weer 1 stam...

itsme

Nieuw lid
14 jan 2016
15
0
Hoihoi,
Ik heb een vraag.... en omdat ik niet gewend ben met hout te werken ben ik op dit forum terecht gekomen.
Wij willen een hoge kattenboom maken, mooie stam gevonden, maar moest om diverse redenen door midden gezaagd..
Nu wil ik graag deze twee stukken weer verbinden.
Hoe kun je dat het beste doen?
Het zijn twee stukken van ieder zo'n 35 kilo, doorsnede ongeveer 20 cm van de te verbinden stukken... Onder wordt ie wat dikker.
Hoop dat iemand me een goed idee kan aandragen, wat ook uitvoerbaar is voor me ;)
Bedankt alvast
Groetjes Rachel
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Moet het geheel rechtop geplaatst worden? Indien het te lang is om door en door te boren om de optie van de draadeinden toe te passen zou je ook in beide stukken een zo diep mogelijk gat kunnen boren en er dan een stuk rondhout (bezemsteel) in kunnen verlijmen en het zo weer op elkaar plaatsen.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Zou houtlijm geen optie zijn? Wel alleen als de stam geklimatiseerd aan de luchtvochtigheid van de ruimte waar de stam "permanent" komt te staan
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
Zou houtlijm geen optie zijn? Wel alleen als de stam geklimatiseerd aan de luchtvochtigheid van de ruimte waar de stam "permanent" komt te staan
Jazeker, maar zoals Joris al zegt, wordt de verbinding aanzienlijk sterker als Rachel in beide zaagvlakken een gat boort en daar een stuk steel passend in aanbrengt. Steel en beide zaagvlakken overeenkomstig de gebruiksaanwijzing op de lijmflacon van lijm voorzien en goed laten drogen voordat ze de breuk gaat belasten. Als de stam buiten komt te staan, dan verdient het aanbeveling om watervaste lijm te gebruiken.
Rob
 
Laatst bewerkt:

itsme

Nieuw lid
14 jan 2016
15
0
Dank jullie voor de reactie! Bezemsteel erin verlijmen, heel wijs! Voor de zekerheid ad buitenkant nog 4 plaatjes erop schroeven of zou dat niet meer nodig zijn?
Hij moet idd in zijn geheel weer vertikaal komen en hij zal binnen blijven.
Hij ligt nu binnen, enig idee hoe lang het duurt eer ik ad slag kan?
 

itsme

Nieuw lid
14 jan 2016
15
0
Ps ik heb het gedroogd gekocht, aldus de boomlooijerij. Alleen de schors is nog nat....
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
Als de stammen middels een stuk bezemsteel met elkaar verlijmd worden, dan lijken vier plaatjes aan de buitenzijde niet noodzakelijk, maar kwaad kan het natuurlijk niet. Indien je die tip van die steel overneemt, is het wel zaak een boor te hebben van dezelfde diameter als het rondhout. Dat het schors nog nat is, zegt inderdaad niets over het vochtpercentage in het hout zelf. Als de beide zaagvlakken droog voelen, dan kun je lijmen. Mogelijk heeft de stam bij de boomlooijerij buiten gelegen.
 
Laatst bewerkt:

itsme

Nieuw lid
14 jan 2016
15
0
Thnx rob! Heb je misschien een idee hoe groot het stuk bezemsteel zou moeten zijn?
Het klopt idd dat hij buiten lag.
Jurriaan..... geen idee hoe zoiets gaat niet gevraagd...kan je geen antwoord geven.
Ik heb m donderdag gehaald, "schoon" geschrobt, en hij voelt nu helemaal droog :)
Beestjes uhhh beestjes.....hij is droog, ik zie geen beestjes noch zie ik "zaagselachtige" dingen op de grond liggen.
Ik heb eigenlijk verder niet bedacht of ik de boom nog moet behandelen met een katvriendelijk maar ander beestjes werend iets? Klinkt erg tegenstrijdig zo opschrijvend. Maar de vraag rijst wel op...
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Als het nu droog is zou ik er verder niks mee doen. Voor de zekerheid kan je het geheel even een aantal dagen op een stuk zeil leggen om te zien of er meel/zaagsel onderaan de stan komt te liggen, dat zou wijzen op houtworm. Als dat gebeurt snel in de openhaard stoppen, want dat wil je niet in huis.
Wat betreft de lengte van de steel, ik ga er van uit dat we het niet over een hele zware stam hebben en aangezien het ding rechtop komt te staan zou het aan twee zijden inboren met een speedboor (dus in totaal iets van 30 cm) voldoende moeten zijn.
 

itsme

Nieuw lid
14 jan 2016
15
0
Bedankt voor je reactie. Het gaat om een stam van 75 kilo ongeveer, in het midden doorgezaagd. Weet niet of jij dat als zwaar beoordeeld. ?. Ik wel ...;) misschien veranderd dat wat aan je aanbevolen lengte van bezemsteel?
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
En ik zou er 2 stukken bezemsteel naast elkaar inzetten, tegen het verdraaien... dan heb je geen plaatjes nodig.
Ja, Itsme, twee stukken zou sterker zijn en helpen tegen verdraaien, maar dan is het wel zaak de gaten in het ene deel exact tegenover die in het andere deel te boren, want anders komt één van de stelen bij het monteren mogelijk niet tegenover 'zijn' gat. Zelf gebruik ik daarvoor 'centreerpunten.' Klein gaatje voorboren, centreerpunt van dezelfde diameter als het kleine boortje erin, stammen op de gewenste plek even tegen elkaar drukken et voilà, recht tegenover het eerste gat zit een putje waar geboord kan worden. Belangrijk bij deze verbindingstechniek is dat er loodrecht wordt geboord.
 
