kersenstam, what to do?

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Mijn vader heeft een kersenboom omgezaagd en (nog niet) tot brandhout verwerkt.
Het ding ligt in de buurt van Moerkapelle en ik vraag me af of er niet iets beters van te maken is.
Ik mag hem hebben maar heb zelf de spullen niet om er planken van te maken.

De stam is niet erg lang (ik schat hooguit 1,5m) maar wel redelijk dik (schatting 0,4-0,6m?) wellicht leuk voor draaiers?

Wie heeft een goed idee? Ik denk dat mijn vader in ruil voor een mooie schaal, ander brandhout of een vergoeding graag afstand doet van de stam.

Niet onbelangrijk. Er is op locatie geen hijsmachine voorhanden, in zijn geheel verplaatsen zal dus een hele klus worden. In een paar stukken zagen kan natuurlijk voor draaiwerk prima zijn.

Ik hoor het wel.
Mvg, Hans
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Heb je de stam zelf al gezien?
Zoete kers heeft de neiging om van binnen uit te beginnen rotten waardoor enkel een holle stam overblijft.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hans begin met de einden te sealen , zodat je hout niet gaat barsten in de volgende paar dagen, als je hem uit de zon kan rollen des te beter.
En plastic zak om de einden trekken en tegen het hout plakken of dicht trekken helpt al heel veel als te geen sealer (hout afdighter zoals verf) hebt.
Dan heb je een beetje meer tijd om gegadigden te vinden, Kers is best mooi draaihout en er zouden zeker wel gegadigden zijn die in de buurt wonen, (Als ze het weten natuurlijk)
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Na heroverweging is toch besloten de stam niet weg te geven maar te verzagen.

Forumlid Zaagfabriek heeft m in plakken gezaagd met zijn Bamse Sagen.
Tot mijn verassing zat er onderin een stukje 'birds eye' en een wollig patroon dat aan een wrat deed denken.
Nu ligt het in de schuur opgelat, over een jaar of 2 maar eens verder kijken.
IMG_20160130_110517973.jpg
IMG_20160130_115210245.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.