Bewerking hout en scharnierkeuze

SvenKranendonk

Nieuw lid
22 jan 2016
7
0
Hallo allemaal! Ik ben nieuw op dit forum dus ik weet niet of ik deze vraag in de juiste rubriek zet, maar daar zal ik snel genoeg achter komen. Ik ben momenteel bezig met het maken van een eigen risk bord van hout, deze zal ongeveer 100x66 cm worden en deze is dus te groot om zomaar mee te nemen. Ik wil hem graag dubbel kunnen vouwen, zoals ik in de bijlage laat zien. Omdat het speelbord aan de binnenkant van de vouw komt te zitten wil ik dat de scharnieren zo onzichtbaar mogelijk zijn. Nu kan dat door normale scharnieren te gebruiken en deze te verzinken, maar dan zul je altijd nog een kop zien. Ik weet dat je bij een uitklapbare tafels ook scharnieren hebt die van boven niet te zien zijn, maar ik kan helaas niet vinden hoe deze scharnieren heten.


Als tweede wil ik graag een hoogteverschil tussen de landen en de zee. Het bord wordt gemaakt van ongeveer 70 latjes met de afmeting 1.5x1.5x66 (HxBxL). Het hoogteverschil wil ik ongeveer 0.5 cm laten zijn. Ik ben nog een absolute beginner dus heb geen ervaring met het schaven en weg beitelen van hout. Zijn hier handige gereedschappen voor (voornamelijk bij de grenzen, deze moeten we precies gebeuren) of tips die ik goed zou kunnen gebruiken?
Ik hoop dat ik zelf genoeg informatie heb gegeven en dat jullie mij kunnen helpen :)
 

Bijlagen

  • Bord open.jpg
    Bord open.jpg
    23,1 KB · Weergaven: 254
  • Bord dicht.jpg
    Bord dicht.jpg
    12,9 KB · Weergaven: 253

SvenKranendonk

Nieuw lid
22 jan 2016
7
0
bord met diepte.jpg
Dankjewel voor je reactie! De inboorscharnieren zouden zeker een goede optie kunnen zijn, ik twijfel alleen of deze een hoek van 180 graden kunnen maken, waarbij de platen tegen elkaar aan liggen als deze uitgeklapt is.
Ik zie niet helemaal wat je bedoelt met een puzzel, bedoel je dat ik dan 4 losse stukken heb welke ik in elkaar moet vouwen?

Excuus voor mijn onduidelijkheid. Van die 70 latjes ga ik twee platen van ieder 35 latjes maken. Deze latjes hebben een breedte van 1.5 cm en een hoogte van 1.5 cm. Deze 35 latjes worden tegen elkaar aan gelijmd zodat het 1 plaat wordt (dit twee keer). Deze twee platen wil ik vervolgens verbinden. Op die plaat wil ik de wereldkaart tekenen, waarna ik de zee lager wil hebben dan het land (ongeveer 0.5 cm diep). Hoe ik dit moet doen weet ik niet. Op de foto is 1 van de platen te zien met een verlaging van de zee. Hopelijk geeft dit meer duidelijkheid.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Voor het hoogteverschil is het misschien het makkelijkst om de landen/continenten) te laten uitfrezen of laseren door zo'n onlineshop. Ze doen dat ook uit triplex (dacht ik). Als je dit vervolgens op de zee lijmt heb je het hoogteverschil. Vervolgens kun je het afwerken zelf doen.

Als je dat niet ziet zitten, dan is het misschien handig om het met een bovenfrees te doen. Of via een kolomboormachine, waar je een freeskopje in zet. Langs de kustlijn snij je met de hand en maak je de verdieping met een beitel/guts. En de open zee doe je via de bovenfrees. In dit geval is wel handig om geschikt hout te nemen.

nog tips voor de onervarenheid... Gebruik goed te bewerken hout (niet vuren/grenen van de bouwmarkt dus) en gebruik scherp gereedschap. Het uitwerken van de kaart zou goed kunnen met een stanleymes en een beitel. Wel goed opletten hoe de nerf van het hout loopt, anders heb je ineens op sommige plekken een hele diepe zee.
 
