Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Olijfhout sierraad afwerking

Hoi!
    Ik ben nog erg nieuw hier, maar heb meteen al een vraag die ik al een hele tijd in gedachten heb.
    Kort geleden ben ik begonnen met een stukje olijfhout, en wil er een kettinghanger van maken. Er is een bepaald effect dat ik graag wil bereiken, wat al redelijk lukt maar nog niet helemaal. (ik ben een complete beginner trouwens, het eerste echte project op deze manier).
    Deze twee plaatjes hier illustreren welk effect ik zoek, het is niet mijn eigen werk, maar gewoon een voorbeeld.
    il_570xN.328955392.jpgil_570xN.328820379.jpg
    Als je de plaatjes groter zou kunnen zien zou je merken dat het hout echt heel mooi is geschuurd, gepolijst bijna (noem je dat zo met houtbewerking?). Ik vroeg me af hoe ik dat het beste kan bereiken. Mijn werkje is ook redelijk glad al, maar je blijft toch een groffere structuur zien.
    Ik heb een proxxon micromot tool gebruikt, wat een soort dremel is. Ik ben begonnen met kleine freesjes om de vorm die ik wilde te krijgen, daarna een opzetstukje met schuurpapier.
    Welke opzetstukjes zijn nu het handigst voor de stappen erna? Ik zou het graag net zo mooi afwerken als het voorbeeld hierboven.

En een tweede vraag. Ik heb lijnolie, en bedacht dat ik dat kon gebruiken, was dat een goed idee?

zo ziet het er nu uit.

08bb1116-1eb7-4b83-84b3-0e7ec0af073c.jpg

Het is trouwens maar een probeersel. Uiteindelijk wil ik het dus gladder krijgen en een edelsteentje gebruiken. Dit is een stukje glas dat ik gesmolten heb.
    Laatst gewijzigd door Juniper; 14-01-16 om 11:32.

polijsten is de juiste term en ook zeker een bruikbare behandeling. Als je qua vorm helemaal klaar bent, kan je best het geheel netjes opschuren in oplopende korrel: 100-240-320-400-600 is wat ik zelf gebruik bij het maken van pijpen, die in sommige gevallen ook van olijfhout gemaakt worden.

Daarna voorpolijsten (bruine "tripoli" pasta), polijsten (witte "white diamond" pasta) en vervolgens met bijvoorbeeld carnaubawas verder polijsten tot je een mooie glans hebt.

Echter kan het veel eenvoudiger: in principe volstaat het om op te schuren tot een voldoende hoge korrel (400 of meer) zodat er nergens zichtbare krasjes meer zijn, dan met een schone doek erover om alle losse stofdeeltjes weg te hebben, lijnolie erop en die een uurtje laten drogen. Vervolgens met schone doek overtollige lijnolie eraf vegen en goed opboenen, en dan laten drogen.

Nu, dit zijn mijn ervaringen maar er zijn net zoveel afwerkingsmethodes als houtbewerkers...

Goed schuren is veel werk. Begin bij k80 en ga door tot minimaal k600. Sla geen stap over in het begin. Als je schuurt in een richting stop je als alle krassen in een richting lopen schuur nu met hetzelfde papier er haaks op als de krassen nu allemaal meteen de andere kant op lopen ga je naar de volgende korrel. Na k600 kan je verder gaan met een product als ultra shine.

Voor de mensen die er iets vanaf weten? Kun je na de kleinste korrelgrootte ook verder gaan met puimsteenpoeder? Komt dat op hetzelfde neer als polijsten?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door meron Bekijk Berichten
    Voor de mensen die er iets vanaf weten? Kun je na de kleinste korrelgrootte ook verder gaan met puimsteenpoeder? Komt dat op hetzelfde neer als polijsten?
    En wat versta je onder de kleinste korrel? Micromesh gaat tot korrel 12000...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Piet Groeneweg Bekijk Berichten
    En wat versta je onder de kleinste korrel? Micromesh gaat tot korrel 12000...
    600/1200

Ik heb schuurmiddelen tot korrel 3000, bij bedrijven voor auto-lakken/poetsen gaan ze nog verder.

Na korrel 600 de Super Pads hier
    http://www.starbond-europa.de/index....ath=312_22_172

van korrel 800 tot 3000 en hout glimt, ook zonder afwerking.

Voordeel van mijn houtdraaiwerk is wel dat de draaibank voor de beweging zorgt, zo uit de hand schuren zal wel meer tijd kosten....

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jurriaan Bekijk Berichten
    Ik heb schuurmiddelen tot korrel 3000, bij bedrijven voor auto-lakken/poetsen gaan ze nog verder.

Na korrel 600 de Super Pads hier
    http://www.starbond-europa.de/index....ath=312_22_172

van korrel 800 tot 3000 en hout glimt, ook zonder afwerking.

Voordeel van mijn houtdraaiwerk is wel dat de draaibank voor de beweging zorgt, zo uit de hand schuren zal wel meer tijd kosten....
    Maar wat is dan het idee achter puimsteenpoeder?

Of is dat vooral uit de tijd dat we nog niet zulk fijn schuurpapier of polijstmiddel konden maken en is het dus meer een nostalgisch iets?

ps. hopelijk wordt dit niet gezien als het kapen van dit draadje, aangezien de Juniper vast voordeel heeft bij de antwoorden op deze vraag.

Over de afwerking:

Ik heb pas, als proef, enkele verschillende afwerkingen gedaan bij een plank taxushout. Lijnolie was ik het meest te spreken over. Dus dat klinkt wel als een goed plan.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door meron Bekijk Berichten
    600/1200
    Nee tot 12000

zie: http://www.craftsupplies.nl/micro-me...pads--584.html

Forum Rechten