Makita Vietnam namaak?

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ff een vraagje, ik ben op dit moment in Vietnam en daar zie ik een makita kantenfrees (deze http://m.makita.nl/machine/3707f.html) voor omgerekend zo een 52 euro. Nu lijkt dit bijna te mooi om waar te zijn, zo goed zelfs dat ik me afvraag of er namaak machines bestaan? Zeg maar als namaak kleding. Hij ziet er echter uit als een echte makita en voelt goed aan zoals die ook in nederland aanvoelen. Wat ik weet is dat batterijen nagemaakt worden maar van machines zelf heb ik het nog nooit gehoord.

Wat ik wel weet is dat bij makita de garantie niet overal geldig is, maar daar kan ik wel meeleven.

Iemand ervaring met namaak machines of er uberhaupt ooit van gehoord?
 

bartos

Actieve deelnemer
10 mrt 2012
113
10
Flevoland
www.cashbackxl.nl
Het kan ook nog dit model zijn dan is het prijsverschil al minder opvallend:
https://www.klium.nl/makita-3709-ka...epcqHLd-qM2_MvbXGq35VLtC0G3w9aU2BHBoCKXjw_wcB

Maar ja ook de machines zelf worden na gemaakt:
http://www.makita.nl/page/6/274/behoed-je-voor-namaak.html

Kom zelf ook vaak in azie. En neem van alles mee terug. En namaak machines zie je eigenlijk alleen bij de straat verkopers. Als het een reguliere verkoper is. Met een gewone een gereedschapswinkel met ook andere merken en groot assortiment zal het voor 99% zeker een originele zijn. Ik koop zelf niks van de winkeliers met slechts 3-5 stuks elektrisch gereedschap.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ja het is denk ik meer dat model als jij toont bartos. Ik had hem ff snel van de site geplukt om al voorbeeld te geven. En inderdaad het is een gereedschapswinkel. Bosch blauw, makita, maktec (de excenter schuurmachine van hun voor iets meer dan 30 euro) en nog paar onbekende merken. Ze hebben in ieder geval teveel om allemaal mee te nemen in de koffer :rolleyes:
 

bartos

Actieve deelnemer
10 mrt 2012
113
10
Flevoland
www.cashbackxl.nl
Dan is het gewoon een originele denk ik dus mee nemen dat ding ;)

Het prijsverschil is niet zo heel groot. Af en toe zijn vergelijkbare machines van makita of mactec voor ongeveer 70,- in engeland of duitsland verkrijgbaar. Je hebt alleen geen garantie via de NL importeur.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Lekker hoor vietnam !
Springrols koffie en goedkope elektrische apparatuur
Kan je zo een container mee vullen
Kan je ons ook een container opsturen ?
Vergeet de koffie niet , mooie crossover tussen cacao en koffie zeker met gecondenseerde melk erg lekker
Veel plezier daaro
 

