Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 8 van de 8
    Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2015

Tip: set handgereedschap voor beginner

Ben vandaag op deze advertentie uitgekomen:
    http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-...eviousPage=lr#

Die beitels van Kirschen alleen al zijn veel waard. Die Record schaaf is ook niet goedkoop. Akkoord, ze is niet van dezelfde kwaliteit als de schaven van vroeger, maar naar mijn mening kan er een prima schaaf van gemaakt worden met beetje tuning: vlakken van de zool en contactpunten kikker, wetten van de beitel (en vlakken van de achterkant van de beitel) en that's it.

Mocht ik beginnend houtbewerker zijn (ben ik eigenlijk nog) en nog niks hebben van materiaal, ik zou niet twijfelen.

groeten,
    Stijn

Dank voor de tip Stijn!

Inderdaad een mooie set voor een prima prijs. Staat inmiddels hier op de keukentafel

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2015
    Graag gedaan, Mark. Tis maar dat ik al alles heb, of ik had het zelf gekocht :-) Die Record schaaf zal niet goed schaven rechtstreeks uit de plastic. Je moet er wel een uurtje of zo aandacht aan besteden. Toevallig heeft de meester in handgereedschap a.k.a. Paul Sellers een paar dagen geleden een filmpje gepost die je hier flink mee op weg zal helpen:
    https://www.youtube.com/watch?v=RYyV6IUpsYk
    Roest verwijderen en handvaten zijn niet relevant, de rest wel: zool vlakken, bed en contactpunten van kikker vlakken en beitel slijpen. Voor de beitel kun je direct naar je slijpstenen gaan. Die schuurpapierstap bij hem was omdat er putjes waren in de snijrand. Succes!
    Laatst gewijzigd door BossyRangs; 20-01-16 om 23:46. Reden: typfout

Dank voor de link. Helder verhaal en nuttig voor een beginner.

Is het met het oog op het creëren van een haaks geslepen beitel niet beter om de onderkant van de beitel eerst vlak te maken en pas dan de scherpe kant te maken? Paul doet het in zijn filmpje precies omgekeerd, waarschijnlijk met een goede reden.

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2015
    Geen dank. Ik doe altijd eerst achterkant vlakken, maar het werkt allebei. Hij zegt het zelf op 46:45. Als je ze aan de praat krijgt, wil ik foto's :-)

Foto krijg je :-) maar eerst eens kijken wat voor slijpstenen ik ga gebruiken. Heb nu enkel een goedkoop wetsteentje waarvan ik de korrelgrootte niet ken. In de marktplaatsset zat ook een wetsteentje van betere kwaliteit zo te zien. Echter best klein en ook daarvan ken ik de korrelgrootte niet.
    image.jpg

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mark20v Bekijk Berichten
    Echter best klein en ook daarvan ken ik de korrelgrootte niet.
    Belgischer Brocken, normaal 8000+

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2015
    Dit steentje zou best wel eens een coticule kunnen zijn. Die zijn heel goed, maar dit stukje is inderdaad beetje klein voor een schaafbeitel. Je zou kunnen beginnen met schuurpapier van grof naar fijn op een glasplaat, terwijl je uitkijkt naar iets beters. Ik heb onlangs eze-lap diamandstenen kunnen kopen in promotie (black friday). Niet goedkoop, maar ben er wel heel tevreden over en ze gaan een leven mee zonder opnieuw te moeten vlakken.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten