Olijfhout sierraad afwerking

Juniper

Nieuw lid
14 jan 2016
5
0
Hoi!
Ik ben nog erg nieuw hier, maar heb meteen al een vraag die ik al een hele tijd in gedachten heb.
Kort geleden ben ik begonnen met een stukje olijfhout, en wil er een kettinghanger van maken. Er is een bepaald effect dat ik graag wil bereiken, wat al redelijk lukt maar nog niet helemaal. (ik ben een complete beginner trouwens, het eerste echte project op deze manier).
Deze twee plaatjes hier illustreren welk effect ik zoek, het is niet mijn eigen werk, maar gewoon een voorbeeld.
il_570xN.328955392.jpgil_570xN.328820379.jpg
Als je de plaatjes groter zou kunnen zien zou je merken dat het hout echt heel mooi is geschuurd, gepolijst bijna (noem je dat zo met houtbewerking?). Ik vroeg me af hoe ik dat het beste kan bereiken. Mijn werkje is ook redelijk glad al, maar je blijft toch een groffere structuur zien.
Ik heb een proxxon micromot tool gebruikt, wat een soort dremel is. Ik ben begonnen met kleine freesjes om de vorm die ik wilde te krijgen, daarna een opzetstukje met schuurpapier.
Welke opzetstukjes zijn nu het handigst voor de stappen erna? Ik zou het graag net zo mooi afwerken als het voorbeeld hierboven.

En een tweede vraag. Ik heb lijnolie, en bedacht dat ik dat kon gebruiken, was dat een goed idee?

:) zo ziet het er nu uit.

08bb1116-1eb7-4b83-84b3-0e7ec0af073c.jpg

Het is trouwens maar een probeersel. Uiteindelijk wil ik het dus gladder krijgen en een edelsteentje gebruiken. Dit is een stukje glas dat ik gesmolten heb.
 
Laatst bewerkt:

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
polijsten is de juiste term en ook zeker een bruikbare behandeling. Als je qua vorm helemaal klaar bent, kan je best het geheel netjes opschuren in oplopende korrel: 100-240-320-400-600 is wat ik zelf gebruik bij het maken van pijpen, die in sommige gevallen ook van olijfhout gemaakt worden.

Daarna voorpolijsten (bruine "tripoli" pasta), polijsten (witte "white diamond" pasta) en vervolgens met bijvoorbeeld carnaubawas verder polijsten tot je een mooie glans hebt.

Echter kan het veel eenvoudiger: in principe volstaat het om op te schuren tot een voldoende hoge korrel (400 of meer) zodat er nergens zichtbare krasjes meer zijn, dan met een schone doek erover om alle losse stofdeeltjes weg te hebben, lijnolie erop en die een uurtje laten drogen. Vervolgens met schone doek overtollige lijnolie eraf vegen en goed opboenen, en dan laten drogen.

Nu, dit zijn mijn ervaringen maar er zijn net zoveel afwerkingsmethodes als houtbewerkers...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.585
2.503
Gaanderen
Goed schuren is veel werk. Begin bij k80 en ga door tot minimaal k600. Sla geen stap over in het begin. Als je schuurt in een richting stop je als alle krassen in een richting lopen schuur nu met hetzelfde papier er haaks op als de krassen nu allemaal meteen de andere kant op lopen ga je naar de volgende korrel. Na k600 kan je verder gaan met een product als ultra shine.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ik heb schuurmiddelen tot korrel 3000, bij bedrijven voor auto-lakken/poetsen gaan ze nog verder.

Na korrel 600 de Super Pads hier
http://www.starbond-europa.de/index.php?cPath=312_22_172

van korrel 800 tot 3000 en hout glimt, ook zonder afwerking.

Voordeel van mijn houtdraaiwerk is wel dat de draaibank voor de beweging zorgt, zo uit de hand schuren zal wel meer tijd kosten....

Maar wat is dan het idee achter puimsteenpoeder?

Of is dat vooral uit de tijd dat we nog niet zulk fijn schuurpapier of polijstmiddel konden maken en is het dus meer een nostalgisch iets?

ps. hopelijk wordt dit niet gezien als het kapen van dit draadje, aangezien de Juniper vast voordeel heeft bij de antwoorden op deze vraag.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Over de afwerking:

Ik heb pas, als proef, enkele verschillende afwerkingen gedaan bij een plank taxushout. Lijnolie was ik het meest te spreken over. Dus dat klinkt wel als een goed plan.
 

