Spuiten van meubels

Bouwerij

Nieuw lid
17 jan 2016
7
1
Ik ben van plan een HVLP systeem aan te schaffen. Ik zit te denken aan de Earlex HV5500. Het lijkt me voor een beginner als ik een aardig systeem zonder dat ik meteen weer een hoop geld hoef uit te geven.
Met enige regelmaat krijg ik de opdracht een meubel te maken voor iemand (zo'n 3x per jaar), maar het mooi schilderen blijft een opgaaf. Zeker watergedragen. Nu weet ik dat spuiten ook niet zomaar gebeurd is. Ik heb het al wel een keertje geprobeerd... en voordat ik dan toch weer geld uitgeeft voor weer een nieuw apparaat een paar vragen aan de wat meer ervaren personen:


Is het zo dat wanneer ik een meubel (bijv. een kast) maak, ik deze dan weer uit elkaar moet schroeven om alle delen apart te spuiten? Of is het te doen om het meubel in elkaar te laten zitten en het op die manier te spuiten? Dat lijkt mij namelijk wel lastig met de binnenkant van een klein kastje.
Als ik bijv. een bank op maat in een erker maak, is het dan redelijkerwijs te doen om deze (deels) ter plaatse te spuiten? Of gaat de nevel overal in of op? Een vloer afdekken en de meubels in de buurt is geen probleem, maar als uiteindelijk blijkt dat ik dan ook de wanden opnieuw moet sauzen...
Is er een site waar ik een beetje een idee kan krijgen van de (beginners) techniek?


Dank jullie wel alvast voor de antwoorden!


Groet, Maarten Paul
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Zelf heb ik deze. http://www.verfspuitwinkel.nl/product/827/graco-easymax-wp-ii-airless-accu-verfspuit. Redelijk eenvoudig schoon te maken. Wel alles afplakken/afdekken ivm spuitnevel (maar dat heb je volgens mij bij elke spuit)
Eerste keer thuis gebruikt. 5 deuren en kozijnen gespoten en voor de eerste keer was ik uiterst tevreden. Geen enkele druiper/zaker op de deuren en slechts twee druppeltjes op de kozijnen (te dik gespoten) in een laag dekkend (sigma spuitverf).
Je gebruikt wel veel meer verf dan met de kwast of roller. Tijd een 20 minuten spuiten. Afplakken/afdekken in de woning duurde wel een uur of twee.
 

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
199
5
naarden
inwendige ruimtes ( binnenkant kasten etc.) zijn erg lastig te spuiten ivm terugslag lucht. Mooiste blijft toch in elkaar zetten, passen, uit elkaar halen en spuiten in een geconditioneerde ruimte. Spuiten op locatie doen wij ook regelmatig maar dan airless of airmix ( verwarmd), dat gaat relatief goed met speciale spuitlakken op waterbasis: hoge laagdikte en nauwelijks kans op zakkers.
 

Bouwerij

Nieuw lid
17 jan 2016
7
1
Mmm, dank voor de antwoorden. Het geeft wel enig inzicht in de werkwijze, al ben ik er nog niet helemaal uit.

Ik moet spuiten in mijn niet al te grote werkplaats en daar zaag en schuur ik ook (stof). Dat betekend dus eerst flink schoonmaken/stofzuigen en afdekken begrijp ik nu. Ik zie het toch niet zo voor me om eerst een meubel te maken, deze dan weer uit elkaar te halen (dus weinig delen lijmen), de losse onderdelen te spuiten (daar heb je dan best veel ruimte voor nodig als je alle zijden in een keer wil doen) en na het drogen de delen weer in elkaar te schroeven.
Ik kan me voorstellen dat je uiteindelijk toch deels met een kwast in de weer gaat voor de kleine hoekjes en binnenkant van kasten. Een voordeel is natuurlijk dat dit vaak niet de meest in het oog springende delen zijn... Nadeel is dan wel weer dat je met beide systemen in de weer bent.

Als ik het doe neig ik naar de aanschaf van de Hv5500. Deze heeft goede reviews voor de prijs. Hij is te bestellen in Engeland voor €247,- excl BTW, incl verzenden. Dat valt wat mij betreft dus nog wel mee. De importeur in NL van Earlex gaf mij een aanbieding voor de HV6900. €375,- excl BTW, met extra naald (Dat lijkt niet duur voor de grote broer van de 5500, normaal zo'n €700,-).
Nog één vraagde dan; Is voor €125,- verschil, een 3-traps turbine en een vermogen van 1100W tegenover 650W veel beter? Ofwel, heb ik daar wat aan?

Dank, Maarten Paul
 

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
199
5
naarden
meer capaciteit is altijd goed; je kunt dan "zwaardere" of minder verdunde verven verspuiten en dus hogere laagdikte halen.
Probeer het eerst met grondverf een beetje netjes te krijgen; dan weet je waar de valkuilen zitten bij het afspuiten!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.