Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 23
    Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2015

Stanley nr. 5 omvormen naar roffelschaaf (scrub plane)

Dag iedereen,
    onlangs heb ik een Stanley nr. 5 tweedehands kunnen kopen. Ik schat dat het een model van de jaren 80 was, omdat er plastic handvaten op zaten. Dat viel wel beetje tegen, omdat de verkoper gezegd had dat het hout was (ofwel was hij debiel, ofwel heel leep, maar voor €15 euro kun je toch niet gaan klagen hé). Eerste werkje was natuurlijk houten handvaten maken, want plastic vind ik niet mooi en voelt gewoon niet goed aan. De voorste knop heb ik op een draaibank gemaakt (in publiek atelier), en dat was wonderwel gelukt bij 1ste poging, hoewel ik nog nooit aan houtdraaien gedaan heb. Ik wou dat ik hetzelfde kon zeggen van het achterste handvat. Daar heb ik toch zeker 5 pogingen moeten doen tot ik tevreden was met het resultaat. Er was altijd wel iets mis mee: stukje tekort, niet mooi symmetrisch, gat zat verkeerd enz. Foto's van de mislukte pogingen durf ik hier niet te posten. Sterker zelfs, ik heb de mislukte handvaten zo snel mogelijk verbrand in de kachel Uiteindelijk is het dan toch gelukt en dit is het resultaat (na ook roest verwijderd te hebben):
    20160123_163403.jpg
    Na het slijpen en wetten van de schaafbeitel wou ik die natuurlijk direct testen op een eiken plank die ik gevonden had, maar ook dat viel tegen. Er komen mooie krullen uit, maar het schoot niet op. Reden daarvoor was dat de plank toch wel flink bol stond. Na wat opzoekwerk heb ik ze omgevormd naar een roffelschaaf (scrub plane in Engels) volgens dit instructiefilmpje:
    https://www.youtube.com/watch?v=XN5QSTaVzRQ
    Daarvoor heb ik de schaafbeitel bol moeten slijpen op de bandschuurmachine (slijpmolen heb ik niet), met een straal van 18 cm. Daarna ook nog de keerbeitel lichtjes afgevijld aan de hoeken zodat die dichter bij de snijrand kwam, en de schaafmond ook klein beetje hol gevijld:
    20160123_171427 (1).jpg
    20160123_163442.jpg
    Wederom verbazing dat ze nu fantastisch goed werkt: heel dikke krullen zonder al te veel moeite. Ideaal dus om een plank snel terug vlak te krijgen. Daarna moet je er nog eens overgaan met een zoetschaaf om de "gootjes" eruit te krijgen. In theorie kan deze schaaf dus een alternatief zijn voor de vandiktebank, maar als je veel planken liggen hebt die niet vlak zijn of niet op goeie dikte, hoor je toch best eens rond Maar om een plankje terug vlak te krijgen werkt het dus prima.

Waarom post ik dit nu allemaal? Wel, ik ben zelf nog een beginnende houtbewerker en hoop hiermee aan te tonen dat het helemaal niet zo moeilijk is om je schaaf om te bouwen voor een ander doel. Verder wil ik hiermee andere beginners aanmoedigen om niet direct op te geven als iets mislukt (bij om het even welk project). Dus ik zou zeggen: durf eraan te beginnen en durf mislukken.

groetjes,
    Stijn

Dat is een hele mooie schaaf geworden!
    En voor een beginnende houtbewerker doe je het anders aardig goed. Vooral doorgaan!
    Groeten, Raymond

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Da's een knappe schaaf geworden met die handvatten! En mooi projectje met dat herslijpen van de beitel, mooi dat het goed is uitgepakt. En dat voor 15 euro...

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2013
    Zeer goed, je hebt die 15 euro zeer goed geïnvesteerd. Over de gootjes, heb je de misschien de beitel niet veel te rond gemaakt. Ik heb er ook geen ervaring mee. Ik dacht dat alleen de hoekjes een beetje afgerond moesten zijn voor een scrub plane.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008
    Netjes gedaan!
    Voor de handwerker een onmisbare schaaf. Vaak de eerste schaaf die het hout raakt als ik een nieuw project begin.
    Ook ideaal om een plank snel iets smaller te maken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Blom3dd Bekijk Berichten
    Zeer goed, je hebt die 15 euro zeer goed geïnvesteerd. Over de gootjes, heb je de misschien de beitel niet veel te rond gemaakt. Ik heb er ook geen ervaring mee. Ik dacht dat alleen de hoekjes een beetje afgerond moesten zijn voor een scrub plane.
    Nee, ik denk zelfs dat mijn twee roffels (stanley no 40 en een E.C.E. nog ronder zijn). Voor een zoetschaaf rond je alleen de hoekjes iets af.

Prachtige schaaf geworden hoor met die deftige handvatten.
    Ik heb zo'n afgeronde beitel voor in mijn nummer 4 en dan vliegen de millimeters hout je om de oren. Heel handig.

Heb nog een nummer 5 body liggen, misschien maak ik die wel klaar voor dit ruige werk
    Laatst gewijzigd door Woruta; 23-01-16 om 22:45.

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2015
    Bedankt allemaal voor de complimenten. Die handvatten (wij zeggen handvaten in België) maken inderdaad de schaaf af. Precies een Lie-Nielsen nu Heb nu 2 plastic handvatten voor een nr.5 gratis in de aanbieding. Dus indien iemand snel gedepanneerd moet worden door een gebroken handvat, laat maar iets weten.

Ik vind het overigens fantastisch om met scherp handgereedschap te werken, want ik wist tot voor kort niet eens dat je houtbewerking kon doen zonder oorbeschermers, veiligheidsbril en stofmasker. Blij te horen dat jullie de roffel veelvuldig en met succes gebruiken. Voor mij nogmaals bevestiging dat ik er lang plezier van zal hebben.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008
    Weet trouwens iemand waarom een roffelschaaf normaal vrij kort en smal is (iets korter en een stuk smaller dan een no.4)???

Zelf was ik aan denken omdat je met een roffel haaks op de draad schaaft en planken vaak niet al te breed zijn je de extra lengte niet nodig hebt???

Je wilt snel veel hout weghalen zonder veel kracht te gebruiken. Dus smallere beitel is minder weerstand. Ik dacht dat als je schaaf lang is op ongelijk hout hij vaak maar weinig kan afnemen en dat de roffel daarom korter is.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BossyRangs Bekijk Berichten
    Bedankt allemaal voor de complimenten. Die handvatten (wij zeggen handvaten in België) maken inderdaad de schaaf af. Precies een Lie-Nielsen nu Heb nu 2 plastic handvatten voor een nr.5 gratis in de aanbieding. Dus indien iemand snel gedepanneerd moet worden door een gebroken handvat, laat maar iets weten.

Ik vind het overigens fantastisch om met scherp handgereedschap te werken, want ik wist tot voor kort niet eens dat je houtbewerking kon doen zonder oorbeschermers, veiligheidsbril en stofmasker. Blij te horen dat jullie de roffel veelvuldig en met succes gebruiken. Voor mij nogmaals bevestiging dat ik er lang plezier van zal hebben.
    Mooi hè, scherp gereedschap. Je zou het eigenlijk eens met bot gereedschap moeten prutsen, dan waardeer je het nog meer!

PS: Ik vind handvaten mooier overigens, maar ja, iets met een groen boekje..

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten