Mijn eerste werkbank

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
@dnj757, interessant filmpje, alleen niet helemaal wat ik in gedachte had voor mijn werkbank.

IMG_1782.jpg
De eerste staander is bijna af, moet alleen nog wat cosmetische dingen doen voordat 'ie in de klemmen kan.
IMG_1784.jpg
De poten lopen niet helemaal parallel aan elkaar naar boven toe. De pennen en gaten passen goed, is nu al een stevig geheel ondanks dat ik het nog niet in elkaar heb gelijmd.
IMG_1780.jpg
Even de andere poten neergezet en de liggers erop gelegd om te kijken hoe dat er nou allemaal uit komt te zien.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
De gaten, pennen en poten alvast lekker in de menie gezet. Ik weet alleen nog niet helemaal hoe ik de werkbank verder wil afwerken. Ik zat te denken aan beits of lak, maar dat is niet geschikt voor het blad omdat ik de beschadigingen makkelijk bij moet kunnen werken. Iets van olie lijkt mij handiger, maar lijnolie bijvoorbeeld is niet erg geschikt voor buiten heb ik gemerkt. Iemand suggesties?
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Ik heb mijn werkbank in de tungolie gezet. Maar jij zit met je "buiten probleem" bedenk ik mij nu. Anderzijds laat je de werkbank niet in de regen staan mag ik hopen, dus zou het gewoon kunnen.

Je maakt goede vorderingen. Begint er al degelijk uit te zien!
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
@Hunto, enig vorm van beschutting is niet mogelijk, de afwerking moet dus wel tegen regen kunnen. Dat is nou precies het probleem.
@de Haan, ik had eens een teak tafel in de lijnolie gezet, dat was binnen een jaar helemaal vies en lelijk geworden buiten. Stond ook onbeschut.
 
P

Pel

Guest
Vroeger gebruikten wij caboleum maar dat mag niet meer gebruikt worden dacht ik? Maar is tuin beits misschien een optie?

Groet Pel.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
maar lijnolie bijvoorbeeld is niet erg geschikt voor buiten heb ik gemerkt. Iemand suggesties?

Zeker wel!! Bij uitstek geschikt maar dan wel de rauwe lijnolie, glazenwassers zetten vroeger hun essen trappen twee maal per jaar in de rauwe lijnolie!!
Maar je kunt ook kiezen voor een dd olie nat in nat lagen opbrengen, gebruikt men ook in de houten jachtbouw.
Wel arbeid intensief net zo lang lagen opbrengen tot dat het hout volkomen verzadigt is. Heb dit voor een aantal houten grafmonumenten toegepast en is dan een aantal jaar onderhouds vrij (wel een beetje schoon houden).

groetnis, Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Edit..

Een gewone harde boenwas op terpentijn basis is ook super heb hiermee gewoon vuren hout behandeld (voor een speelhuis buiten voor mijn zoon) Een keer in de harde was gezet en het heeft zonder problemen! zo'n 4 jaar buiten in de tuin gestaan! Is nu inmiddels gedemonteerd en verzaagt tot zaagbokjes etc.

groetnis, Roeland

kan eventueel een foto nemen van het resterende hout wat nu inmiddels 2 jaar weer binnen ligt.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik zou 'm ook afwerken met bijv lijnolie of boenwas en de poten staan al in de menie.
na het werk afdekken met bouwzeil en een touw erom dan moet het nog jaren goed gaan denk ik.
Kan ie gewoon blijven staan en een werkbank is wat anders dan een meubel voor binnen toch?
 
Laatst bewerkt:

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Met lijnolie, bedoelen jullie dan de rauwe of de gekookte variant? Boenwas heb ik ook nog ergens, zal eens zoeken. Ik kan natuurlijk een paar proefjes maken en buiten leggen, kijken wat er gebeurt. Het duurt toch nog wel even voordat het blad af is. Een bouwzeil doe ik liever niet, het waait vaak behoorlijk op het dak dus dan moet het zeil wel erg goed worden bevestigd elke keer. 'T valt nog niet mee, zo'n werkbank op het dak :p

IMG_1788.jpg

De eerste staander geschuurd, kantjes gebroken en de pootliggers afgeschuind. Daarna gelijmd, had maar twee grote klemmen dus dacht dat ik daar te weinig aan zou hebben. Toen bedacht ik mij opeens dat ik ook de gaten voor de liggers kon gebruiken om te klemmen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Je hebt toch van dat dikke zeil met ringen erin?
Daar haal je je touw doorheen en bind je vast aan de poten.
De vraag over welke lijnolie is al beantwoordt door Roeland.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Zelfs de loungeset waait alle kanten op, zo'n zeil wordt denk ik geen groot succes.

Op aanraden van Heckemann de 310mm bankschroef bij Axminster besteld, met quick release. Heb trouwens een beetje in het subforum afwerken gekeken hier op het forum, zag ook bankirai olie en tungolie als als mogelijke alternatieven voorbij komen. Ik ga er nog eens over denken, en een paar proefjes maken.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Zo, tijd voor een update!

IMG_1797.jpg
Schaven op een workmate is geen succes, zeker als je 5mm per kant moet afnemen. Uiteindelijk maar wat balken gebruikt als contragewicht, het schaven ging toen een stuk beter. Die afgeronde kanten is toch wel een een nadeel van vuren van een bouwmaterialenzaak.
IMG_1798.JPG
Gister de poten geschaafd, toch wel even mee bezig geweest. Ook de pennen gezaagd aan de ligger.
IMG_1800.JPG
Vandaag de rest gedaan, alles geschuurd en in de klemmen. Vorige keer was het een kliederbende geworden met de lijm dus had de randjes afgeplakt, bleek achteraf niet nodig omdat het lijmen veel netter ging dit keer. Ik moest de pennen nog zagen voor de poten, ging verbazingwekkend goed ondanks dat het stormde vanochtend.
IMG_1801.JPG
Helaas wel de pootligger verkeerd om geplaatst in alle drukte van het lijmen, had deze kant aan de achter willen hebben.
IMG_1804.JPG
Gelukkig had ik de uitgevallen kwast bewaard, dus nog even vastgelijmd.