Laatst bewerkt:

itsme

Nieuw lid
14 jan 2016
15
0
Dank fantic en rob, ik begrijp het voordeel van de twee bezemsteelstukken, echter de 35 kilo is niet zo makkelijk even in 1 keer er recht erop te zetten, voor de puntjes over te nemen.... misschien is een malletje ook een optie? Maar dan dat twee x netjes diep groot loodrecht gat boren, ai....denk dat ik eerder voor 1 stuk bezemsteel kies. ... dan maar wat plaatjes tegen het draaien. Doen we op dat stuk mooi wat sisal.
Is er btw een formule voor hoe groot een bodemplaat moet zijn?
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
1)...echter de 35 kilo is niet zo makkelijk even in 1 keer er recht erop te zetten, voor de puntjes over te nemen...
2) misschien is een malletje ook een optie?
3) Maar dan dat twee x netjes diep groot loodrecht gat boren, ai....
4) Is er btw een formule voor hoe groot een bodemplaat moet zijn?
1) dat kan ook liggend
2) niet een malletje, maar gedeeltelijk een piepklein spijkertje in het midden van het zaagvlak slaan, vervolgens de kop eraf knijpen, stam A op de juiste plek tegen stam B drukken en daarin een afdruk van het koploze spijkertje maken. Spijkertje uittrekken en op de twee gaatjes een gat boren met dezelfde diameter als het stuk bezemsteel.
3) tja...
4) geen idee
 
Laatst bewerkt:

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
2 gaten boren.. gaten wat groter boren dan de diameter van de bezemsteel. Zodoende kan je wat speling creëren omdat je de gaten van beide stamdelen toch niet helemaal exact recht uit kan lijnen. Beetje scheef boren is dan ook niet zo erg want dan klemmen de delen alleen maar beter in elkaar. Bezemsteel in de gaten lijmen met bruislijm.
Ik neem aan dat je tussen de gelijmde delen een plank maakt waar de katten op kunnen zitten / liggen?
Bodemplaat zou ik dan maken van een 22 mm dikke (of dikker) plaat multiplex. Vierkante / ronde / grillige vorm uit zagen... randen rond schaven / schuren.
Formules voor de grootte heb je niet nodig als die er überhaupt zijn.. Gewoon een beetje verstand gebruiken. Die bodemplaat moet er voor zorgen dat hij niet gaat wankelen. En dan hangt de grootte er dus vanaf of de stam recht omhoog gaat, of misschien ook wat opzij. En de ligplekken van de katten.. Recht boven de basis van de stam, of ook een keer een cm of 30 of 40 opzij ten opzichte van de basis?
Ik denk dat ik toch al snel richting de 60 cm doorsnede zou gaan voor een bodemplaat.. Maar zoals ik al zei hangt dat heel erg af van de vorm van de stam. Foto's?
 

itsme

Nieuw lid
14 jan 2016
15
0
Hi woldenga,
Bedankt voor je reactie! 2 gaten met wat speling klinkt bemoedigend. De bruislijm vult de losse ruimte dan neem ik aan... een vriend beveelde overigens aan om er cvpijp in te doen? Https://www.instagram.com/p/BAhgKaCRrVb/
Tussen de losse delen komt geen plank met ligplek. De stam heeft vertakkingen die we daarvoor willen gebruiken.
Foto, waarom ben ik daar niet opgekomen? Hoop dat het lukt met onderstaande link. Ik zou willen dat ik het plaatje hier in het tekstvlak zelf kon laten zien, maar geen idee hoe dat moet.
Het linker stuk is de onderste, daarvan zal de tak aan de rechterkant tegen de muur komen te staan.
Het stuk rechts komt er precies zo op als op de foto wanneer stuk links zoals hierboven beschreven naar de muur zou steken. De bovenkant wordt recht, bovenste tak zal worden ingekort met boomschijf erop, deels leunend op de drie takken alsook tegen de stam, de tak die naar rechts staat krijgt ook een boomschijf op het einde, de onderste tak verliest zijn uitsteeksels en zal sisal krijgen, die door zal lopen over de te verlijmen stukken. Op het linkerstuk, van boven naar beneden: twee schijven op de takken, dan die tegen de muur, ook schijf, wil daar een zacht overdekt plekje van maken. Dan de laatste tak onderlinks, daar zit links van nog zo'n dergelijke tak die nu op de foto achter de stam valt, beide schijf erop.
Ik heb een eiken salontafel waarvan het blad tot bodemplaat gezaagd zal worden. Deze is 4 x59x133 cm. Waar ik nog over na aan het denken ben is om misschien onderaan stammetjes te plaatsen geheel rondom, maar weet nog niet of ik dat zo mooi vind...maar beslaat wel een flink oppervlakte en is behoorlijk zwaar.... gemiddelde hoogte van deze stammetjes is de hoogte tot de eerste tak vanaf de grond van het linkerstuk.
Blijkt overigens ook dat hij plafond hoog zal zijn, er moet zelfs nog n stukje af. Ik zal dus ook kunnen klemmen, als extra.
Jee das een hele lap tekst geworden, hoop dat er doorheen te komen is en het te begrijpen is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.