Gobert

Actieve deelnemer
12 feb 2015
170
0
Omgeving Arnhem
Het kan origineel zijn, maar het hoeft niet. Ze maken tegenwoordig alles na, zelfs cruciale vliegtuigonderdelen (met alle safety issues van dien).
En aangezien China duur aan het worden is en er steeds meer aandacht komt voor IE rechten outsourced China steeds meer goedkope en nepproductie naar Vietnam.
Maar, ik zou het zeker proberen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Vaak passen fabrikanten hun prijzen aan,aan het besteedbaar inkomen in een land. Dan hebben ze minder marge,maar wel marktaandeel.
Groeit de economie in zo'n land en stijgen de lonen,dan worden de machines ook duurder.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Bedankt voor de antwoorden. Ik had er eigenlijk wel een goed gevoel over maar ik vroeg me voornamelijk af of iemand ooit van namaak machines gehoord had ;). Ik zal van de week als ik er langs ga om hem aan te schaffen waar die gemaakt is. Niet dat dat veel zegt, Makita heeft fabrieken over de hele wereld (http://www.makita.biz/company/abroad.html) Laat ik ook meteen ff weten welk model het nou precies was haha. En van de garantie, achja, die machines zijn niet zo heel ingewikkeld en onderdelen zijn los verkrijgbaar dus mocht het gebeuren, dan kan ik hem zelf wel fixen denk ik. Ik denk dat ik daar wel uitkom met een exploded view. Buiten dat, het is een hobby machine, zal niet heel vaak gebruikt worden en er zal voornamelijk een R2 kwartrond frees in zitten. Ik heb ook een Bosch GFK 600 waar ik de uitbreidingsonderdelen van wil aanschaffen.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Let wel op wat je invoert in Nederland.
Is het nep, dan heb je een probleem.
Is het echt, dan mag het een bepaalde waarde niet overstijgen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Wat Chevy66 al zegt; de prijs in zo'n land ligt natuurlijk lager door oa minder btw, andere marges voor de tussenhandel, afstand is korter dus vervoer goedkoper en misschien wel produktiecapaciteit in de buurt?
Voor die prijs zou ik het zeker wagen als je de machine bekijkt en het gevoel goed is, kijk vooral naar afwerking in de details denk ik.
Je bent ondertussen weg uit Nieuw Zeeland en belandt in Vietnam, wel een verschil in cultuur en levensstandaard.
Als je nou 'ns een paar leuke foto's schiet die direct of indirect met bomen, hout of zo te maken hebben plaats dan wat als je wilt.
Veel plezier in Vietnam, dacht trouwens dat je eerst door zou gaan naar Vanuatu want dat ligt wat meer in de buurt vanaf Nieuw Zeeland dacht ik?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Let wel op wat je invoert in Nederland.
Is het nep, dan heb je een probleem.
Is het echt, dan mag het een bepaalde waarde niet overstijgen.

Mwoah, je mag €430 van buiten de EU invoeren als je het zelf meeneemt, daar kan je nog wel wat masjientjes voor meenemen. Extra koffer boeken en goan! :D

Wel de bonnetjes goed bewaren.. ;)
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Het is inderdaad de 3709 en er zit een stickertje op met "genuine Makita".

Willem, Vanuatu zit er al weer op. Zijn we maar elf dagen geweest. Machtig mooie eilanden groep. En eigenlijk jammer dat we er te kort zijn geweest. Ik ben net klaar met een WWOOFing werkplek. Twee bedden en een bureau uit steigerhout gemaakt, zal wel morgen de laptop aan slingeren en wat fotos plaatsen van het resultaat en van wat bomen en bosjes die we onderweg zijn tegengekomen.

Rizz, mn ouders komen me opzoeken in drie dagen en die blijven drie weken. Alhoewel ze het nog niet weten mogen hem mee terug nemen haha.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Split het ff op in drie delen; de eerste Vanuatu. Erg mooi land met vriendelijke mensen. Jammer dat de afstand te groot is om er te komen vanuit Nederland voor een twee weeks vakantie. Ben op 2 van de 83 eilanden bezocht. Efate met Port Vila (hoofdstad) en Tanna, met de machtige vulkaan mt Yasur. Je kan op de krater van de vulkaan lopen, maar toen ik er was, was het te bewolkt om ook maar een greintje lava te zien. Het geluid wat die vulkaan maakt is trouwens wel erg indrukwekkend om te horen.

DSC_0151.jpg
DSC_0138.jpg
DSC_0073.jpg
DSC_0024.jpg
DSC_0003.jpg
DSC_0253.jpg
IMAG0959.jpg
IMAG0975.jpg
IMAG0977.jpg
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Deel 2; Vietnam. De fotos van de werkplaats zijn van de lokale houtbewerker. Weinig machines en rommelig, maar het zag er aardig uit wat hij maakte. De fotos van de struiken en bomen zijn voornamelijk van Cat Ba national park. Leuke wandeling van een aantal kilometer met een lekkere beklimmingen en dalingen. De temple is de Bai Dinh tempel in de buurt van Ninh Binh. Ik ben niet zo zeer geinteresseerd in het geloof, maar wat ik altijd top vind aan tempels (en kerken) is het ontwerp wat ze toepassen. Ik vind het prachtig. Let vooral op het lijnen spel in de ramen op de foto met het bankje. Geweldig.

