Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 20 12311 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 192

bouwverslag juwelenkistje

Beste forumleden,

Ik plaats hier niet erg veel bouwverslagen maar vind het wel altijd erg leuk om verslagen te lezen van andere leden. Dus bij deze mijn eerste echt bouwverslag van een juwelenkistje.

Op 25 mei vier ik mijn 6 jarig jubileum met mijn vriendin. Na een juwelenkistje fiasco van vorig jaar wil ik er nu wel iets moois van maken. 25 mei duurt nog wel even en ik hoop genoeg tijd te hebben ervoor. Verwacht dus niet dat het binnen een paar weken af is. Maar ik hoop wel elke week een update te kunnen geven

Oke genoeg gepraat, hieronder de eerste schets van het ontwerp. Vaak 'freewheel' ik maar wat aan, ik begin ergens en dan zie ik wel waar het schip strand. Dit keer een wat serieuzere aanpak:
    Naamloos.jpg
    Zoiets moet het dus worden. Onderkant van wenge, de burl van essen en noten, en de oranje zwartige hout is van palissander of coromandel. In ieder geval heel mooi hout dus! De zijkanten moeten een soort ronding krijgen omdat het anders wat te blok-achtig wordt.
    Het blad moet kunnen scharnieren zodat je een soort klep idee krijgt van 7-10cm diep. Daaronder wil ik dit maken:

SAM_4636.jpgSAM_4637.jpgSAM_4638.jpg
    Omdat dat niet makkelijk genoeg is voor mij (ahum) wil ik aan de zijkanten nog dit doen:
    jewelry-box-drawer-pulls.jpg
    Soort van deurtjes aan de zijkanten eigenlijk.

Globale afmetingen zijn: lxbxh 22x34x36cm

Ik hoop dat ik vandaag de eerste stappen kan laten zien
    Laatst gewijzigd door Lars.; 24-01-16 om 16:28.
    Tijd voor een ''wijze'' quote:
    ''Alleen de domme ruimen op, de geniën overzien de chaos...''

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Lars, de onderste foto van het kastje met de deurtjes is heel mooi, maar bedenk dat je eerst zorgt dat je de greepjes en de scharniertjes al hebt voor dat je begint. Om achteraf teleurstellingen te voorkomen, ik weet niet of er misschien ook nog lade geleidertjes in zitten? Veel succes Lars, en bedenk accuratesse gaat boven snelheid om het af te krijgen. Persoonlijke mening ik zou het iets hoger maken als 36 cm omdat breedte en lengte maat maar weinig verschillen, maar dat is een persoonlijk mening.

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pel Bekijk Berichten
    Lars, de onderste foto van het kastje met de deurtjes is heel mooi, maar bedenk dat je eerst zorgt dat je de greepjes en de scharniertjes al hebt voor dat je begint. Om achteraf teleurstellingen te voorkomen, ik weet niet of er misschien ook nog lade geleidertjes in zitten? Veel succes Lars, en bedenk accuratesse gaat boven snelheid om het af te krijgen. Persoonlijke mening ik zou het iets hoger maken als 36 cm omdat breedte en lengte maat maar weinig verschillen, maar dat is een persoonlijk mening.

Groet Pel.
    Pel bedankt voor de input, inderdaad wel handig om van te voren greepjes of knopjes te kopen. De ringengrepen die ik eerder heb gebruikt vind ik eigenlijk niet zo mooi. Echte knopjes zullen er wat beter uit zien.
    Geleiders voor de laatjes wil ik er sowieso wel inmaken, met de plannen die ik in gedachten heb moet dat wel lukken
    De vorige fout die ik had gemaakt was dat ik te snel wilde zijn en dat is vragen om problemen Nu hoop ik genoeg tijd te hebben en het kistje valt of staat ook wel met een goede afwerking of niet.

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Inderdaad Lars, het komt op één dag niet aan, op een heel mensen leven, exact meten, afschrijven met mesje, of zeer spits potlood, en de rest komt op vakmanschap aan.

