Witte Berk met een interessante hout structuur

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik had bij mijn zoon hier een stuk Berk (kachelhout) meegenomen en heb er twee schalen van gedraaid, niets bijzonders, maar terwijl ik dat hout aan het draaien was viel het me op dat het plaatselijk doorzichtig was en niet over het geheel van hetzelfde dikte hout, liet ook wat ander schijnsel zien van waar het wel en waar het niet light doorlatend was.

En ook niet alleen in het kopse hout, want daar is het ook verschillend

Deze schalen zijn in een stuk afgedraaid en droog, een heeft een Tung olie finish en de andere is alleen geschuurd, daar moet Ik nog mijn sig. nog natrekken, want Ik heb het een beetje weg geschuurd om wat rauwig hout te verwijderen.

Ik zal deze veel kans in breigaren houder schalen maken denk Ik, die geschonken worden aan de breiers :D

White Birch Bowl 1.jpg White Birch bowl.jpg

White Birch bowl oiled.jpg White Birch bowl sanded only.jpg

White Birch 1.jpg White Birch.jpg

White Birch bottom 1.jpg White Birch bottom.jpg
 
P

Pel

Guest
Leo, dit is misschien iets voor een soort van schemerlampen te maken, als het hout op bepaalde plaatsen licht door laat schijnen is m.i. een mooi effect?

Groet Pel.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Leo, dit is misschien iets voor een soort van schemerlampen te maken, als het hout op bepaalde plaatsen licht door laat schijnen is m.i. een mooi effect?

Groet Pel.

Thanks Pel, Witte Berk word meestal niet groot genoeg daar voor, ze gebruiken er hier Klater hout voor, word groter en is meer doorzichtig dan Berk en mooier met slaap er in, vind Ik.

Sorry for not telling that these are made by Peter Bloch, though the name is there when you hold the arrow on it :eek:

Here is a link to his site
http://www.woodshades.com/

Peter Bloch lamp shades.jpg
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Goeden avond Leo, wat is dat prachtig! Ik zat zo even nog te denken over dat idee van schemerlampjes die je er van zou kunnen maken. En Leo toverde ze zo te voorschijn. Wonderbaarlijk mooi Leo, stuk voor stuk pronkstukken, hoe mooi de tekening van het hout wordt versterkt door het licht. Ze blijven evengoed mooi ook als iemand anders ze gemaakt heeft Leo.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Leuke post, ik wist niet dat hout zo lichtdoorlatend kon zijn! Zeer inspirerende foto's :)
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Je kunt de lichtdoorlatendheid nog aanzienlijk vergroten door de kapjes, bekertjes of theelichthoudertjes te koken in paraffine. Goed afdrogen nadien.
vr.gr. Jan Pranger.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
@jan, kun je daar wat meer over vertellen? Om dit draadje niet te kapen evt in een nieuw draadje.
Het klinkt zeer interessant, maar ik kan me er weinig bij voorstellen. Kun je die paraffine gewoon kopen? vervormt het hout niet als je het ergens in kookt? Waar doet dat dan precies met het hout?
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Thanks you all for the replies, Yes Oil makes it more translucent, vooral een olie die light van kleur is en verhard, zoals Tungolie, en paraffine zal dat ook wel doen. alhoewel Ik dat nooit gebruikt hebt.

Zoals je kunt zien hier zelfs in de bovenstaande foto’s, de schaal met de Tungolie finish laat meer light door dan de alleen geschuurde schaal.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Je kunt de lichtdoorlatendheid nog aanzienlijk vergroten door de kapjes, bekertjes of theelichthoudertjes te koken in paraffine. Goed afdrogen nadien.

Ik neem aan dat je hier paraffine'was' bedoelt (vast bij kamertemperatuur) en niet paraffineolie? De paraffine die onze oma's gebruikten om bijvoorbeeld weckflessen of jampotten hermetisch af te sluiten.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik ben aan het zoeken geweest, en de houtdraaiers die NIP draaien en doorzichtiger maken, gebruiken allemaal een polymeriserende olie, de schaal of vaas word een dag in de olie gezet (ondergedompeld) dan een dag laten drogen en dan weer in de olie, ze doen dit verschillende keren tot er een olie film in en over zit, dan laten drogen voor een maand en dan fijn schuren en polijsten.

Hier een paar foto’s van NIP hout dat dus translucent is gemaakt door vele lagen verharde olie, deze zijn gemaakt door andere hout draaiers.

NIP bowl.jpg Spalted NIP.jpg NIP.jpg Translucent NIP.jpg
 
P

Pel

Guest
Leo, prachtige kleuren en tekeningen van het hout, zorgt de olie dan tevens ook voor stevigheid van de schaal, omdat ze zo dun zijn afgedraaid?

Groet Pel.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Wat gaaf om te zien. Is het dan niet extreem brandbaar? En daardoor ook niet aan te raden als lampenkap?

De lampen kappen die wij zelf hadden, werden nooit erg warm, en wij gebruikten er 100 watt lampen in (40 jaar in gebruik), van de personen die deze kappen maken komen dezelfde gegevens, en vooral nu vele lampen LED zijn is dat nog veel minder.

Daarbij als Ik zo kijk waar ander kappen van gemaakt worden, zoal papier en plastiek soms van meerdere lagen die dus de warmte vast zouden houden, en niemand heeft daar bezwaren tegen of problemen mee.

Dat hout met een verharde olie laag wat heel veel met plastiek overeen komt is minstens zo veilig als normale kappen, je krijgt er een natuurlijke convectie die dus de verwarmde lucht verangt met onverwarmde.

Ook na al heel wat jaren met gebruik van deze soort lampen kappen is er nooit een probleem gerapporteerd dat Ik weet :).
 
Laatst bewerkt:

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Leo, prachtige kleuren en tekeningen van het hout, zorgt de olie dan tevens ook voor stevigheid van de schaal, omdat ze zo dun zijn afgedraaid?

Groet Pel.
Thanks Pel :D
Ik weet het niet Pel, Ik verwacht van minimaal, en denk dat het wel voorzichtig behandelt moet worden, alhoewel Ik daar nooit een probleem mee heb, laat het niet vallen , en laat je kleinzoon er niet op zitten, dat is er niet goed voor, heb Ik zelf gemerkt met een klein werkje dat in mijn broekzak zat, dacht er niet aan toen een kleinzoon op n’n schoot kwam te zitten, kwam er toen wel heel vlug achter :rolleyes:.

De man die de lampenkappen maakt, draait de onderste rand dikker, doe Ik zelf meestal ook met extra dun draaiwerk, maar Ik heb nog nooit een lampenkap gedraaid
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Leo, wat is de wanddikte van het hout ongeveer?

Zo ongeveer 1.5 tot 2 mm voor sommige, met een randje van dubbel dat, zo iets in die geest b ​maar soms ook niet, light aan de grote en verwachte gebruik.

Ik heb kleine dingen gedraaid die nog geen mm dik van wand waren, als het groter word is dit veel moeilijker om het niet te laten scheuren.

Miniatures.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.