Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17
    Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2013

Douglas hout vs meranti

Ik wil in het voorjaar een geisoleerde houtskelet schuurmaken. Nu wil ik de buitenkant vertikaal afwerken met douglas hout. Wat me opvoel is dat de duurzaamheid klasse van Douglas gelijk//hoger is dan light red meranti. Wat volgens mij de gangbare meranti is die je koopt. Dus is vroeg me af. Kan ik de deuren van mijn schuur ook niet beter van Douglas maken? Aangezien douglas ook maar 1/3 van de prijs van maranti. Nu is duurzaamheid klasse niet de enige eigenschap die hout geschikt maakt voor het maken van buitendeuren. Maar kon nog niks vinden waarom douglas af zou vallen. Dus daarom vraag ik het hier even.

Bedankt!

De belangrijkste reden voor mij zou zijn dat douglas hier groeit, en meranti niet.
    Zeker als je de deur zoveel mogelijk droog houdt (afdakje? Niet op het westen?) moet dat toch probleemloos kunnen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2013
    Wat ik weet is dat kozijnen, dorpels, en deur(constructie)stijlen, vaak van meranti gemaakt worden. Duurzaamheid is ook hoe je het hout gaat toepassen op bv de natte noordoostelijk kant. En hoe de verluchting op die plek is. Dit gaat als het tegenzit ± 25 jaar mee. Bovendien vind ik de kwaliteit meranti niet bijzonder tegenwoordig, het zijn vaak verlijmde stukken. Dus een groot overstek van het dak, regengootjes, druprandjes en goede houtbescherming, olie, verf, teer , en het blijft zo 100 jaar staan.

kijk ook eens naar de uitzetting/krimp verschillen, douglas trekt erg snel krom omdat het nogal veel uitzet als het nat wordt. Van Maranti weet ik het niet.
    If you can't fix it with a hammer, it must be electrical.

Mijn inziens is het heel goed mogelijk: http://www.woodworking.nl/showthread...as-Oregon-Pine
    Wordt dus ook onder KVT keurmerk toegepast. Het is de combinatie tussen houtsoort, detaillering en behandeling die de kwaliteit bepaald.
    Met vriendelijke groet, Ronald

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fantic Bekijk Berichten
    kijk ook eens naar de uitzetting/krimp verschillen, douglas trekt erg snel krom omdat het nogal veel uitzet als het nat wordt. Van Maranti weet ik het niet.
    Misschien is lamineren de oplossing?

al eens aan robinia gedacht?

Mijn hele schuur is van onbehandeld robinia en na 11 jaar nog net zo netjes... alleen wat grijzer

marco

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Inlands Douglas is wel wat anders an Oregon Pine. Grover van draad, met meer knoesten, de kleur is geliger en het is minder stabiel. Ik heb ooit deuren laten maken van massief Douglas en dat was geen goed idee - trokken heel erg krom.

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mhermsen Bekijk Berichten
    al eens aan robinia gedacht?

Mijn hele schuur is van onbehandeld robinia en na 11 jaar nog net zo netjes... alleen wat grijzer

marco
    Volgens mij is dat ook niet geheel geschikt: http://www.af.nl/voorraad/massief/robinia/

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bert Vanderveen Bekijk Berichten
    Inlands Douglas is wel wat anders an Oregon Pine. Grover van draad, met meer knoesten, de kleur is geliger en het is minder stabiel. Ik heb ooit deuren laten maken van massief Douglas en dat was geen goed idee - trokken heel erg krom.
    Dus je moet het wel echt lamineren. Das dan wel behoorlijk extra werk.

Forum Rechten