Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17
    Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014

Witte Berk met een interessante hout structuur

Ik had bij mijn zoon hier een stuk Berk (kachelhout) meegenomen en heb er twee schalen van gedraaid, niets bijzonders, maar terwijl ik dat hout aan het draaien was viel het me op dat het plaatselijk doorzichtig was en niet over het geheel van hetzelfde dikte hout, liet ook wat ander schijnsel zien van waar het wel en waar het niet light doorlatend was.

En ook niet alleen in het kopse hout, want daar is het ook verschillend

Deze schalen zijn in een stuk afgedraaid en droog, een heeft een Tung olie finish en de andere is alleen geschuurd, daar moet Ik nog mijn sig. nog natrekken, want Ik heb het een beetje weg geschuurd om wat rauwig hout te verwijderen.

Ik zal deze veel kans in breigaren houder schalen maken denk Ik, die geschonken worden aan de breiers

White Birch Bowl 1.jpg White Birch bowl.jpg

White Birch bowl oiled.jpg White Birch bowl sanded only.jpg

White Birch 1.jpg White Birch.jpg

White Birch bottom 1.jpg White Birch bottom.jpg

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Leo, dit is misschien iets voor een soort van schemerlampen te maken, als het hout op bepaalde plaatsen licht door laat schijnen is m.i. een mooi effect?

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pel Bekijk Berichten
    Leo, dit is misschien iets voor een soort van schemerlampen te maken, als het hout op bepaalde plaatsen licht door laat schijnen is m.i. een mooi effect?

Groet Pel.
    Thanks Pel, Witte Berk word meestal niet groot genoeg daar voor, ze gebruiken er hier Klater hout voor, word groter en is meer doorzichtig dan Berk en mooier met slaap er in, vind Ik.

Sorry for not telling that these are made by Peter Bloch, though the name is there when you hold the arrow on it

Here is a link to his site
    http://www.woodshades.com/

Peter Bloch lamp shades.jpg
    Laatst gewijzigd door Leo Van Der Loo; 22-01-16 om 05:50.

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Goeden avond Leo, wat is dat prachtig! Ik zat zo even nog te denken over dat idee van schemerlampjes die je er van zou kunnen maken. En Leo toverde ze zo te voorschijn. Wonderbaarlijk mooi Leo, stuk voor stuk pronkstukken, hoe mooi de tekening van het hout wordt versterkt door het licht. Ze blijven evengoed mooi ook als iemand anders ze gemaakt heeft Leo.

Groet Pel.
    Laatst gewijzigd door Pel; 22-01-16 om 12:05.
    Hout wirktj.

Leuke post, ik wist niet dat hout zo lichtdoorlatend kon zijn! Zeer inspirerende foto's
    Tijd voor een ''wijze'' quote:
    ''Alleen de domme ruimen op, de geniën overzien de chaos...''

Je kunt de lichtdoorlatendheid nog aanzienlijk vergroten door de kapjes, bekertjes of theelichthoudertjes te koken in paraffine. Goed afdrogen nadien.
    vr.gr. Jan Pranger.
    http://www.arstorno.nl [b:3c68c353]"hout-vormen"[/b:3c68c353]

@jan, kun je daar wat meer over vertellen? Om dit draadje niet te kapen evt in een nieuw draadje.
    Het klinkt zeer interessant, maar ik kan me er weinig bij voorstellen. Kun je die paraffine gewoon kopen? vervormt het hout niet als je het ergens in kookt? Waar doet dat dan precies met het hout?

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Thanks you all for the replies, Yes Oil makes it more translucent, vooral een olie die light van kleur is en verhard, zoals Tungolie, en paraffine zal dat ook wel doen. alhoewel Ik dat nooit gebruikt hebt.

Zoals je kunt zien hier zelfs in de bovenstaande foto’s, de schaal met de Tungolie finish laat meer light door dan de alleen geschuurde schaal.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jan pranger Bekijk Berichten
    Je kunt de lichtdoorlatendheid nog aanzienlijk vergroten door de kapjes, bekertjes of theelichthoudertjes te koken in paraffine. Goed afdrogen nadien.
    Ik neem aan dat je hier paraffine'was' bedoelt (vast bij kamertemperatuur) en niet paraffineolie? De paraffine die onze oma's gebruikten om bijvoorbeeld weckflessen of jampotten hermetisch af te sluiten.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Ik ben aan het zoeken geweest, en de houtdraaiers die NIP draaien en doorzichtiger maken, gebruiken allemaal een polymeriserende olie, de schaal of vaas word een dag in de olie gezet (ondergedompeld) dan een dag laten drogen en dan weer in de olie, ze doen dit verschillende keren tot er een olie film in en over zit, dan laten drogen voor een maand en dan fijn schuren en polijsten.

Hier een paar foto’s van NIP hout dat dus translucent is gemaakt door vele lagen verharde olie, deze zijn gemaakt door andere hout draaiers.

NIP bowl.jpg Spalted NIP.jpg NIP.jpg Translucent NIP.jpg

Forum Rechten