Gaat tot nu toe een stuk sneller dan verwacht, al zal ik nog wel even zoet zijn met het blad. Hoop schaafwerk door die ronde kantjes :rolleyes: Moet ook nog even wat klemmen verzinnen, misschien een paar lange erbij kopen of iets in elkaar klussen van draadeinden en een paar planken.
 

WR1944

Oud hout
Als alternatief voor lange lijmklemmen kun je denken aan spanbanden met een ratel. Als dat niet voldoet is een andere optie een set losse koppen die je op een stuk gaspijp schuift.
http://www.homedepot.com/p/BESSEY-H...e-Set-for-3-4-in-Black-Pipe-BPC-H34/204986131
Je hebt ze in 1/2" en 3/4" uitvoering. De lengte van de pijp bepaalt je klemlengte. Je moet wel aan één kant een stuk gasdraad hebben op het pijpeinde.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Laatst heb ik een filmpje gezien van graham haydon, zgn. box cleats.
Hij gebruikt ze hier voor de poten van zijn werkbank te verlijmen. Voor een eenmalige klus ideaal lijkt me.
Als je het combineert met eventueel een spanband en de klemmen die je al hebt, kan het je veel euro's aan lijmklemmen schelen.

Ik vind het wel een elegante manier.


 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
@Robert Hardwoodie, had het filmpje al gezien, erg interessant. Kleine klemmen heb ik genoeg, het gaat om het blad.
@WR1944, dank voor de tip, alleen zijn die pijpklemmen net zo duur als gewone lijmklemmen van 80cm, dan heb ik de buis er nog niet bij gerekend.

Ik heb overlengte voor het blad, als ik die overlengte om en om doe kan ik de uiteinden met gewone kleine klemmen vastzetten, dan koop ik nog twee grote klemmen erbij en dan kan ik op 6 plekken klemmen, dat moet toch wel voldoende zijn op 2 meter? Uiteindelijk ga ik het blad toch niet in een keer lijmen, dan moet je veel te hard doorwerken met die PU lijm. Ik maak gewoon twee keer de helft van het blad door telkens een of twee balken erbij te lijmen, dan hoef ik ook maar een keer met die grote klemmen te klooien.

IMG_1811.jpg
De bankschroef is binnen. Begin een beetje te twijfelen of ik deze wel wil houden. Ik had voor het gemak het deel dat onder het blad komt er niet bij gerekend, dus je hebt maar 21cm klembereik in plaats van 31cm, daar moeten de ligger en het houten blok nog vanaf. Al kan ik de ligger flink infrezen en een niet al te dik blok nemen, dan moet ik toch wel 14,5cm overhouden om te klemmen. Denken jullie dat dat voldoende is? Geen idee wat gebruikelijk is.

IMG_1809.jpg
Foutje, bedankt. Het was weer lekker aan het stormen op het dak, viel de staander op mijn workmate. Meteen een paar flinke beschadigingen erin, erg jammer.
IMG_1812.JPG
Zo, de eerste ligger voorzien van een pen. Vond het wel spannend, heb nog maar weinig ervaring met schulpen en dan zo'n flink stuk zagen... Toch erg goed gelukt al zeg ik het zelf.
IMG_1806.jpg
IMG_1808.jpg
IMG_1807.JPG
De borsten passen perfect, heb het dit keer anders gedaan en dat bevalt goed. Aftekenen doe ik met een mesje, normaal maak ik een knife-wall en zaag ik direct op de maat. Nu had ik een stukje van het de meslijn af gezaagd, kan je met de beitel in de meslijn naar beneden steken en je krijgt keurige borsten. Zo zie je maar weer, zo'n werkbank maken is erg goed om ervaring op te doen!
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
14,5 cm is best redelijk of je ruilt 'm om voor een grotere.
De mijne kan wel 35 cm maar dat gebruik ik nooit.
Je kan ook gaten boren in je tafel en met bench dogs werken voor de lange stukken (zo doe ik het) of met hold fasts
https://www.youtube.com/watch?v=yvhn-PAfEW4
https://www.youtube.com/watch?v=Bp50FazRJ_U
Holdfasts de echte ouderwetse) koop je het best tweedehands op mp of een rommelmarkt bijv want ze zijn niet goedkoop.
Je kan zelf een paar benchdogs maken van een bezemsteel en een klerenhanger van de stomerij;
https://www.youtube.com/watch?v=X_02a_Rbe3E
https://www.youtube.com/watch?v=ggu-mD1Og-k
Of kant en klaar van Veritas; https://www.baptist.nl/houtbewerker...ren/veritas-set-2-werkbankklemmen-bench-dogs-
Bij deze heb je ook de slangenboor op dezelfde pagina nodig.
Ik heb deze set ook, samen met https://www.baptist.nl/houtbewerker...rkplaats-toebehoren/veritas-klemschroef-65-mm
Je kan ook gaten maken in het houten blok van je klem (als je 'm aan de lange kant monteert) en gaten erin en benchdogs erin samen een of twee in de tafel, dan kan je de hele lengte van je tafel gebruiken.
Hier is bijv een werkbankklem van Veritas voor een betere prijs dan de echte holdfasts en je zit met dezelfde diameter als de benchdogs, da's wel zo handig;
https://www.baptist.nl/houtbewerker...rkbankspindels/veritas-werkbankklem-standaard
Er zijn allerlei combinaties mogelijk.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.