Juniper

Nieuw lid
14 jan 2016
5
0
Bedankt voor de reacties allemaal :D super!

Meron, geen zorgen, voor mij is het inderdaad ook leerzaam om te lezen, dus ga vooral verder.


Ik had schuurpapier tot 400 in huis, zonder dat ik het wist. Ik ontdekte omdat ik de reacties hier had gelezen en op zoek ging. Ik heb een nieuw hangertje gemaakt en heb tot de 400 geschuurd, het resultaat is al veel beter. Het voelt echt heel zacht aan. Ik ga dit weekend even op zoek naar fijner schuurpapier, en hopelijk vind ik ook 1 van de andere genoemde producten om het verder af te werken. (tripoli pasta, white diamond pasta, ultra shine) Waar kopen jullie die spullen?
Ik heb trouwens ook opzetstukjes met vilt, die ik gebruik voor zilver. Word dat voor hout wel eens gebruikt? Ik heb het niet getest omdat houtdeeltjes in het vilt niet goed zijn voor het polijsten van zilver, maar ik zou wat nieuwe kunnen halen.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Ik ga dit weekend even op zoek naar fijner schuurpapier, en hopelijk vind ik ook 1 van de andere genoemde producten om het verder af te werken. (tripoli pasta, white diamond pasta, ultra shine) Waar kopen jullie die spullen?
Ik heb trouwens ook opzetstukjes met vilt, die ik gebruik voor zilver. Word dat voor hout wel eens gebruikt? Ik heb het niet getest omdat houtdeeltjes in het vilt niet goed zijn voor het polijsten van zilver, maar ik zou wat nieuwe kunnen halen.

Onthoudt wel dat tripoli, white diamond e.a. polijstpasta op een dremel niet gaat werken, die draait daarvoor vééél te snel. Polijsten doe je met wielen van minstens 15cm aan een snelheid van max 3000rpm (liever nog 1750 rpm of minder) , anders gaat alles gewoon verbranden.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Onthoudt wel dat tripoli, white diamond e.a. polijstpasta op een dremel niet gaat werken, die draait daarvoor vééél te snel.
dat lijkt me niet - rotatiesnelheid op zich is niet relevant bij polijsten, net zo min als bij houtdraaien. Het gaan om de lineaire snelheid op het werkoppervlak.
Polijsten doe je met wielen van minstens 15cm aan een snelheid van max 3000rpm (liever nog 1750 rpm of minder) , anders gaat alles gewoon verbranden.
een wiel van 15 cm diameter (7.5 cm straal) heeft bij 3000 toeren een lineaire snelheid van 23.6 meter/s. Een dremel-polijst'puntje' met een staal van, zeg 5 mm, heeft bij 30.000 toeren (als ik me goed herinner het maximum van een dremel) een lineaire snelheid van 15.7 meter/s. En meestal draai je die dremel niet op volle toeren...
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Maak niet te grote stappen in het wisselen van korrel. Wanneer je bv van korrel 100 ineens naar korrel 400 gaat dan krijg je nog geen mooie oppervlakte. Fijner schuren dan 400 ? Heb ik wel eens gedaan maar echt veel mooier werd het er niet van op het ruwe hout. Ik gebruik zulke fijn schuurpapier (of metaalwol) alleen voor het afruwen tussen de diverse lagen afwerking van olie,lak,e.d.
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Met m'n houten sieraden ga ik altijd door tot 1000grit schuurpapier, voor m'n andere projectjes vind ik 400grit prima. Let wel op welk schuurpapier je hiervoor gebruikt. Toen m'n Norton 1000 grit op was heb ik de 1200 van Toolstation geprobeerd maar dat gaf krassen. Daarna nog 1500 schuurpapier van De Beeldhouwwinkel geprobeerd, superglad resultaat maar dat liet een groene waas achter. Daarna gelijk maar weer de Norton in bulk ingekocht :)

Als je het gladder wilt dan 1000 grit is het wellicht een idee om het te lakken en de laklaag te polijsten tot een spiegelglans.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.