek ik dit af en dan zie je het niet meer:) Tot zo ver de update, misschien vandaag nog wat meer ligt eraan hoeveel tijd ik nog heb:)
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
weer een nieuwe update, de latjes zijn afgerond en 1 rand is afgehoekt :)
SAM_4660.jpg
Op de foto is het niet eens zo heel duidelijk te zien maar de afronding is gedaan met een frees met een radius van 6.35mm Zo kon ik op de platte zijde allebei de kanten frezen zonder dat het lagertje in de ronding zou vallen. Natuurlijk als je denkt dat alles goed gaat gaat er wat mis:( Bij 1 latje vloog er een stukje af tijdens het frezen. Gelukkig kan ik deze aan de achterkant plaatsen zodat het was minder op valt:)
SAM_4661.jpg
De ronding is hier al iets beter te zien.
SAM_4663.jpg
Beetje last van de flits maar hier is de ronding goed te zien. En toen dacht ik hoe het eruit zou zien als ik het olie? Hieronder het resultaat!
SAM_4664.jpg
Dat is niet verkeerd vind ik!
 
P

Pel

Guest
Heb je de laatje geleiders al gekocht of weet je de maat daarvan, want daar moet je de diepte van het kastje op aanpassen?

Groet Pel.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Heb je de laatje geleiders al gekocht of weet je de maat daarvan, want daar moet je de diepte van het kastje op aanpassen?

Groet Pel.

Ik heb besloten om het simpel te houden en een groef in de laatjes te maken en een klein houten latje hierin laten vallen als een soort geleider.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Ik heb besloten om het simpel te houden en een groef in de laatjes te maken en een klein houten latje hierin laten vallen als een soort geleider.
Hoi Lars,
Je houdt het in mijn ogen niet zozeer simpel, maar mooi.
Persoonlijk vind ik dat bij een mooi ambachtelijk kistje ook een ambachtelijk laatje hoort (maar dat is smaak en daar kun je eindeloos over twisten).

Op een meubelmakers cursus heb ik geleerd om het ladefront net iets breder te maken dan de eigenlijke lade (zeg 2mm naar beide zijdes).
Op die manier heb je alleen contact van je runner met de groef in de zijkant van de lade (en natuurlijk de zijkant van het ladefront). Dit vermindert de wrijving enorm.
Dan ook nog insmeren met paraffine en je lade loopt als een zonnetje.

Misschien is een plaatje duidelijker. Dit laatje heb ik net ontworpen voor een haltafeltje dat ik ga maken:
Laatje.jpg
Bij kleine laatjes is dit denk ik overkill en kun je de zijkant met of zonder runner/groef soepeltjes laten lopen.

Ik heb wat artikelen oa uit FWW over het maken van lades en ook een paar hoofdstukken uit een oud-Hollands leerboek.
Weet niet of ik die hier zomaar mag posten, maar als je wilt kan ik ze je wel mailen (hopelijk doe ik nu niets wat niet mag).
Groet,
Hans
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.