Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

Gezocht: schaafonderdelen nooitgedagt no 4

Via marktplaats heb ik een nooitgedagt no4 gekocht om op te knappen en vervolgens te gebruiken. Nu blijkt dat schroefdraad in de messing 'stelmoer' niet recht geboord/getapt is zoals is te zien op de tweede foto. Als gevolg hiervan slingert de 'stelmoer' en is afstellen van de beiteldiepte bijna niet te doen.
    Is er iemand die nog een messing 'stelmoer' over heeft of weet waar ik er een zou kunnen kopen?

WP_20160119_005.jpg

WP_20160119_007.jpg
    Groeten, Ruurd
    Laatst gewijzigd door Ruurd.A; 19-01-16 om 16:54.

Misschien is het alleen op mijn laptop maar ik zie de afbeeldingen niet
    Tijd voor een ''wijze'' quote:
    ''Alleen de domme ruimen op, de geniën overzien de chaos...''

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2015
    Ik zie ook geen afbeeldingen. Als je een Stanley schaaf liggen hebt, probeer eens of de stelmoer verwisselbaar is met de Nooitgedagt (is tenslotte een Stanleykloon). Indien het past, hoef je niet specifiek naar Nooitgedagtstelmoer te zoeken. Ik weet het, het is frustrerend als een onderdeeltje niet meer werkt, want je wil natuurlijk zo snel mogelijk schaven.

Hopelijk zijn de afbeeldingen nu wel zichtbaar.
    Een stelmoer van een stanley past niet de schroefdraad van de nooitgedagt heeft een kleinere diameter, de diameter inclusief schroefdraad is 6,3 mm.

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2015
    Jup, afbeeldingen zijn zichtbaar. De onderdelen zijn inderdaad niet uitwisselbaar tussen Stanley en Nooitgedagt:
    http://www.woodworking.nl/showthread...stalen-schaven
    Dus beste oplossing is iemand vinden met een onvolledige Nooitgedagt nr.4. Ik had overlaatst ook een Stanley nr.4 waarvan het boutje waarop de stelmoer draait beschadigd was. Ik ben hier op het forum geholpen geweest. Je zou ook eens kunnen horen bij Ducotools of ze toevallig onderdelen liggen hebben.

Ik heb een Nooitgedagt no4, evt voor de verkoop. Dit 'evt' is omdat het lipje van de dekbeitel lam is met gevolg dat deze niet genoeg klemkracht heeft om de beitel naar beneden te houden. Op zich zou ik dit kunnen maken maar daar gaat weer tijd inzitten wat ik niet heb...

Mocht je interesse hebben mag je een PB sturen. Ik hoef niet de hoofdprijs hoor en ik ben ook wel in voor ruilhandel

Let me know!

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2015
    Hey Ruurd,
    heb je al een oplossing gevonden?

Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2010
    Hallo Ruurd,

Als ik de foto's bekijk denk ik eerder dat het draadeindje krom is! Als het gat scheef in de stelmoer zit gaat hij met draaien niet slingeren! Waarschijnlijk klemt het draadeind in de moer en gaat hij als je de stelmoer gebruikt, draaien in de kikker. bij een krom draadeind gaat de moer dan slingeren.
    Oplossing draadeind richten en eerst vastzetten in de kikker. Of als het m6 is, vernieuwen. M6 linkse draad is normaal verkrijgbaar als bout of draadeind.

groeten, Ernie

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2015
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ernie Bekijk Berichten
    Als ik de foto's bekijk denk ik eerder dat het draadeindje krom is!
    Nu je het zegt. Maar hoe plooi je zoiets terug recht zonder de draad te beschadigen?

In de bankschroef met een houten blokje aan weerskanten van het draadeind? Het draad drukt in het zachte hout en met genoeg druk buigt het draadeind uiteindelijk echt wel de goede kant op.

Forum Rechten