Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 30

Onderwerp: weer 1 stam...

weer 1 stam...

Hoihoi,
    Ik heb een vraag.... en omdat ik niet gewend ben met hout te werken ben ik op dit forum terecht gekomen.
    Wij willen een hoge kattenboom maken, mooie stam gevonden, maar moest om diverse redenen door midden gezaagd..
    Nu wil ik graag deze twee stukken weer verbinden.
    Hoe kun je dat het beste doen?
    Het zijn twee stukken van ieder zo'n 35 kilo, doorsnede ongeveer 20 cm van de te verbinden stukken... Onder wordt ie wat dikker.
    Hoop dat iemand me een goed idee kan aandragen, wat ook uitvoerbaar is voor me
    Bedankt alvast
    Groetjes Rachel

Met een paar draadstangen verbinden.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Moet het geheel rechtop geplaatst worden? Indien het te lang is om door en door te boren om de optie van de draadeinden toe te passen zou je ook in beide stukken een zo diep mogelijk gat kunnen boren en er dan een stuk rondhout (bezemsteel) in kunnen verlijmen en het zo weer op elkaar plaatsen.
    Met vriendelijke groet,
    Joris

Zou houtlijm geen optie zijn? Wel alleen als de stam geklimatiseerd aan de luchtvochtigheid van de ruimte waar de stam "permanent" komt te staan

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lhoornweg Bekijk Berichten
    Zou houtlijm geen optie zijn? Wel alleen als de stam geklimatiseerd aan de luchtvochtigheid van de ruimte waar de stam "permanent" komt te staan
    Jazeker, maar zoals Joris al zegt, wordt de verbinding aanzienlijk sterker als Rachel in beide zaagvlakken een gat boort en daar een stuk steel passend in aanbrengt. Steel en beide zaagvlakken overeenkomstig de gebruiksaanwijzing op de lijmflacon van lijm voorzien en goed laten drogen voordat ze de breuk gaat belasten. Als de stam buiten komt te staan, dan verdient het aanbeveling om watervaste lijm te gebruiken.
    Rob
    Laatst gewijzigd door Rob van Rotterdam; 14-01-16 om 22:40. Reden: kleine verbetering

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lhoornweg Bekijk Berichten
    Enkel kops hout verlijmen geeft geen sterke verbinding.
    Met vriendelijke groet,
    Joris

Dank jullie voor de reactie! Bezemsteel erin verlijmen, heel wijs! Voor de zekerheid ad buitenkant nog 4 plaatjes erop schroeven of zou dat niet meer nodig zijn?
    Hij moet idd in zijn geheel weer vertikaal komen en hij zal binnen blijven.
    Hij ligt nu binnen, enig idee hoe lang het duurt eer ik ad slag kan?

Ps ik heb het gedroogd gekocht, aldus de boomlooijerij. Alleen de schors is nog nat....

Als de stammen middels een stuk bezemsteel met elkaar verlijmd worden, dan lijken vier plaatjes aan de buitenzijde niet noodzakelijk, maar kwaad kan het natuurlijk niet. Indien je die tip van die steel overneemt, is het wel zaak een boor te hebben van dezelfde diameter als het rondhout. Dat het schors nog nat is, zegt inderdaad niets over het vochtpercentage in het hout zelf. Als de beide zaagvlakken droog voelen, dan kun je lijmen. Mogelijk heeft de stam bij de boomlooijerij buiten gelegen.
    Laatst gewijzigd door Rob van Rotterdam; 15-01-16 om 10:39. Reden: kleine verbetering

Hoe doen ze dat, een boom van binnenuit drogen? Of hebben ze hem eerst gedroogd en toen weer buiten gelegd?
    Let wel op dat een natte schors een ideaal habitat is voor allerlei beestjes....

Forum Rechten