Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13

De liefde voor het maken van mooie instrumenten

Laatst gewijzigd door jaap; 20-01-16 om 09:10.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Prachtig. Onbereikbaar. Ik kan ernaar blijven kijken

mvg
    klaas0639

Prachtig vakwerk. Zo'n filmpje is weer genieten.

Ik weet nog niet of dit echt zo leuk is. Het lijkt wel verdomd veel op een ivoren slagtand die gebruikt wordt voor dit doel.
    Dit willen wij toch niet promoten of bejubelen?
    Groet,
    Pieter

www.houtdraaien.com

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Pieter, ik neem aan dat deze vakman en groot kunstenaar, er geen illegale activiteiten op na houd, de hoorn die de man verzaagd kan toch zeker van een dier afkomstig zijn wat op natuurlijke wijze is dood gegaan? Hij is en blijft een vakman die er steeds minder zijn door allerlei wetten en het altijd op geheven vingertje dat mag niet. Of dat ze niet meer aan hun materiaal kunnen komen omdat ze dat liever wettelijk laten vernietigen door destructie bedrijven.

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Er is geen enkele geldige reden om tegenwoordig nog ivoor te gebruiken, er zijn meer dan voldoende goede alternatieven. In het onderhavige geval dient het puur als decoratie dus dan kan een goede kunststof al helemaal prima als vervanging dienen. De vakman/ambachtsman kan ook met die alternatieven een degelijk en mooi stuk werk leveren, daar is geen ivoor voor nodig. Er is geen enkele toepassing waar ivoor niet vervangbaar is voor een goede kunststof.

Het maakt ook niet zoveel uit waar het ivoor vandaan komt. Nog niet zo lang geleden is aangetoond dat één kilo legaal ivoor (dierentuindieren, olifanten in beschermde gebieden waarvan de hoorn wordt afgezaagd onder verdoving, oude biljartballen etc) aan de bron ineens drie kilo ivoor aan de eindgebruikerskant is geworden, keurig voorzien van de nodige certificaten... Illegale handel, waarvoor beschermde dieren worden afgeschoten (als ze mazzel hebben) of worden vergiftigd of gestrikt (en een werkelijk gruwelijke dood sterven).

De arme sukkels die het eigenlijke stropen doen zijn voor het overgrote deel straatarme locals die aangezet worden door de (tussen) handel. Zij nemen de risico's en zijn zich ook meestal niet bewust van de misdaad die ze plegen. De prijs die zij krijgen is laag zodat de handel zeker weet dat ze een maand na de betaling weer moeten gaan stropen om hun bestaan te kunnen financieren. De handelaren zijn hier de grote criminelen maar vlak ook de bewerkers niet uit. Er zijn maar heel weinig mensen die niet weten dat er (olifanten EN mensen) -bloed kleeft aan ivoor! Met die wetenschap is het kopen en bewerken van ivoor met of zonder certificaat in mijn ogen misdadig, ambachtsman of niet.

Groets, Rob.

PS: neemt niet weg dat de cellobouwer een vakman pur sang is, daar heb ik wel degelijk respect voor!
    "I may be left handed but I am always right"

Rob, bedankt voor je ondersteuning. Ik had het niet beter kunnen verwoorden.
    Pel, dat opgeheven vingertje hoort hier pertinent thuis. Er is en hoort 0-tolerantie te zijn op dit gebied.
    Jaap, ik stel voor dat je dit draadje van het forum afhaalt.
    Groet,
    Pieter

www.houtdraaien.com

Mooi werk of niet, ik ben het eens met O Peatey dat het gebruik van ivoor, al was het door Stradivarius hemzelve, nergens een podium verdient.

Mij is vooral het penseel van de schilder opgevallen: 4:34 "fit for school and hobby"

Wat ie ook gebruikt, het is wel met een grote mate van vakmanschap verwerkt.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten