Uitzetten hout

maarten boot

Nieuw lid
20 jul 2010
2
0
Hallo,
Ik ben voor de 2e zomer bezig om mijn stalen grachtenboot in Amsterdam op te knappen. Vorig jaar heb ik al het laswerk gedaan, en de bodem nieuw in de verf gezet. Dit jaar wil ik de boven en binnekant in de verf zetten, en de houten vlonders en banken doen. Het mooiste lijkt mij om zo min mogelijk naden in de vloer te hebben. Daarom wil ik 2 op maat gemaakte multiplex platen op de vloer leggen, en van het zelfde materiaal de banken maken. (watervast gelijmt)

De vloer opp. is maximaal 1,25m breed en 4,02m lang. Ik heb gezocht naar hoeveel multiplex uit kan zetten, maar kon geen exacte getallen vinden. Weet iemand of te berekenen is hoeveel dit hout bij een hoge luchtvochtigheid uit kan zetten? Of anders een advies over hoeveel cm ik per kant vrij moet laten. Is 2 x 1cm (1cm per zijkant) voldoende?

Groet,
Maarten
 

tuoh

Oud hout
Enkele millimeters speling per kant is ruim voldoende.
Een heel plezante eigenschap van multiplex is de zeer geringe werking in lengte en breedte van de plaat, de dikte dat is wat anders.
Zorg er zeker voor dat alle kopse kanten van de platen goed beschermd worden door verf of iets dergelijks, eens de kopse kanten met water in contact komen is er geen houden meer aan, de randen zwellen dan dat het een lust is.

Kies ook voor multiplex opgebouwd uit een edele houtsoort, Mahonie, Okumé, etc.... het is niet voldoende om voor een watervaste verlijming te kiezen, ook de gebruikte houtsoort van zowel dekfineer als binnenlagen moet wel een bepaalde duurzaamheid bezitten.

Gebruik nooit betonplex voor een dergelijke toepassing, die platen kunnen hoegenaamd niet tegen waterinfiltratie, de toegepaste fineren zijn in het beste geval van Berk, en dat is geen duurzame houtsoort.
90% van deze platen komt tegenwoordig uit China :( de kwaliteit hiervan is zeer bedroevend.

Ook multiplex met een dekfineer in Lauan valt te mijden, de platen beginnen binnen enkele maanden al te delamineren, zelfs behandeld met epoxy valt dit verschijnsel niet te stoppen.
Heel goede platen voor dergelijk toepassingen zijn van Bruynzeel, ze kosten wat maar de kwaliteit is top.


Mvg,

André
 

paulv

Actieve deelnemer
3 mei 2009
98
1
Oud Loosdrecht
inderdaad bruynzeel suprahecht zijn de beste.
Iets goedkoper en nog steeds goed zijn Jumbo mahonie marineply.


Attached files
 

maarten boot

Nieuw lid
20 jul 2010
2
0
Bedankt voor de snelle en heldere reacties!
Ik heb net het hout gekocht en ben bijna klaar met zagen. Bij de Nijhof in Baarn verkochten ze helaas geen bruynzeel suprahecht.
De "mahonie marineply" waren mooi, maar wel (2x) 330,- voor 18 x 2500 x 1250 Ik geloof dat m'n boot op dit moment nog minder waard is, dus heb een goedkoper okoume-type gekocht voor 115,- per 18 x 2500 x 1220.
De vlonders moeten op het breedste stuk 1210 zijn, dus dat kwam goed uit.

Alleen wil ik de vlonders mooi donker laten glimmen. Moet ik dan voor het lakken nog een andere laag aanbrengen? (De kerven van het hout mogen zichbaar blijven)
En hoeveel lagen moet ik aanbrengen?
En klopt het dat ik de onderkant niet moet lakken zodat de plank via die kant z'n vocht kwijt kan? "kan ademen"? Of krijg ik daar dan schimmelvorming?

Groet, Maarten
 

tuoh

Oud hout
Wil je een kleurtje op de platen, dan eerst kleuren met beits en daarna enkele laklagen erop. Wel enkel aan bovenzijde en zijkanten.

Onderzijde best in de gekookte lijnolie zetten of een mengsel van houtteer en rauwe lijnolie, het hout moet inderdaad kunnen ademen, anders komen er problemen van ( bij houtscheepsbouw)

Een andere mogelijkheid is om de platen rondom te behandelen met epoxy, dan kan er geen vocht meer in, terwijl je er tezelfdertijd een harde slijtlaag bij krijgt. De epoxy dient wel enkele lagen DD lak te krijgen als UV bescherming.

Je kan de platen ook volledig met lijnolie behandelen, kleuren is dan niet mogelijk, en de lijnolie zal je regelmatig eens terug moeten opbrengen, maar het is een goedkope oplossing.

Het is ook belangrijk om op de platen iets te voorzien als antislip, bij lak- of epoxy afwerking kan je in de voorlaatste laag fijn zand strooien, bij een afwerking met lijnolie is dit niet mogelijk.


Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.