pallet houten tafel

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Hoi

Ik ben al een tijdje bezig met mijn 1e houtproject een koffietafel van pallethout. Het schuurwerk nadert het einde en ik vraag me af hoe ik het het beste kan verduurzamen.

Deze tafel komt binnen te staan en is gemaakt van verschillende soorten hout van bijzonder zacht tot goed non-hardhout.
Aangezien het pallethout is denk ik dat het al verduurzaamd is behoeft het dan alleen nog een lak?

zoja welke lak is zo kleurloos mogelijk dat ik de kleuren van de verschillende houtsoorten het beste tot zijn recht brengt.



Uploaded with ImageShack.us
hier het fotoalbum http://img841.yfrog.com/gal.php?g=sdc10001.jpg
als je inzoomt in imageshack zie je een veel betere foto.
 
A

Athanor

Guest
Hallo Goldigger,

Mooi dat je de resultaten van je noeste arbeid met ons deelt! Leuk project heb je onderhanden, tegelijk ook een milieubewust hergebruik van materialen.

Wat bedoel je met verduurzamen, in welk opzicht vind je dat pallethout al verduurzaamd is?

Ik gebruik voor de meubelafwerking een blanke parketlak van Glitsa. Dat is de traditionele alkydlak, maar je kunt ook voor een watergedragen polyurethaanlak kiezen, die van Koopmans bijvoorbeeld.

Succes en groet,
Fons
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Naar mijn idee/gok is al het pallethout verduurzaamd je wilt niet dat het verzwakt door aantasting, geen pallet had wormgaten of rot.

ik zit niet zo erg in dat eco / cradle to cradle ding maar het is wel een leuke extra, het is volledig massief en gaat richting de 60kg.

ik zal beiden lakken is op een proefstuk proberen. thanks
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Daar hoeft het hout niet verduurzaamd voor te zijn, dat is wat ze 'survivor bias' noemen: alleen de goeie blijven over. Je wilt niet dat een pallet te zwak is, dus gooi je hem weg als-ie begint te rotten. Dat is meestal al lang voordat ze wormgaten krijgen. Het geeft sowieso geen zin om een pallet te verduurzamen: meestal is-ie al kapot voor hij überhaupt de kans krijgt om te gaan rotten.

Arthur
 
A

Athanor

Guest
Volgens mij zijn die pallets dus niks verduurzaamd, gewoon de meest goedkope bomen gebruikt, planken uitgezaagd en met een spijkerkanon in elkaar geflanst. De europallets zijn een uitzondering, daar moet je dan ook statiegeld op betalen, maar volgens mij heb jij gebruik gemaakt van de wegwerppallets.

Overigens als de pallets verduurzaamd waren in de zin van impregneren van het hout, zou je in het geheel niet meer van milieubewustzijn kunnen spreken ;)

Fons
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
klopt ik heb 50% weggooi/ 25% sterke pallets maar geen euro / 25% euro gebruikt en blijkbaar is dus niet geïmpregneerd. Ik weet niet of het interessant is maar ik heb foto's van elke tussenstap!
(praktisch onbeperkte keuze in pallets tot me bezit.)

offtopic:
het gebruiken van 2ehands geïmpregneerd hout is wel duurzaam, het impregneren alleen niet.
Het is al gebruikt/geïmpregneerd en je hebt de keuze tussen weggooien/verbranden of hergebruik...dan is hergebruik altijd beter.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
kijk, dat vind ik wel een leuk project. wil je aub de andere fot's ook laten zien? wat voor een lijm heb je gebruikt?

rick
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Het ontwerp is ''niet'' slim de krachten zijn op tafels praktisch volledig verticaal en de planken zijn ook verticaal, hier door komt alle kracht op de verbinding.

Lijm leek mij te slap om te gebruik en de kromme holle planken zijn niet makkelijk te lijmen dus geen lijm gebruikt maar schroeven en hele lange lompe spijkers.
(je ziet geen schroeven omdat de buitenste plankenrij met mini spijkers vast zitten)


hier het fotoalbumhttp://img841.yfrog.com/gal.php?g=sdc10001.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.