Smaley in de vorm van een snoepdoos.

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
De laatste handelingen werden gedaan aan de smaleys, namelijk definitief vergaren.
Dit was een zeer nauwkeurig werkje want het grootste gedeelte is samen gelijmd met secondelijm.
Het woord zegt het zelf, je hebt maar een paar seconden de tijd om het samen te steken.
Eigenlijk was het een beetje toverwerk.

Om de speling correct te bepalen tussen de twee over elkaar schuivende werden er een paar vlootjes op elkaar gelijmd met secondelijm.
Erop leggen = direct vast.
IMG_0719.jpg

Op de plaats waar de vlootjes moeten komen werd er wat van de afwerkingslaag weg geschraapt om een goede hechting te hebben met de secondelijm.
Hier dus weer erop leggen= vast.
Het M3 asje werd gebruikt om correct te leggen.
het M3 asje werd direct weer uitgehaald om het bovenste deel er nog te kunnen overschuiven
IMG_0723.jpgIMG_0724.jpgIMG_0726.jpgIMG_0728.jpg

Aangezien dat het zo snel moest gaan met secondelijm, heb ik rap drogende structanlijm genomen om de M3 asjes in te lijmen aan de onderste halve bol.
De structanlijm werd enkel in het gaatje gedaan van de onderste halve bol met een tandenstokertje om vervolgens de bovenste halve bol te monteren.
De uitdaging hiervan was dat beide delen niet aan elkaar kleefden.
IMG_0729.jpgIMG_0730.jpg

Een vlootje aan de buitenkant aanbrengen om daarna een een sierdop/moer met wat secondelijm eraan op te draaien.
Zo zit alles perfect vast om te scharnieren.
IMG_0731.jpgIMG_0734.jpgIMG_0735.jpg
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Didier, is het een idee om de schroef aan de buitenkant te vervangen door een stukje draaiwerk met schroefdraad aan de binnenkant? Dan lijken de scharnieren net op oortjes?
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
En hier staan ze dan de smaleys.
IMG_0736.jpgIMG_0737.jpgIMG_0739.jpgIMG_0738.jpgIMG_0746.jpgIMG_0747.jpgIMG_0748.jpg

Mijn smaleys zijn geworden zoals ik het in mijn gedachten had.
De uitdaging was enorm precies gaan werken om tot dit resultaat te komen.
Ik hoop dat jullie er weer iets vanop hebben gestoken om zelf iets uitdagend te gaan maken.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Didier, is het een idee om de schroef aan de buitenkant te vervangen door een stukje draaiwerk met schroefdraad aan de binnenkant? Dan lijken de scharnieren net op oortjes?

Wim, het is de bedoeling dat het oortjes trekt. Om houten schroefdraad te maken is bijna onmogelijk aangezien het gaat om een diameter van 3 mm.
Dit zou ook direct stuk gaan, denk ik.
Ik wide geen sierdoppen aan de binnenkant wegens weer plaats verlies en constant er tegenaan zitten als je iets wilt uithalen.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Ik moet er om lachen, ze brengen een grote glimlach op mijn gezicht :).

Superleuk project Didier en met een top eindresultaat! U mag fier op uw mannekes wezen.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Deze smaleys zijn zeker te zien binnenkort in Nederland.
Op 23 april 2016 kom ik naar de demo-dag van Radius in Halsteren.
Ik geef er weer een demo.
Een maandje later op 28 mei 2016 zijn ze te zien bij Rickkoorman op de open Masavedag.
Wie komt, mag er een snoepje uithalen.
 
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ik moet er om lachen, ze brengen een grote glimlach op mijn gezicht :).

Superleuk project Didier en met een top eindresultaat! U mag fier op uw mannekes wezen.

Ik ben er meer dan fier op hoor Wim. Het was een leuke ervaring en zoals je zegt, je krijgt er een glimlach van als je ernaar kijkt en terwijl ik ermee bezig was, had ik dat gevoel ook.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Een leuk project met een mooi resultaat. Duidelijk weer 5 pagina's aan vakmanschap.

Volgt er nu een draadje waarin we kunnen zien hoe de bonbons gemaakt worden die in deze snoepdoosjes bewaard worden?
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooi gedaan Didier.
Breng je ze mee volgende week woensdag? Ik kijk er alvast naar uit.

Dat zal wel zijn dat ze meekomen.
Tot woensdag.

- - - Updated - - -

Een dikke duim Didier.

Dank u Rien.

- - - Updated - - -

Een mooi en leuk werkstuk Didier. Mijn compliment.

Dank U Nico

- - - Updated - - -

Weer prachtwerk, al had ik het wel verwacht.
Ronny

Dank u Ronny.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Een leuk project met een mooi resultaat. Duidelijk weer 5 pagina's aan vakmanschap.

Volgt er nu een draadje waarin we kunnen zien hoe de bonbons gemaakt worden die in deze snoepdoosjes bewaard worden?

Bonbons zullen er zeker inkomen, maar die dat ik zal maken is enkel om naar te kijken. Ik breng zeker andere eetbare mee.
bedankt voor de opvolging Meron.
 

Chris D

Actieve deelnemer
27 nov 2014
63
18
Leuk project Didier, proficiat.
Terug een mooie fotoreportage met beschrijving.
Tip; geen mouskes insteken, want dat maakt vlekken in het hout ��.
Tot volgende week woensdag.
Groeten
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Leuk project Didier, proficiat.
Terug een mooie fotoreportage met beschrijving.
Tip; geen mouskes insteken, want dat maakt vlekken in het hout ��.
Tot volgende week woensdag.
Groeten

Bedankt voor de tip Chris, tot volgende week woensdag.
 
P

Pel

Guest
Heel mooi Didier, ook mooi om te zien hoe je soms met op het oog simpele oplossingen komt om het werkstuk toch in te kunnen spannen. Je moet maar op het idee komen, vooral als je een rond voorwerp hebt om het veilig vast te zetten.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.