IMAG1131.jpg
IMAG1132.jpg
DSC_0726.jpg
DSC_0693.jpg
IMAG1107.jpg
DSC_0313.jpg
DSC_0331.jpg
DSC_0315.jpg
DSC_0314.jpg
DSC_0089.jpg
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Deel 3; Om wat tijd te rekken terwijl ik op mijn ouders wacht ben ik gaan HelpXen (lang verhaal kort, is dat je voor een paar uur per dag werk kost en inwoning terug krijgt) in de buurt van Ninh Binh. Een guesthouse die zo een twee jaar geleden gestart zijn met het bouwen van nieuwe bungalows en daarvan nog steeds het interieur moet doen. Omdat een van de eigenaren duits is willen ze er een Europees tintje aan geven en daardoor duurt het net even allemaal wat langer dan gepland.
Eerst maar naar de houthandel, een palettenboer die pallets uit elkaar trekt en de planken ervan verkoopt. Scheelt mij weer dat rotwerk te doen. 'Echte' houthandels zijn er wel maar het vochtgehalte is schijnbaar nog zo hoog dat gegarandeerd de boel gaat werken, kromtrekken en dus eerst nog gedroogd moet worden. Eens bij de houthandel de planken uitgezocht en voor zo een 120 planken is omgerekend zo een 50 euro betaald. Werden we ook nog uitgenodigd voor de lunch dus ik vond het allemaal mooi. Die 'grote' zaagtafel op een van de fotos is de zaagtafel van die houtboer.
Als eerst maar eens een simpel tafelzaagje in elkaar gespijkerd wat de klus wat makkelijk ging maken. Ook een afkortslede gemaakt de langs de zijkant van de tafel glijdt. Met wat voorzorg en concentratie op het werk een prima geheel.
Plankjes gezaagd, het ruwe en de troep die erop zat eraf geschuurd en in elkaar geschroefd. Twee laden op wielen onder elk bed voor extra opberg ruimte (ja klopt, de lade achterin de hoek is lastig bereikbaar maar dit heb ik gedaan omdat als ze ooit de bedden een andere opstelling willen geven de lade wel bereikbaar is) en de een achterwand/ vensterbank omdat in de hoek van de bungalow een steunpaal staat wat ervoor zorgt dat het bed een cm of 12 van de muur afstaat. Dit gaf meteen de oplossing om een stopcontact te verplaatsen zodat deze makkelijker bereikbaar was. Dit leek me wel een schappelijke oplossing. Het eindresultaat mag er wezen als ik mezelf beoordeel.

IMAG1127.jpg
IMAG1122.jpg
IMAG1145.jpg
IMAG1147.jpg
IMAG1164.jpg
IMAG1150.jpg
IMAG1168.jpg
IMAG1169.jpg
IMAG1170.jpg
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Leuke foto's Renault. ik ben twee keer in Vietnam geweest, dus herken veel. Veel plezier daar!
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Leuk om wat foto's te zien, geeft een goede indruk zo.
Die boomhut aan het strand op Vanuatu ziet er heel aanlokkelijk uit, wat een relaxte plek om een zonsondergang te zien!
Toevallig was hier vorige week in het programma reis naar het einde van de wereld een presentatrice die een week bij een stel op een afgelegen eiland van Vanuatu verbleef.
Was ook mooi om te zien trouwens.
Ik heb jaren geleden wel'ns gelezen dat Vanuatu een soort van belastingparadijs is.
Het gereedschap is duidelijk wat behelpen, je moet er wat van maken en improviseren.
Uiteindelijk hele functionele bedden zo met die lades.
Zo'n tempel is wel indrukwekkend wat je zegt.
Al die details in de ramen en het dak, erg mooi!
Wat dat betreft kunnen ze in het Oosten er wat van.
Klinkt niet slecht trouwens; een paar uur werk per dag tegen kost en inwoning.
Wat ik me nog een beetje afvroeg; je werkt tegen kost en inwoning maar als je zo de halve wereld rondreist dan gaat het toch wel in de papieren lopen lijkt me?
En loop het nou allemaal via wwoofing of zijn er nog meer van die sites?
Veel plezier met je verblijf daar verder en later op naar Hawaï geloof ik?
Ga je daarna nog verder de Pacific door?

