Futselplank voor verstek

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Vogt-LCM-with-L-N-No-51.jpgnaamloos22.jpg

Zijn er forumleden die een dergelijke futselplank hebben? Voor een projectje wil ik wat langshout in verstek verlijmen, maar zoek de uitdaging in het werken zonder elektrisch gereedschap :)

Twijfel tussen de eerste en tweede versie, maar op dit moment gaat mijn lichte voorkeur uit naar de tweede. Helaas niet met zo'n mooie LN, maar mijn Stanley 5 1/2 doet het ook prima.
 
Laatst bewerkt:

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
Hoi Woruta,
zo op het eerste gezicht zou mijn voorkeur uitgaan naar de tweede (de kleinere foto) Al was het alleen maar omdat die gemakkelijker is op te bergen.
De breedte van de plank moet natuurlijk ook in overeenstemming worden gemaakt met hetgeen je gaat futselen. Voor langshout kan ik me voorstellen dat een grotere afmeting futselplank (langer) meer geschikt is dan die, die op de afbeelding staat. Maar dat hangt natuurlijk af van hetgeen je wilt gaan maken.
Rob
 
Laatst bewerkt:

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Hallo Woruta,

Laatst heb ik voor de bouw van een sieradenkistje een zelfde plankje gemaakt als nr 2.
Van wat reststukjes multiplex is dit goed te doen. Alleen wel zorgen dat alles exact haaks en 45 graden is.
Om de hoeken die je schaaft exact op elkaar aan te laten sluiten kan je heel goed met het hendeltje bij je duim "spelen" om de laatste graad afwijking er uit te halen.
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Ik heb nummer 1. Lastig op te bergen inderdaad, maar het werkt heel fijn (de 2e vast ook). Ik heb ooit zo'n Veritas schaaf gekocht en geen moment spijt van gehad. Ja, duur, maar werkt ook heel fijn. Ik gebruik mijn futselplank en -schaaf eigenlijk heel vaak.

groeten,
Jan Anton
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Opbergen, daar had ik nog niet over nagedacht. Dat versterkt mijn voorkeur voor het tweede ontwerp.
Dank voor de reacties en suggesties.
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
De bovenste is 1 van variaties futselplanken die ik ook gebruik. Samen met de veritasschaaf voor futselplank. Werkt super die schaaf. Veel gewicht en je kunt hem goed in 'baantje' laten lopen.

Groet Jos
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Bovenste is een Lie Nielsen no.51, onderste is een foto van Tom Fidgen, dus zonder de schaaf te kennen gok ik Veritas ;)

Veritas heeft meestal zijn eigen designs dacht ik.

"That feeling of revelation or better said, awe inspired-mouth hanging open, dumb-foundedness I sensed all those years ago when I finally decided to build a shooting board came flooding back this past week when my Lie-Nielsen # 9 arrived from their head office in Warren, Maine." (Tom Fidgen)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.