Goed boek mbt het maken van buiten/binnendeuren

bom

Nieuw lid
3 apr 2015
8
0
Hallo,

Ik ben op zoek naar een duidelijk boek over het maken van buiten/binnendeuren.
Eventuele links zijn uiteraard ook welkom :)
Iemand enig idee?

Groeten!
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Misschien kan je een KVT (Kwaliteit van Timmerwerk) als naslag gebruiken? Het is geen boek waar je stap voor stap wordt uitgelegd hoe je het maken moet, maar de maten en verschillende type kozijnen/deuren staan er wel in.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Hangt er natuurlijk ook vanaf wat je wil gaan maken. Als het ambachtelijk moet kan je bijvoorbeeld pen-gat verbindingen maken met toognagels.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo ik ben zelf timmerman
Maar ik heb nog niet echt een boek kunnen ondekken waar het stap voor stap wordt beschreven
Meestal leer je dit in de praktijk
Dus brand los op dit forum met je vragen er is altijd wel iemand met een antwoordt
Mvg Leroy
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Er zijn erg veel leuke naslagwerken en leerboeken waarin dit gedetailleerd wordt uitgelegd bijvoorbeeld
Handleiding voor den timmerman van J. A. Van der kloes
Burgelijke bouwkunde van L. Bosman
Deze zijn van rond 1900 toen het ambacht nog hoog in het vaandel stond
Dit zijn voor het maken met de hand goede naslagwerken
Je zult dit soort boeken vaker inkijken dan je denkt
Als je het met machines wil oplossen zal ik een boek machinale houtbewrrking kopen
Uiteraard zonder ervaring eerst een leermeester zoeken scheelt weer vingers
 
Laatst bewerkt:

bom

Nieuw lid
3 apr 2015
8
0
Bedankt voor alle reacties, ik had geen meldingen via mijn mailadres gekregen dat er reacties waren gegeven dus zie ik het wat later. Ik bekijk eerst al even de opgegeven mogelijkheden, daar zal al wat tijd inkruipen denk ik ;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.