Stanley schaven

Ernie

Actieve deelnemer
8 feb 2010
125
2
Wassenberg ( D )
Deze week op marktplaats een Stanley Bailey no.6 gekocht.
Zoals wel meer bij oude schaven zijn de zijkant en de beitel een beetje geroest.
Ik wil deze opschuren en de schaaf weer een beetje origineel maken!
Weet iemand of de blanke delen van een Stanley schaaf behandeld zijn met blanke lak?
Het lijkt namelijk of er lak opzit.
Alvast bedankt voor de reaktie.

Ernie
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Het is een al wat ouder type, tweedehands zeg maar? Dan zou het kunnen dat de vorige eigenaar er lak op heeft gedaan om roest te voorkomen.

Als het een nieuw type is zou het kunnen dat er nog de fabriekscoating opzit, ook weer ter voorkoming van roest. Maar dat behoort er volgens mij niet heel dik op te zitten.

Verder is het naar mijn weten niet gebruikelijk om deze laklaag erop te laten tijdens gebruik of om er nieuwe op te doen. Vooral niet op de zijkanten en zool, omdat daar het belangrijkste schaafwerk mee wordt gedaan. (de zijkanten voor gebruik op een shooting board)
 

Sanny

Actieve deelnemer
hoi,

ik heb zelf de nodige oude stanley's en heb deze bij aanschaf getuned. Daarbij de zool gevlakt met schuurpapier evenals de zijkanten (en deze haaks gemaakt indien nodig) als je deze gewoon schuurt van grof naar fijn (tot korrel 400) zal de schaaf niet meer gaan roesten, wel zal hij na verloop van tijd een oud patina krijgen. Als je zelfs dat niet wil kan je hem lakken maar bij beschadigingen in de lak is dat ook niet echt fraai.
Bovendien is een schaaf een stuk gereedschap waar mee gewerkt word. Je koopt ze niet om ze mooi te vinden en in een kastje te zetten hoop ik.. Alhoewel er wel van deze mensen zijn.

Sander
 

Ernie

Actieve deelnemer
8 feb 2010
125
2
Wassenberg ( D )
Wilco en Sander, bedankt voor jullie antwoorden.
Heb een nieuwere Stanley Baley bekeken en er zit wel degelijk een coating of blanke lak op!
Bij het ontroesten van de oude schaaf gemerkt dat bij het verwijderen van de coating tevens het grootste deel van de roest ook weg was. Het leek wel of dat het er meer "opzat".
De schaaf bleek aan de zijkanten ook niet "ingeroest" te zijn.
De beitel wel! Alle roest en coating bleek het mooiste te verwijderen met een 3m borstel op de boormachine. Je krijgt dan geen schuursporen en de originele slijpsporen aan de zijkant blijven ook behouden. Ik stel erg prijs op het originele uiterlijk, en ja, er wordt ook mee gewerkt!!!
De knop en greep geschuurd en gelakt en de schaaf is weer nieuw.
Zal later nog een foto bijvoegen!
Groeten, Ernie
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.