Iep met slaap

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Weer een schaal die al jaren geleden voorgedraaid was en nu opnieuw gedraaid, de boom stond achter het huis van mijn zonen hun schoonouders, Ik had hem wel zien staan maar was al eerder gestorven van de Iepen ziekte, maar het was een boom van de stad en ze waren bang dat hij op de schutting zou vallen, zo na wat bellen kwamen ze de boom omzagen, all het hout werd in grotere stukken gezaagd en daar gelaten, zo Ik heb er wat betere stukken van meegenomen en tot schalen gedraaid.

Deze schaal is ongeveer 22cm doorsnee, want is vrij dun met het bovenste randje een beetje dikker dan de rest dat zo’n 4 a 5 mm dik is, er zit maar een beetje slaap in, het hout met meer slaap was te zacht dacht Ik zo dat heb Ik daar gelaten ;)

Spalted American Elm.jpg Spalted White Elm.jpg Spalted White Elm profile.jpg American Elm bottom .jpg
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Erg mooie schaal Leo
mag ik vragen hoe je de schaal omgekeerd hebt opgespannen om de bodem af te werken ?
Mvg tom

Thanks Tom :)

Hoe houd Ik die vast, enkele foto’s maakt dat wel duidelijk denk Ik.

Meestal gebruik Ik de Oneway Jumbo jaws, daar kun je echt veel mee doen, houd aan de buitenkant of de binnenkant naar gelang de vorm van de schaal is, ook ovaal kan je vast zetten, je begint met 4 doppen en houd het met zachte druk, je kunt de schaal nog een beetje verschuiven tot e de beste oriëntatie hebt, dan plaats je de volgende vier doppen met bouten en een revet en moer aan de achterkant in de sleuven, plaats tegen de rand van de schaal en zet ze vast, nu kun je de jumbo jaws vast draaien, en alle 8 doppen houden nu.
Als je het niet goed vast kunt zetter, zoals de schotel die te dik was voor enkele doppen, plaats je ze twee hoog, als je geen twee sets hebt kun je altijd blokjes er onder doen zodat je hoog genoeg komt.

outside hold.jpg inside hold.jpg Oval hold.jpg dubbel hoog.jpg

Geen Jumbo Jaws ??, dan kun je een plank rond zagen en draaien, een heel ondiep kantje draaien waar je schaal precies in past, enkele kikkers maken en die schroef je tegen de schaal, en voilà, draaien maar.
recess.jpg kikkers.jpg Kikker up close.jpg finished.jpg
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Dat schalen bij jou mooi uitpakken is geen verassing meer want het is weer gelukt
Ik had nog een vraag over de iepziekte
Bij ons voor werden een paar iepen gerooid met die ziekte en toen ik vroeg of ik een paar stukken mocht overnemen werd er gezegd dat het vernietigd moest worden
Weet jij of iepenhout met iepziekte na het rooien nog een gevaar voor verspreiding vormen ?
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Dat schalen bij jou mooi uitpakken is geen verassing meer want het is weer gelukt
Ik had nog een vraag over de iepziekte
Bij ons voor werden een paar iepen gerooid met die ziekte en toen ik vroeg of ik een paar stukken mocht overnemen werd er gezegd dat het vernietigd moest worden
Weet jij of iepenhout met iepziekte na het rooien nog een gevaar voor verspreiding vormen ?

De Iepen ziekte kan overgaan bij direct contact, zoals wortels die elkaar raken, maar de grootste overdragers zien de kleine kevertjes die van de ene Iep naar de andere vliegen en er tunnels in de schors en juist onder de schors, en daar hun eitjes leggen, zei zitten al vol met het hout van andere Iepen, en als die ziek waren brengen ze dit dus over.

Volgens mij is dood hout geen probleem en vers hout waar de schors vanaf gehaald is ook niet meer, vernietig de schors waar die wormen van de kevertjes in en onder zitten en je hebt veilig hout volgens mij.

Wij hebben hier de Iepen ziekte en er is nooit geen vernietiging van deze bomen gedaan, (miljoenen Iepen stierven hier) en nog steeds.

Nu hebben we de Emerald Ash borer die all de Es bomen aan het vernietigen is, gaat heel vlug verder en daar is ook geen hand aan te houden, alhoewel ze did geprobeerd hebben, zonder enig resultaat, alleen het vernietigen van goed hout dat nu dus niet gebruikt kan worden, alles in snippers.

Enkele mensen zagen de mooie stammen, waar dus de schors van verwijdert is.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Als ik dus de schors had verwijderd was het gevaar voor verspreiding geweken
De volgende keer beter
Jammer van al die bomen die het loodje leggen door een paar beestjes
Maar ja de een zijn brood...
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Hoi Leo
bedankt voor de uitleg
de jumbo claws gaan helaas niet passen op mijn midi
maar die 2 oplossing is echt perfect :)
die krijg ik wel gemaakt en voor meermaals gebruik kan ik meschien de schroeven vervangen door draadeinde
ook van je uitleg over de iepenziekte heb ik weer wat bijgeleerd :)
mvg tom
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.