De liefde voor het maken van mooie instrumenten

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik weet nog niet of dit echt zo leuk is. Het lijkt wel verdomd veel op een ivoren slagtand die gebruikt wordt voor dit doel.
Dit willen wij toch niet promoten of bejubelen?
 
P

Pel

Guest
Pieter, ik neem aan dat deze vakman en groot kunstenaar, er geen illegale activiteiten op na houd, de hoorn die de man verzaagd kan toch zeker van een dier afkomstig zijn wat op natuurlijke wijze is dood gegaan? Hij is en blijft een vakman die er steeds minder zijn door allerlei wetten en het altijd op geheven vingertje dat mag niet. Of dat ze niet meer aan hun materiaal kunnen komen omdat ze dat liever wettelijk laten vernietigen door destructie bedrijven.

Groet Pel.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Er is geen enkele geldige reden om tegenwoordig nog ivoor te gebruiken, er zijn meer dan voldoende goede alternatieven. In het onderhavige geval dient het puur als decoratie dus dan kan een goede kunststof al helemaal prima als vervanging dienen. De vakman/ambachtsman kan ook met die alternatieven een degelijk en mooi stuk werk leveren, daar is geen ivoor voor nodig. Er is geen enkele toepassing waar ivoor niet vervangbaar is voor een goede kunststof.

Het maakt ook niet zoveel uit waar het ivoor vandaan komt. Nog niet zo lang geleden is aangetoond dat één kilo legaal ivoor (dierentuindieren, olifanten in beschermde gebieden waarvan de hoorn wordt afgezaagd onder verdoving, oude biljartballen etc) aan de bron ineens drie kilo ivoor aan de eindgebruikerskant is geworden, keurig voorzien van de nodige certificaten... Illegale handel, waarvoor beschermde dieren worden afgeschoten (als ze mazzel hebben) of worden vergiftigd of gestrikt (en een werkelijk gruwelijke dood sterven).

De arme sukkels die het eigenlijke stropen doen zijn voor het overgrote deel straatarme locals die aangezet worden door de (tussen) handel. Zij nemen de risico's en zijn zich ook meestal niet bewust van de misdaad die ze plegen. De prijs die zij krijgen is laag zodat de handel zeker weet dat ze een maand na de betaling weer moeten gaan stropen om hun bestaan te kunnen financieren. De handelaren zijn hier de grote criminelen maar vlak ook de bewerkers niet uit. Er zijn maar heel weinig mensen die niet weten dat er (olifanten EN mensen) -bloed kleeft aan ivoor! Met die wetenschap is het kopen en bewerken van ivoor met of zonder certificaat in mijn ogen misdadig, ambachtsman of niet.

Groets, Rob.

PS: neemt niet weg dat de cellobouwer een vakman pur sang is, daar heb ik wel degelijk respect voor!
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Rob, bedankt voor je ondersteuning. Ik had het niet beter kunnen verwoorden.
Pel, dat opgeheven vingertje hoort hier pertinent thuis. Er is en hoort 0-tolerantie te zijn op dit gebied.
Jaap, ik stel voor dat je dit draadje van het forum afhaalt.
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
314
61
Mooi werk of niet, ik ben het eens met O Peatey dat het gebruik van ivoor, al was het door Stradivarius hemzelve, nergens een podium verdient.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
"The decorations of the body are made of fossil Mammoth Ivory."

Daar heb ik overheen gekeken c.q. geluisterd. Hoewel ik persoonlijk ook bezwaar heb tegen het gebruik van fossiel ivoor (het gaat me te ver om hier uit te leggen waarom) is de cellobouwer dus wel degelijk goed bezig. Resteert het respect voor zijn vakmanschap.

Goed dat je er even op wees, Woruta, dank.

Groets, Rob.
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Hoi Rob, en anderen,
De herkomst van het ivoor werd in het filmpje niet genoemd, maar ik heb de website van de bouwer opgezocht en vond daar deze tekst.

Of dat het "okay" maakt, weet ik niet precies. Had me tot vandaag niet gerealiseerd dat deze fossielen hiervoor worden gebruikt. Ik begrijp dat door de opwarming van de aarde, dergelijke fossielen gemakkelijker toegankelijk zijn. Als dat betekent dat we alle levende dieren dan met rust laten, lijkt me dat goed. Alleen ik twijfel of dat ooit gaat gebeuren...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.