Laatst bewerkt:

SvenKranendonk

Nieuw lid
22 jan 2016
7
0
Het liefst wil ik het allemaal uit 1 stuk halen, dit omdat het hout dat ik heb veel mooier is dan triplex. Het is (volgens mij) eiken, maar dat zal ik later even navragen. Wat bedoel je precies met 'snij je met de hand' (ik ben helemaal nieuw in de houtbewerking dus ik ben nog niet bekent met een hoop termen die gebruikt worden).
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Het liefst wil ik het allemaal uit 1 stuk halen, dit omdat het hout dat ik heb veel mooier is dan triplex. Het is (volgens mij) eiken, maar dat zal ik later even navragen. Wat bedoel je precies met 'snij je met de hand' (ik ben helemaal nieuw in de houtbewerking dus ik ben nog niet bekent met een hoop termen die gebruikt worden).

Ik bedoel dat je netjes langs de kustlijn met een goed mes een snede maakt. Vanaf de zee gebruik je dan een beitel/guts om de verdieping te maken.

Ga je het hout ook verven? Of blijft het naturel?

Als je het uit allemaal latjes gaat maken, let dan ook even op hoe je ze aan elkaar lijmt. Wanneer je op de kopsekant kijkt zie je de jaarringen. Bij het verlijmen moet je ervoor zorgen dat de balkjes om-en-om liggen mbt hun jaarringen. Dus hol-bol-hol-bol-etc. Zorg er ook voor dat je niet te veel lijm gebruikt. Anders krijg je dunne zwarte lijnen (dit werd enige tijd terug ergens op dit forum door iemand anders opgemerkt).
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Veel success daarmee, zeker als je geen ervaring erin hebt. Ik zou een bovenfrees nemen met een 3mm stift frees en dan uit de losse hand frezen. Tussen de landen met een V frees (http://www.gerritse.nl/toebehoren-b...206130/v-groeffrees-60-graden-hm-schacht-8mm/) om de onderscheiding te maken.
Met de beitel zou ik niet aan beginnen. Iemand zoeken met een 3d frees zou de oplossing zijn wil je het 100% hebben. OF uit laten frezen in dun massief hout en dan op je bord plakken. Kan je ook spelen met verschillende houtsoorten zodat je ook nog landen duidelijk kan aangeven. Én je kan de namen erin laten frezen.
 
Laatst bewerkt:

SvenKranendonk

Nieuw lid
22 jan 2016
7
0
@Meron Oh op die manier! Duidelijk en ja dat lijkt me een goede optie.
Ik wil de natuurlijke lijnen in het hout blijven zien, dus ik denk dat ik ze met beits een kleur ga geven zodat de continenten duidelijk te onderscheiden zijn en de jaarringen ook nog steeds te zien zijn.

@Renault, Ik heb eventueel een meubelmaker die me kan helpen, ik kan iig in zijn werkplaats wanneer hij er ook is maar ik wil het natuurlijk zo veel mogelijk zelf doen. De namen en grenzen wil ik er graag in branden, maar daar ben ik nog niet zeker van.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
@Meron Oh op die manier! Duidelijk en ja dat lijkt me een goede optie.
Ik wil de natuurlijke lijnen in het hout blijven zien, dus ik denk dat ik ze met beits een kleur ga geven zodat de continenten duidelijk te onderscheiden zijn en de jaarringen ook nog steeds te zien zijn.

@Renault, Ik heb eventueel een meubelmaker die me kan helpen, ik kan iig in zijn werkplaats wanneer hij er ook is maar ik wil het natuurlijk zo veel mogelijk zelf doen. De namen en grenzen wil ik er graag in branden, maar daar ben ik nog niet zeker van.

Hoewel mooi apparaten het werk vast vergemakkelijken, zou dit prima kunnen met een stanleymes en beitel. Ik heb ooit, toen ik nog op mijn studentenkamertje woonde, met alleen een stanleymes een houtsnijwerk zitten maken. Tegenwoordig gebruik ik ook nog voornamelijk wat mesjes en een paar beitels. Als je het process ook leuk vind, dan zou ik het zeker zelf gaan doen. Als het je daar niet om te doen is, dan moet je gewoon iemand zoeken met een cnc frees.

