noten kistje met een deksel van gemoesterd esdoorn

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ondanks alle verhuis perikelen toch nog wel tijd voor wat ontspanning. Ben half juni gestopt met werken als voorbereiding op ons vertrek, en als de kinderen dan op school zitten nog wel wat tijd op weer eens wat leuke dingen te maken. Een tijdje geleden kocht ik bij Wytske een paar planken prachtig gemoesterd esdoorn. Dat combineert mooi met amerikaans noten. Ik wilde het deksel vlak met de randen van het kistje en geen opzichtige verbinding. Het viel me nog niet mee om de randen mooi vlak te krijgen met het deksel, ook het noten is vrij warrig en zonder schraapstaal lukte het me niet. Heb wat geexperimenteerd met de afwerking, maar na 2 keer alles weer kaal te hebben gemaakt, vind ik het er nu wel redelijk uitzien. Het noten opgeschuurd naar 400 en toen in de tung olie om het wat te donkeren. Het deksel geschraapt en geschuurd naar 600 en daarna met een polijstpasta en shellawax met een kleine viltschijf op de boormachine naar hoogglans gepolijst. Het is prachtig getekend hout, de boom heeft zichtbaar geleden, maar de tekening is geweldig. Het noten naar de tung olie ook licht opgeschuurd naar 600 en ook met polijstpasta behandeld. Daarna alles in de was en goed gepoetst en dat geeft een prachtige glans en heel fijn aaibaar gevoel. Misschien de komende week het deksel er af zagen en een interieurtje maken.

jaap




Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
dat esdoorn is fantastisch!!! wat heb je als bodem gebruikt voor het kistje ? ben zeer benieuwd naar de komende foto's.
rick
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Terwijl de verhuizers begonnen met inpakken heb ik de laatste hand aan het kistje gelegd. Scharniertjes, die ik iets de diep uithakte en dat opgelost heb met een heel dun stripje noten onder de scharnier :oops: en een inlegbakje van noten met een massieve bodem van dun libanees ceder. Het inlegbakje heb ik onbehandeld gelaten, maar de binnenkant van het deksel een paar keer met kant-en-klare politoer van Rustins ingekwast. Een stukje groen vilt met bisonkit er in geplakt en eigenlijk best wel tevreden ondanks de vele verbeterpunten die ik tegenkwam.

jaap


Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
jaap
zoals ik al verteld had wordt het maken van mooie kistjes mijn volgende doel. dit ziet er weer fantastisch uit. jammer alleen dat ik nu naar Thailand moet om de kunst af te kijken :D :D :D

rick

p.s. kan je een detailfoto maken van de scharnieren?
 

ArieProduction

Actieve deelnemer
13 aug 2008
176
1
Wageningen
www.builtin.nl
Mooi kistje,
vooral dat polijsten met viltschijf als afwerking klinkt interessant.

Wat voor hoekverbinding heb je gemaakt? Als ik het goed zie op de foto's is het geen verstek, maar iets met een overlap? Zie je dan aan de zijkanten het kopse hout van de voor en achterkant?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.