Een zogenaamde brei schaal

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik heb weer wat tijd gevonden om wat foto’s te maken, eerste hier is een schaal die breisters gebruiken om hun bol garen in te leggen en dan de draad door een gleuf in de zijkant van de schaal leggen.
De bol garen blijft dan netjes in de schaal in plaats van over de vloer te rollen, deze is ongeveer 18cm breed en 11cm hoog.

Hy is gemaakt van Bitternoot Hickory, was zo’n 16 jaar geleden voor gedraaid, en nog verschillende meer van gat-einden van gezaagde bomen die er spleten in hadden.

Ik wist in die tijd niet dat Hickory meer krimpt dan meeste loofhout, gelukkig was deze toch nog dik genoeg om hem opnieuw te draaien, niet veel extra, hij heeft een ongeveer 6mm wand, wat dikker in het laagste eind en de bodem 4 mm op het dunst.

Ik moet nog twee gaten in de wand boren om de breinaalden door te steken, die zijn een heel eind langer dan 18 cm :)

All comments welcome :)

Bitternut Hickory.jpg Bitternut Hickory knitting bowl.jpg Bitternut Hickory bowl.jpg Bitternut Hickory bowl bottom.jpg
 
Laatst bewerkt:

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hy is gemaakt van Bitternoot Hickory, was zo’n 16 jaar geleden voor gedraaid, en nog verschillende meer van gat-einden van gezaagde bomen die er spleten in hadden.Bekijk bijlage 41426

Hoi Leo,

Bedoel je hiermee dat op deze plek een scheur heeft gezeten ?
Op zich vind ik dat een goed idee. Ikzelf heb ook een paar schalen die hier en daar een scheurtje hebben en dan kan ik dit "verbergen" door een wolschaal van te maken.

Verder is het een leuke schaal/kom geworden, eenvoudige en rustige vorm een een heel mooi lijnenspel.
Waar heb je deze mee afgewerkt ?
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hoi Leo,

Bedoel je hiermee dat op deze plek een scheur heeft gezeten ?
Op zich vind ik dat een goed idee. Ikzelf heb ook een paar schalen die hier en daar een scheurtje hebben en dan kan ik dit "verbergen" door een wolschaal van te maken.

Verder is het een leuke schaal/kom geworden, eenvoudige en rustige vorm een een heel mooi lijnenspel.
Waar heb je deze mee afgewerkt ?

Geen scheuren by mijn schalen Peter, vooral niet in de zijkant met lange hout draad, meeste mensen hebben scheuren in de korte draad (kopse kant)

Als je begint met hout zonder een enkele scheur en je weet hoe je nat hout moet drogen hoeven er geen scheuren of scheurtjes in te komen.

Als je geen scheuren ziet zaag dan een heel dun schijfje van de einden van het hout, en voorzichtig buig het, als er (nog) scheurtjes in zitten zie je dat gelijk, en breekt het hout daar, meer schijfjes zagen tot er geen scheurtjes meer zijn.

Oh ja als je zo’n schaal wil maken, maak de J niet in de kopse kant, dat hout is te zwak en breekt makkelijk uit.

Heb je ooit deze foto gezien ? daar staan bijna duizend schalen, en kijk maar eens heel goed of je scheuren kan vinden :D

En Ik weet zeker dat daar misschien wel 5 of 6 schalen tussen zitten die er een scheur of barst in hebben zitten, bijvoorbeeld in een knook of zelfs in de rand van een mik schaal, gebeurd wel eens, maar wel zelden bij mij :).

schalen.jpg

Ja Ik heb ze geteld toen Ik ze weggezet heb, en samen met de andere schaalen die Ik al eerder mee gebracht had, waren er meer dan duizend schalen en vazen en potten en schotels etc.
.
 
Laatst bewerkt:

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hier is nog een tweede schaal van hetzelfde hout ander model en ook geen extra hout on de vorm veel te veranderen, zou ook een breiers schaal kunnen worden maar zou beter zijn als het wat hoger was geweest.
Er zit nog geen finish op, alleen geschuurd tot zover.

Comments welcome
Bitternut Hickory 2.jpg Bitternut Hickory 3.jpg Bitternut Hickory 4.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.