Het idee van Renault om met verschillende stukken hout te werken is overigens ook het overwegen waard. Dunne plankjes kosten weinig (bij masave bijv) en je krijgt een veel gaver resultaat. Per continent een ander houtsoort en die dan met een figuurzaag uitzagen. Over de onderliggende laag giet je dan wat epoxy met blauw oplichtende poeder en zo heb je een mooie oplichtende zee. :)
 

SvenKranendonk

Nieuw lid
22 jan 2016
7
0
Ja het proces vind ik juist leuk! Het lijkt me heel gaaf om alles van A tot Z zelf te doen. Het werken met een stanleymesje en beitel lijkt me geweldig. De zee hoeft gelukkig ook niet heel egaal te zijn dus als ik een fout maakt heeft dat geen ernstige gevolgen. Ik heb ook nagedacht over de verschillende soorten hout en heb dat opgezocht op internet, maar ik weet niet of dat is wat ik wil. Daarnaast zijn al die latjes rest houtjes dus die kan ik gratis overnemen en bewerken. De zee laten oplichten met epoxy en blauw oplichtend poeder is wel een erg leuk idee!! Enig idee waar ik dat zou kunnen kopen?

Maar nog even terug naar de scharnieren, heeft iemand van jullie daar nog meerdere ideeën voor? Ik dacht misschien aan pianoscharnieren, maar volgens mij ontstaat er dan een spleet. En heeft één van jullie een idee hoe de scharnieren heten die in een uitschuifbaar/uitklapbare tafel gebruikt worden?
Hier een link van wat ik bedoel:
http://www.home24.nl/niehoff/eettafel-butterfly-wild-notenboomhout-massief-geolied-1
Op de derde foto is te zien dat het blad naar binnen klapt als hij weer wordt opgeborgen, terwijl er geen spleet is te zien als de tafel uitgeklapt staat.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ja het proces vind ik juist leuk! Het lijkt me heel gaaf om alles van A tot Z zelf te doen. Het werken met een stanleymesje en beitel lijkt me geweldig. De zee hoeft gelukkig ook niet heel egaal te zijn dus als ik een fout maakt heeft dat geen ernstige gevolgen. Ik heb ook nagedacht over de verschillende soorten hout en heb dat opgezocht op internet, maar ik weet niet of dat is wat ik wil. Daarnaast zijn al die latjes rest houtjes dus die kan ik gratis overnemen en bewerken. De zee laten oplichten met epoxy en blauw oplichtend poeder is wel een erg leuk idee!! Enig idee waar ik dat zou kunnen kopen?

Als het je leuk lijkt, dan zou ik gewoon gaan beginnen. Al doende leert men...

Ik heb toevallig zelf net ook van alles in huis gehaald om met epoxy aan de slag te gaan. In dit forum is daar genoeg over te vinden.

http://www.woodworking.nl/showthrea...met-een-kleurtje&highlight=scheurtje+kleurtje

http://www.woodworking.nl/showthrea...l-1-Salontafel-met-epoxy&highlight=peer+epoxy

Van dat poeder heb ik via aliexpress gekocht. Ik moet nog gaan uitproberen of het werkt.(var wel)
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Over de scharnieren, waarom laat je het bord niet andersom dichtklappen? Dus met de afbeeldingen naar buiten toe, dan kan je de scharnieren onzichtbaar wegwerken, eventueel door deze plat (dus wanneer het bord open is, staat het scharnier ook open en ligt op de tafel) te bevestigen aan de onderkant. (misschien is het al geopperd, maar ik kon het niet vinden..)
 

SvenKranendonk

Nieuw lid
22 jan 2016
7
0
@meron, ik zal waarschijnlijk erg snel beginnen ja! En ik hoor graag wat je ervaringen zijn met het poeder! Het ziet er in ieder geval erg leuk uit.

@Klaas, ook daar heb ik over na zitten denken, maar ik ben bang dat de beits beschadigd (ik wil hem namelijk ook vervoeren. En ik wil er graag een koffer omheen maken.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ja, snap ik. Misschien dat iemand op 't forum nog briljante ideeën heeft om de scharnieren blind bevestigd te krijgen, waarbij de zichtkanten tegen elkaar liggen als het bord opgeklapt is.

Of misschien heeft het grote internet nog antwoorden. :)
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hoi Meron,
Misschien is het een idee om de twee helften los te houden, in de ene kant van die kleine supermagneetjes te lijmen en aan de andere kant natuurlijk iets van ijzer?
Scheelt ook een hoop gedoe met infrezen/verzinken van scharnieren.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Waarom niet gewoon twee losse stukken, die je met sterke magneten aan elkaar vast klikt? Dat zou prima werken en robuster zijn dan schanieren.

Het duurt nog wel even voordat ik het poeder ga gebruiken. Maar als het zover is, dan maak ik er wel een draadje over, op dit forum.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.