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Net even in de garage lopen klooien en het begin is er Ik ben begonnen met de zijkanten van palissander/coromandel. Het zijn eigenlijk vier latjes met een ronding. Ik zat te twijfelen hoe ik dit moest doen, met de elektrische figuurzaag 9mm multplex mal zagen in de juiste ronding of een jig maken voor de bovenfrees? Na een vorig project heb ik besloten om een jig te maken. Met de figuurzaag gaat het ook maar een strakke ronding zagen is lastig en je hebt daarna stiekem nog behoorlijk wat werk om het echt mooi rond te maken. Verder moet ik er nog 4 maken en een mal voor de zijkanten met dezelfde radius om het daarna te fineren. Nu weer genoeg gepraat op naar de foto's!

SAM_4639.jpg
    Deze stapel zou een jig moeten worden.... uhmm ben benieuwd of dat gaat lukken... gelukkig zijn het eigenlijk scrap stukken
    SAM_4643.jpg
    Op het MDF komt dalijk het te frezen materiaal te liggen. Ik heb dit vanaf de onderkant op de plank geschroefd met torx schroeven. Die schroeven echt als een malle! Voorboren doen ze zo goed als zelf en de kop heeft frees gleufjes dus dat gaat lekker makkelijk
    SAM_4644.jpg
    Nog een keer vanaf de bovenkant
    SAM_4645.jpg
    tussen de 9mm multiplex plankjes komt het plankje wat gefreesd moet worden. Wel even opletten dat het haaks staat op alles anders frees je rond scheef
    SAM_4646.jpg
    Dit is eigenlijk de 'arm' waarop de frees wordt gemonteerd. Heeft eigenlijk niet veel te houden en zorgt er alleen voor de rond wordt gemaakt.

SAM_4647.jpg
    De jig is klaar! De arm draait met m8 bout die gemonteerd is op het timmerpaneel op de eerdere foto's. Het ziet er eigenlijk niet uit en de vraag was of het ook werkte...
    SAM_4648.jpg
    Stukje mdf geprobeerd en het ging eigenlijk best wel goed de frees heeft te weinig vermogen om in 1 keer alles weg te frezen maar in meerdere keren ging het prima.

SAM_4653.jpg
    Na een tijdje bleef er dit stukje over
    SAM_4654.jpg
    Het mooie hout in de zelfde breedte en lengte gezaagd en kan nu ook worden gefreesd. Waarschijnlijk zaag ik het eerst globaal met de figuurzaag zodat ik met de frees nog maar een paar millimeter hoef weg te halen.

Ik denk dat dit het is voor vandaag, ik hoop binnenkort weer een update
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

lekker ben jij, zat al op het puntje van mijn stoel dit mooie project eens lekker te volgen, stopt ie er mee

Schiet op, er is nog een stukje weekend over
    Met een hamer past alles...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Toxiq Bekijk Berichten
    lekker ben jij, zat al op het puntje van mijn stoel dit mooie project eens lekker te volgen, stopt ie er mee

Schiet op, er is nog een stukje weekend over
    Haha, hmm opzich heb je wel een punt... ik ga nog heel even aan de slag!

Dat wordt vast interessant. Succes alvast. ik ga het iig volgen!

speciaal voor Toxiq nog een mini vervolg. Heb nog de ronding ruw uitgezaagd op de figuurzaagmachine, viel een beetje tegen Ik had alleen hele fijne zaagjes en de plankjes zijn daar eigenlijk te dik voor En dat ding maakte ook een behoorlijke herrie wordt misschien toch een keer tijd om dat ding na te lopen...
    SAM_4656.jpg

Hij is fijn...

Iets groters kopen wellicht
    Mijn Inca lintzaag gaat er uit, geheel nagekeken door Pieter, voorzien van een zaaggeleiding van Axminster, 2 zaaglinten van tufsaws niet zo veel gebruikt...
    Met een hamer past alles...

Forum Rechten