Groet Willem
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ja, van Vanuatu was ik echt onder de indruk! Of het een belastingparadijs is, geen een idee. Maar een paradijs is het zeker;)

Nou, met die tempel houdt het ook wel op hoor. Mensen worden hier (Vietnam) niet echt geschoold (op een paar na) en dat zie je ook terug. In elk gebouw is wel een waterleiding die lekt of wat dan ook. Alles wordt van vader op zoon geleerd met behulp van de buurman zullen we maar zeggen. Waar ik wwoofde was ik opzoek naar een handschaaf, niet te vinden want, waarom zou je in godsnaam een handschaaf gebruiken als een elektrische schaaf beter sneller en efficiënter is? Ik heb ook even gewwoofd op Phu Quoc Island. Daar hadden ze een resort waar ze een restaurant hadden gebouwd door een 'aannemer' van houten palen cq balken. De eerste keer dat die gebouwd werd is die voordat die af was al omgewaaid. Tweede staat nog steeds, maar je eet niet echt lekker als je er onder zit zullen we maar zeggen. Als je goed kijkt is het het allemaal net niet, behalve in zulke tempels dan.

Je hebt inderdaad meerdere sites, bijvoorbeeld helpx en workaway en als je zoekt vind je denk ik nog wel meer. Sommige plekken zijn echt leuk en andere zien je gewoon als goedkope arbeidskrachten. Ik doe het niet altijd, soms hoor je viavia een goede plek en dan is het wel interessant. Of zo een reis in de papieren loopt? Geen idee, ik heb een week geleden eens opgeschreven hoeveel ik kwijt was voor alle vluchten (brussel > Kenia > zuidafrika > nieuw zeeland > Vanuatu > Vietnam > Hawaii > California > miami en terug naar huis) in totaal goed voor iets minder dan 4000 euro. En dat is het geld het zeker waard. In nieuw zeeland heb ik acht maanden gewerkt wat de bankrekening waar deed vullen. Anders dan dat, ik denk dat mijn gemiddelde maandelijkse uitgaven minder zijn als de gemiddeld persoon in Nederland. Je wordt als je op deze manier heel bewust van je uitgave haha. Buiten dat, die afgelopen twee weken dat ik gewwoofd heb in Ninh Binh heb ik over die hele periode 10 euro uitgegeven aan wat snacks. En nee, ik word er dus niet rijker van en mn spaarrekening wordt met de week minder maar ik heb het er graag voor over. Bovendien; aangezien ik nul (studie)schulden heb, heb ik meer op mn bankrekening staan dan de gemiddeld persoon die net universitair is afgestuurd en nog met alles gaat beginnen.

Ik heb al een beetje antwoord gegeven op je vraag; maar na twee weken Hawaii, twee weken California (ik wil enorm graag naar Yosemite en death valley) daarna een week miami (inclusief een 3daagse festival cruise naar de bahamas) en dan even naar Nederland om ff hallo te zeggen en dan hoe het er nu naar uitziet naar Australie, daar een jaartje (of meerdere) verblijven. Ik ben erg tevreden met deze levensstijl.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.