Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Olijfhout sierraad afwerking

Hoi!
    Ik ben nog erg nieuw hier, maar heb meteen al een vraag die ik al een hele tijd in gedachten heb.
    Kort geleden ben ik begonnen met een stukje olijfhout, en wil er een kettinghanger van maken. Er is een bepaald effect dat ik graag wil bereiken, wat al redelijk lukt maar nog niet helemaal. (ik ben een complete beginner trouwens, het eerste echte project op deze manier).
    Deze twee plaatjes hier illustreren welk effect ik zoek, het is niet mijn eigen werk, maar gewoon een voorbeeld.
    il_570xN.328955392.jpgil_570xN.328820379.jpg
    Als je de plaatjes groter zou kunnen zien zou je merken dat het hout echt heel mooi is geschuurd, gepolijst bijna (noem je dat zo met houtbewerking?). Ik vroeg me af hoe ik dat het beste kan bereiken. Mijn werkje is ook redelijk glad al, maar je blijft toch een groffere structuur zien.
    Ik heb een proxxon micromot tool gebruikt, wat een soort dremel is. Ik ben begonnen met kleine freesjes om de vorm die ik wilde te krijgen, daarna een opzetstukje met schuurpapier.
    Welke opzetstukjes zijn nu het handigst voor de stappen erna? Ik zou het graag net zo mooi afwerken als het voorbeeld hierboven.

En een tweede vraag. Ik heb lijnolie, en bedacht dat ik dat kon gebruiken, was dat een goed idee?

zo ziet het er nu uit.

08bb1116-1eb7-4b83-84b3-0e7ec0af073c.jpg

Het is trouwens maar een probeersel. Uiteindelijk wil ik het dus gladder krijgen en een edelsteentje gebruiken. Dit is een stukje glas dat ik gesmolten heb.
    Laatst gewijzigd door Juniper; 14-01-16 om 11:32.

polijsten is de juiste term en ook zeker een bruikbare behandeling. Als je qua vorm helemaal klaar bent, kan je best het geheel netjes opschuren in oplopende korrel: 100-240-320-400-600 is wat ik zelf gebruik bij het maken van pijpen, die in sommige gevallen ook van olijfhout gemaakt worden.