Steenbeuk schaaltje.

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Met de temperaturen van de laatste dagen is het heerlijk om s'morgens in je werkplaatsje de kachel aan te maken.
Zo vond ik vanmorgen nog een stuk steenbeuk tussen mijn kachelhout waar ik misschien toch nog iets mee kon.
Hier het resultaat, en zo zie je maar dat hout nog niet zo snel afval is ook niet al zit er een rotte plek in.


Diameter is 19,5cm
hoogte is 4,5cm
Afgewerkt met chestnut friction polish.
PC060081.jpg

PC060092.jpg


PC060078.jpg
 
P

Pel

Guest
Mooi schaaltje Rien, moet je eens zien wat een mooie tekening in het hout, ik ben ook niet zo van het weggooien, maak vaak van de kleinste stukken hardhout nog mooie dingen. Al hoewel af en toe moet je gewoon de werkplaats opruimen en dan wordt het dan ook kachelhout. Maar zo als je al zegt, dan vind ik nog vaak stukken, van hé dat is nog wat nog niet weggooien.

groet pel.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Bijzonder schaaltje, deze haagbeuk of steenbeuk. Was ie nog nat (gemakkelijk te draaien) of droog (moeilijk te draaien)?
Dat manneke op de eerste foto test de waterdichtheid?
Mooi werk.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Bijzonder schaaltje, deze haagbeuk of steenbeuk. Was ie nog nat (gemakkelijk te draaien) of droog (moeilijk te draaien)?
Dat manneke op de eerste foto test de waterdichtheid?
Mooi werk.
vr.gr. Jan Pranger.

De steen-haagbeuk heb ik 1,5 jaar geleden gekregen en verzaagd. Dit stuk was bij het kachelhout gekomen waarschijnlijk i.v.m. het bruine halfrotte stuk.
Inmiddels was het stuk toch behoorlijk droog en het rotte deel wordt dan ook weer wat harder daarom heb ik een poging gewaagd.
Het hout draaide best goed, maar het lichtbruine deel was wel moeilijk om mooi glad te krijgen.
Héél scherpe beitel en goed snijdend draaien anders trek je er de vezels uit.
Maar uiteindelijk is het toch gelukt en ikzelf vind dit, zeker wat betreft houtstructuur heel erg mooi.

Dit zijn de stukken stam die ik 1,5 jaar geleden heb gekregen.
Het heeft me wel een ketting van de kettingzaag gekost i.v.m. Ijzer (krammen,spijkers en wasdraad) in het hout.
PA220056.jpg
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.061
106
steenbeuken, daar heb ik eens een hele rits tanden van moeten zagen voor een molenrad
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.