Robinia schaal

Slingerland

Nieuw lid
26 apr 2011
22
3
Lekkerkerk
Gisteren heb ik een mooi stuk robinia mogen halen bij de plaatselijke boomverzorging,
Vandaag ben ik er mee aan de slag gegaan eerst heb ik het blok in 3 stukken gezaagd,
zodat ik 3 mooie stukken heb om schalen uit te draaien.
Daarna op de draaibank voor gedraaid aangezien het nog vers hout is heb ik met wat krullen
in een papieren zak gedaan om te laten drogen.



Nu zijn er alleen een hoop strepen (scheuren?) op de kopse kant, moet ik nog wat extra's doen om
scheuren te voorkomen?

hier een foto van het geen wat ik bedoel:


Slingerland
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Hoi Slingerland
mijn ervaring tot nu toe is
als je dit ziet wegdraaien tot voorbij deze scheuren
al mijn voorgedraaide schalen waar dit in zat zijn gaan barsten
en als je dan maar een paar blokjes hebt kan het erg frustrerend zijn als je bijna de halve diameter van de schaal moet wegdraaien
maar voor mij liever een kleinere schaal overhouden dan schalen die Barsten
Mooie vorm van schaaltje
hoe vond je de robinia draaien ?

ik vond het erg hard hout en moest veel meer de beitel slijpen als met ander hout
mvg tom
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Je kunt je waarschijnlijk wel voorstellen dat je rechte wanden een stevige schaal geven. Maar, die stevigheid keert zich tegen je als het hout gaat werken bij het drogen. Aangezien het hout wil bewegen maar niet kan (omdat de schaal te stevig is) dan komen er barsten.

Mijn advies: draai schalen met een vloeiende vorm. Verder zou je kunnen proberen de schaal een stuk dunner te draaien en vrijwel direct te schuren; dat gaat goed omdat robinia over het algemeen heel 'droog' hout is. Loopt je schuurpapier dan toch nog vol, dan even de oppervlakte drogen met een verfbrander.

Als laatste: gezien de donkere kleur van die scheuren, vraag ik me af of het hout zo vers is als je denkt. Mijn ervaring is dat donkere scheurtjes al wat ouder zijn.
 

Slingerland

Nieuw lid
26 apr 2011
22
3
Lekkerkerk
Het hout is inderdaad wat aan de harde kant heb ook redelijk vaak mijn beitels moeten slijpen,
veder vind ik het prachtig hout de schaal is nu 25 cm in diameter en 11 centimeter hoog.
Ik heb gelukkig nog meerde blokken liggen ik zal nog even kijken wat ik er mee ga doen (terug draaien, of het advies van Jurriaan opvolgen).

bedankt voor jullie reacties,
groeten Slingerland
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Kops hout droogt vlug en het hout dieper in kan dat niet, zo iets moet er geven, meestal is dat barsten van het hout.
Als je met nieuw vers hout kunt werken dat nog geen barsten heeft (gaat heel vlug), kun je de schaal draaien en dan kan het hout dus wel wat geven omdat het binnenste hout er niet meer is.

Ik kijk altijd heel goed met m’n nieuw hout en als Ik het niet zeker weet zaag Ik er een heel dun schijfje vanaf (lintzaag) en buig dit voorzichtig, als er barstjes in zitten zie je dat direct, dan zaag Ik er net zolang schijfjes vanaf totdat er geen scheuren meer inzitten.

Ook draai Ik de schaal in een keer zonder te stoppen, een plastic zak eromheen voor een badroom break, zo gauw als de schaal gedraaid is gaat hij in een bruin papieren zak en word hij weg gelegd op een plaats zonder wint/trek of verwarming, (GEEN KRULLEN ERBIJ, dat zorgt voor schimmel) kijk af en toe hoe het er bijstaat en eventuele schimmel word er afgewreven, terug in de zak of een nieuwe droge zak, zo gauw als de vochtigheid graad onder de 20% raakt groeit er geen schimmel meer op, na enkele weken kan de schaal uit de zak en op dezelfde plaats wat langer drogen, daarna opnieuw draaien, of als je hem op dikte gedraaid hebt kun je hem afwerken :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.